Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.

      

 

Wandel je gezond én gelukkig

Het was al de populairste vrijetijdsbesteding in Nederland, maar sinds de eerste lockdown steeg het aantal wandelaars nog eens flink. Logisch, want onderzoek wijst uit dat wandelen niet alleen gezond is, maar ook nog eens gelukkig maakt. Hier lees je waarom, en wat jij kunt doen om je mentale en fysieke gezondheid te verbeteren.

Voor de corona-periode ging 16 procent van de Nederlanders tussen de vijf en tachtig jaar regelmatig wandelen. Binnen een paar maanden na het begin van de lockdown was dat percentage al gestegen tot 26 procent. Alles wat met wandelen, wandelroutes en wandeluitrusting te maken heeft kan rekenen op steeds meer interesse. Ook aan een boek als Het zoutpad over een stel dat alles verlies en dan begint aan een lange heilzame wandeling, ging honderdduizenden keren over de toonbank.

Onderzoek

Dat wandelen in de lift zit is niet zo gek. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wandelen niet alleen gezond maakt, maar ook gelukkig. Vooral wandelen in de natuur heeft aantoonbaar effect en daar zijn drie duidelijke redenen voor. Ten eerste is ons zenuwstelsel gevormd in een tijdperk dat wij als jagers en verzamelaars nog afhankelijk waren van onze natuurlijke omgeving. Buiten zijn zorgt daardoor dat we onder andere minder stress ervaren en beter kunnen focussen. Ten tweede ervaren we in een buitengebied minder stressfactoren zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling. En ten derde voelen we ons in de natuur meer uitgedaagd om extra te bewegen, wat ook weer positieve effecten heeft op onze gemoedstoestand.

Betere weerstand

Wandelen is niet alleen goed voor de geest, maar ook voor je weerstand en algehele gezondheid. Zo zorgt het naast het verbranden van calorieën ook voor spieropbouw en zelfs meer botmassa. Een half uur wandelen per dag helpt al om je bloeddruk en cholesterolgehalte naar beneden te krijgen. Daarnaast zorgt wandelen voor een betere stoelgang en werkt het bevorderend voor de goede nachtrust. Alle reden dus om van de bank af te komen en de natuur in te trekken!

Powerwalking

Naast recreatief wandelen, kun je het ook wat serieuzer aanpakken door te beginnen met powerwalking. Powerwalking is eigenlijk niets anders dan stevig doorwandelen waarbij je alle spieren in de lichaam gebruikt. In plaats van gemiddeld 5, loop je bij powerwalken zo tussen de 6 en 9 kilometer per uur. Tijdens een powerwalk ben je dus echt aan het sporten. Hierdoor wordt je dagelijkse wandeling nog effectiever. Bekijk onze tips over hoe je kunt starten met powerwalking en waar je op kunt letten.

Direct stappen maken

Meteen beginnen? Zoek een mooie gratis wandelroute uit. We hebben er genoeg verzameld, verspreid door heel Nederland en in verschillende natuurgebieden. Van kortere wandelroutes van ongeveer een uur tot circa 4 uur. Wanneer je regelmatig wandelt en voor langere tijd onderweg bent, is een goede voorbereiding belangrijk.

Hits: 15