Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Tol in Oostenrijk: slecht nieuws voor campers

Heb je een vakantie naar Oostenrijk op de planning staan of rij je er doorheen op weg naar een andere bestemming? Let dan even goed op, want per 1 december 2023 is de tolheffing in Oostenrijk gewijzigd. En dat pakt slecht uit voor de meeste campers.

Nieuw: dagvignet

We beginnen met het goede nieuws. De grote verandering voor vignetjaar 2024, dat dus al op 1 december 2023 is ingegaan, is de invoering van een dagvignet. Op Campingtrend schreven we er al eerder over, dat kan je hier lezen. Het nieuwe dagvignet kost 8,60 euro is één kalenderdag geldig op autowegen en autosnelwegen in Oostenrijk. Handig wanneer je slechts door het land rijdt op weg naar een andere bestemming. Het dagvignet is alleen online te koop bij de ASFiNAG (Autobahn and Schnellstraßen-Finanz-Aktiengesellschaft) of verkooppartners daarvan. De ASFiNAG is in Oostenrijk verantwoordelijk voor het operationele beheer van snelwegen en S-wagen en dus ook voor het innen van tol.

Op de eigen website legt de ASFiNAG hoe het zit met de geldigheid van een vignet:

  • Aankoop voor direct gebruik:
    U koopt een digitaal dagenvignet op 10 juli om 15.07 uur, dan is dit van 15.07 uur tot 23.59 uur geldig.
  • Aankoop voor later gebruik:
    U koopt een digitaal dagenvignet op 10 juli voor 15 juli, dan is dit op 15 juli van 0.00 uur tot 23.59 uur geldig.

Campers: technisch toelaatbare maximummassa

Het nieuwe vignetjaar begint minder goed voor veel camperaars. Een andere verandering voor 2024 betreft namelijk zware voertuigen. Om te bepalen of zij een vignet of een GO-Box – een tolkastje in plaats van een sticker – nodig hebben, werd voorheen het maximaal totaalgewicht gebruikt dat wordt vermeld op het kenteken van de camper. Voor vignetjaar 2024 is dit gewijzigd in de technisch toelaatbare maximummassa. Daarbij blijft de grenswaarde van 3500 kilogram gelijk.

Dit zegt de ASFiNAG erover:

  • Voertuigen tot en met 3,5 t (technisch toelaatbare maximummassa) zijn, net als voorheen, vignetplichtig.
  • Voertuigen boven 3,5 t (technisch toelaatbare maximummassa) met eerste goedkeuring vóór 1-12-2023 zijn vignetplichtig.
  • Voertuigen boven 3,5 t (technisch toelaatbare maximummassa) met eerste goedkeuring vanaf 1-12-2023 hebben een GO-Box nodig.

Dit pakt slecht uit voor veel bezitters – of huurders – van campers. De meeste campers hebben een technisch toelaatbare maximummassa van 3650 kilogram of meer, wat betekent dat zij nu een GO-Box nodig hebben en per gereden kilometer gaan betalen, terwijl zij met het maximaal totaalgewicht dat op het kentekenbewijs staat tot dit jaar nog genoeg hadden aan een vignet.

Over de GO-BOX lees je meer in deze Q&A met Jos en DW.

Weergaven: 71

Related Posts

Advertenties

ACT
E-bikes en Steps
motorhome-depot-1
ACSI
M-sat
KAMOEN-MOTORHOMES
reclame-obelink
lacros
beflexx
ACT Glerum
STEFO-E-BIKE
Kattenberg
Ekowax
Elektrische Vouwfietsen-folt
dicar
NKC

Hoe werkt Camping-Car park (NL)

 

  • 4Bezoekers online. :
  • 13Bezoekers vandaag:
  • 242Bezoekers gisteren:
  • 2197Bezoekers vorige week:
  • 376074Totaal aantal bezoekers :

Samenwerking

Wij werken samen met de volgende organisaties:

Camperreis Inspiratiegidsen

Met onze inspiratiegidsen over Marokko en Griekenland bieden we je een uniek concept. Deze gidsen zijn beschikbaar in boek- en/of pdf formaat en bevatten een digitale navigatiekaart en bijbehorende video’s.

Kies jouw favoriete bestemming en ontdek alles wat Marokko of Griekenland te bieden heeft met onze inspiratiegidsen!

Reviews Camperclub Skeller

error: