Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.

      

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

5 Redenen op een rijtje:

Lekke band

Moderne autobanden bieden veel bescherming tegen lekrijden. Mocht u onverhoopt toch een lekke band hebben is het noodzakelijk snel te stoppen en de band te vervangen. Een lek gereden band dient men altijd van de velg te laten verwijderen om op verdere beschadigingen te onderzoeken. Als reparatie aan een band nodig en mogelijk is, dient dit zo snel mogelijk te gebeuren om verdere inwendige schade te voorkomen. Alle verantwoordelijkheden liggen bij diegene die de reparatie uitvoert of laat uitvoeren. Laat daarom reparaties altijd door vakmensen uit te voeren. Vanwege de zeer grote krachten bij hoge snelheden, adviseren wij geen reparatie uit te voeren aan banden met snelheidssymbool W, Y, (Y).

Versleten tot aan de wettelijke eis.

De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 mm. Het is echter raadzaam om de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. In de profielgroeven van een band bevinden zich slijtage-indicatoren genaamd TWI (Tread Wear Indicator). Wanneer het profiel van de band versleten is tot aan deze indicatoren betekent het dat de band de minimale wettelijke profieldiepte heeft bereikt.

Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer. In bepaalde landen is dit ook in de wet geregeld. Winterbanden zijn naast de TWI ook voorzien van een WWI (Winter Wear Indicator). Deze heeft een hoogte van 4 mm, welke dus de slijtagegrens voor winterse eigenschappen aangeeft.

Ouderdom.

Personenwagenbanden zijn samengesteld uit verschillende rubbercomponenten. Ieder rubbercomponent is onderhevig aan een zekere mate van veroudering. In welke mate een band veroudert is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, de frequentie en duur van gebruik (dagelijks of een aantal keer per jaar), de snelheid waarmee gereden wordt en het regelmatig controleren van de juiste bandenspanning. Ook de weersomstandigheden, de belasting van de band (normale belasting of maximale belasting) en de opslag van de band wanneer deze niet gebruikt wordt, zijn factoren die deel uitmaken van dit verouderingsproces.

Door al deze verschillende elementen is het onmogelijk exact aan te geven hoeveel jaar of hoeveel kilometer een autoband gebruikt kan worden. Wel dient men er rekening mee te houden dat hoe ouder de band is hoe groter de kans is dat de band vervangen moet worden.

Voor een zo lang mogelijke levensduur van de band wordt aanbevolen om deze, naast de maandelijkse bandenspanningscontrole, te laten controleren door een bandenspecialist. Als na 6 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is, raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist. Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.

Let op: extra aandacht verdienen banden die gemonteerd zijn op bijvoorbeeld aanhangers, caravans, campers, bootopleggers en paardentrailers. Door onregelmatig gebruik en continu maximale belasting tijdens gebruik kunnen deze banden sneller verouderen. Wij adviseren daarom deze banden na 8 jaar te vervangen.

Beschadiging.

Bepaalde factoren van buitenaf kunnen beschadigingen of schade veroorzaken aan de band. U kunt hierbij denken aan scherpe voorwerpen zoals spijkers en schroeven, maar ook stoepranden of andere obstakels. Wanneer de schade dusdanige gevolgen heeft dat het karkas van de band beschadigd of zichtbaar is moet de band vervangen worden. Laat bij twijfel altijd de band beoordelen door een bandenspecialist.

Ongelijke slijtage.

Ongelijke of onregelmatige slijtage kan veel verschillende oorzaken hebben. Een loopvlak van een band hoort over de breedte van de linkerschouder naar de rechterschouder gelijkmatig te slijten. Ook over de omtrek van de band moet deze regelmatig rond slijten. Wanneer de band op de binnen of buiten schouder meer slijt kan dit duiden op een probleem aan de auto. Zo kan er bijvoorbeeld slijtage zijn aan de wielophanging of kan de uitlijning verkeerd zijn. Bij vroegtijdige constatering en reparatie kan de band behouden blijven. Onregelmatige slijtage over de totale omtrek van het loopvlak kan duiden op versleten schokdempers. Naast defecten zijn bepaalde typen auto’s erg gevoelig voor onregelmatige slijtage. Voorwielaangedreven auto’s zijn over het algemeen gevoeliger voor onregelmatige slijtage op de achteras en achterwielaangedreven auto’s zijn gevoeliger voor onregelmatige slijtage op de vooras. Om onregelmatige slijtage over de omtrek van het loopvlak te voorkomen adviseren wij de banden regelmatig (om de 7.500 – 10.000 km) te wisselen van voor naar achteren en omgekeerd.

Een goed bandenprofiel is essentieel. Jouw autobanden zijn namelijk het enige contact met het wegdek. Een goed bandenprofiel beperkt bovendien de kans op aquaplaning bij bijvoorbeeld regen. Zorg er daarom voor dat je geregeld (maandelijks) je bandenprofiel (en -spanning) controleert of gratis laat controleren door onze specialisten. Dat kan altijd zonder afspraak bij al onze vestigingen.


Bandenprofiel zomerbanden en 4-seizoenenbanden

De wettelijke minimale profieldiepte van autobanden (zowel winterbanden als zomerbanden) mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Een lager bandenprofiel zorgt voor APK afkeur en kan je bovendien op een boete komen te staan. Profile adviseert voor je veiligheid om zomerbanden te vervangen zodra er minder dan 2 mm profieldiepte over is. Bij nieuwe zomerbanden is de gemiddelde profieldiepte ongeveer 7,5 mm.

Profieldiepte winterbanden

Als je nieuwe winterbanden koopt, is de bandenprofieldiepte ongeveer 9 mm. Omdat het profiel van winterbanden extra belangrijk is, adviseren wij om deze te vervangen als ze nog 4 mm profiel over hebben. Zo kun je altijd veilig op weg. Onder de 4 mm verliezen de winterbanden hun unieke eigenschappen en wordt de winterband eigenlijk een zomerband. In dat geval raden wij je ook aan om nieuwe winterbanden te kopen. Controleer dus regelmatig de profieldiepte van jouw winterbanden. Dit kun je ook altijd gratis laten doen in één van onze vestigingen.

Profieldiepte – Hoe meet ik dat?

   

Als je zelf het profiel van je banden wilt meten, zorg dan dat je een goede bandenprofielmeter in bezit krijgt. Als je gaat meten, let dan op dat je altijd in het midden van de band meet, maar ook aan de binnen- en buitenkant van de kant. Het kan namelijk zijn dat de autoband scheef is afgesleten. De wet kijkt altijd naar het gedeelte van de band waar het profiel het laagste is.

Indicatoren in banden.

Handig bij het beoordelen van de profieldiepte zijn de slijtage-indicatoren (TWI). Deze bestaat uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langs-groeven over de hele bandomtrek die zichtbaar worden wanneer de band tot op 1,6 mm is afgesleten (in geval van zomerbanden en 4-seizoenenbanden). Winterbanden zijn voorzien van een extra slijtage-indicator die een resterende profieldiepte van 4 mm aangeeft, omdat de rijeigenschappen in de winter bij een geringere profieldiepte duidelijk afnemen.

Remweg bij versleten banden.

Het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde en natte wegen. De remweg loopt in deze situaties namelijk snel op. Je bent daarnaast met versleten banden extra vatbaar voor het gevaar van aquaplaning. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende bandenprofieldiepte over hebt. Twijfel je hieraan? Kom dan langs bij één van onze vestigingen en laat je adviseren!

Related Posts