Gasgebruik in de camper

Om je beste campingpasta te maken of om jezelf na een lange dag wandelen in de winter lekker op te warmen in je caravan of camper, heb je gas nodig. Hoe werkt het gasgebruik in een camper of caravan? In dit artikel leggen we uit wat voor gas je nodig hebt, hoe je het gebruikt in je camper, ook bij kou en waar je verder nog op moet letten. Lees er alles over in dit artikel of bekijk de video hieronder als je liever kijkt.

Welk gas gebruik je in je camper.

Gas in een camper heb je meestal bij je in de vorm van gasflessen of tanks. Meestal zal hier propaan in zitten of een mengsel van propaan en butaan, ook wel bekend als LPG. Propaan flessen laat je vullen bij een gas station of je ruilt lege flessen om voor een volle fles. Propaan flessen worden op gewicht gevuld omdat er geen 80% vul begrenzer in zit. Deze mag je dus ook nooit zelf vullen. Dit geldt eigenlijk ook voor LPG. Zelf vullen is in Nederland niet toegestaan. Veel mensen doen dit toch omdat dat nu net het grote voordeel van LPG is, maar het mag dus gewoonweg niet.

Mag je rijden met geopende gasflessen.

Het rijden met geopende gasflessen is alleen toegestaan wanneer de installatie is voorzien van een zogenaamde crashsensor. Deze zorgt er voor dat er bij een ongeval geen gas vrij kan uitstromen bij leiding breuk. Vanaf januari 2007 is deze crashsensor verplicht bij het rijden met geopende gasflessen. Voor voertuigen van voor deze datum geldt er geen beperking. Als je een crashsensor hebt mag je dus met geopende gasflessen rijden maar let wel even op. Je mag tijdens het rijden alleen gas gebruiken voor je verwarming, NIET voor je koelkast. Heb je een automatische omschakeling dan zal hij tijdens het rijden altijd overschakelen naar 12 volt. Heb je dat niet, dan moet je dat even handmatig doen. Er is een Europese wetgeving over verwarming tijdens het reizen, maar die geldt niet voor de koelkast. Bij een koelkast heb je altijd open vuur wanneer deze op gas wordt gebruikt, bij verwarmen niet. Het is ook daarom dat er altijd een vertraging ingebouwd is wanneer de koelkast voorzien is van een AES, de automatische omschakeling. Wanneer je een automatische omschakeling hebt gaat de koelkast wanneer je de motor uitzet automatisch over van 12 volt op het gas. Daar zit een vertraging van 10 minuten tot een kwartier in. Wanneer je namelijk zou stoppen om te tanken en de koelkast schakelt om van 12 volt naar gas dan zou er een vlam kunnen ontstaan door de aanwezige dampen.

                                                                   CRASHSENSOR.

Let er wel op dat in Frankrijk je nooit met geopende gasflessen mag rijden, ongeacht een aanwezige crashsensor.

Gas bij kou.

Propaan flessen zijn bij caravans en campers het meest gebruikt. Propaan blijft tot -42°C verdampen en is dus vrijwel in alle omstandigheden te gebruiken. Bij LPG is propaan vermengd met butaan. Butaan heeft een kookpunt van rond het vriespunt. En dat is ook meteen een aandachtspunt bij gebruik van LPG. Bij koude temperaturen zal alleen het propaan nog verdampen en butaan niet meer. Wanneer je dan gaat bijvullen zal er steeds minder bijgevuld kunnen worden omdat er steeds meer butaan achterblijft in de fles of tank. Waar je bij LPG ook op moet letten is het verdamping residu. Dit kan voor vervuiling zorgen bij de apparatuur. Zorg er daarom dan ook altijd voor dat je een gas filter gebruikt om eventuele storingen te voorkomen.

Wanneer je gasfles in een buiten bun staat in winterse omstandigheden, dan kun je deze isoleren om bevriezing van condens aan de buitenzijde van de gasfles te voorkomen. Dit kan namelijk de verdamping van het vloeibare gas verhinderen. Wanneer de gasflessen binnen de camper staan zal dit in de meeste gevallen niet nodig zijn.

Drukregelaars in je camper.

 

In principe zijn alle wat recentere campers en caravans ingesteld op een gebruiksdruk van 30 m bar. De Oude en wat oudere modellen kunnen nog 50 m bar nodig hebben. Wanneer je dus een nieuwe drukregelaar nodig hebt moet je hier wel goed op letten dat je de juiste neemt. Voor drukregelaars en gasslangen geldt vaak een maximale gebruiksduur van 10 jaar. Mocht er voor deze termijn is aangebroken al schade zichtbaar zijn (haarscheurtjes in de slangen) dan deze natuurlijk al direct vervangen.

Gas stop Automatische gasfles zekering.

Deze hierboven afgebeelde automatische gasfleszekering is een onderdeel wat op je gasfles tussen de fles en de slang/leiding geplaatst wordt en een veiligheid is voor als er een slang breuk of lekkage plaatsvind dan is deze stop een uitkomst en sluit dan de gehele gastoevoer af. Ook als u deze gasfles in gebruik wilt nemen , zal je eerst de fles open moeten draaien en dan deze bovenste gekleurde knop induwen zodat de gastoevoer geopend wordt.Ook is dit een item wat aangeeft hoe vol of leeg uw gasfles is. Voor mij is het een stukje veiligheid wat eigenlijk niet mag ontbreken in uw camper of caravan. let wel, dit is geen crashsensor.

Verplichte gas keuring.

In Nederland geldt er GEEN gas keur plicht op de installatie. Wel op de flessen. Dat staat er meestal ook op vermeld. In een land als Duitsland wel een keuring plicht. Iedere twee jaar moet je je die laten keuren, dat is de zogenoemde G 607 keuring. Er zijn in Nederland ook steeds meer bedrijven die deze keuring aanbieden.

Uit veiligheidsoverwegingen is het wel belangrijk om deze g 607 keuring  te laten uitvoeren en waarom? Wel het is namelijk zo, dat er altijd een klein roestplekje op de leidingen komt of een slechte slag die ergens tussen zit (af en toe weet je niet wat je ziet) en ook slangen moet men vervangen elke 2 jaar maar goed het is zo dat het ook voor uw eigen gemoedsrust goed is , dat alle met gas gerelateerde spullen goed en up to date zijn dus, beste mensen DOE HET GEWOON !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel uw vraag via "WhatsApp"