Met je camper aan de laadpaal, zie je dat wel zitten? Dan is er interessant nieuws. Nissan heeft namelijk een e-camper ontwikkeld, die speciaal bedoeld is voor avontuurlijke winterkampeerders.
De Winter Camper is gebouwd op een Nissan e-NV 200 onderstel en is voorzien van een 220 volt-systeem dat aan stroom komt dankzij de zonnepanelen op het dak. Met dit systeem kan bijvoorbeeld de koelkast draaien zonder dat je een stopcontact nodig hebt.
Je moet nog wel even geduld hebben voordat je eventueel zelf op pad kunt met deze elektrische kampeerauto van Nissan. Vooralsnog is de e-NV 200 Winter Camper er alleen als showmodel en is het nog de vraag of dit specifieke model daadwerkelijk op de markt komt.
Avontuurlijk en stoer
Het avontuurlijke karakter van de e-camper zie je onder andere terug in het hefdak, de bestickering, de offroadbanden, de voorlichtspots en de spatlappen. De Winter Camper van Nissan heeft een 109 pk elektromotor en een 40 kWh accupakket.
E-camper getest
Maar hoe doet zo’n elektrische camper het in de praktijk? Ruim twee jaar geleden mocht de redactie van ACSI FreeLife de eerste e-camper van Nederland testen. Benieuwd naar de actieradius en de plus- en minpunten van deze elektrische camper die gebouwd is op hetzelfde onderstel als de Winter Camper? Lees dan het uitgebreide testartikel van onder aan dan pagina.
Huur een e-camper
Wil je vervolgens dolgraag zelf eens een keer ‘stroom geven’ in plaats van gas geven? Deze e-camper kan je via Camptoo gewoon huren voor minimaal twee nachten.
E-Fixxter, Nederlandse e-camper
Nissan is niet de enige fabrikant die experimenteert met elektrisch aangedreven campers. Het Nederlandse camperombouwbedrijf Camperfixx verkoopt sinds kort de e-Fixxter. Deze elektrisch aangedreven, compacte camper kan ook dienst doen als dagelijkse auto.
In deze hybride camper is een 1,0 liter benzinemotor ingebouwd waardoor hij niet volledig afhankelijk is van elektriciteit. Deze motor zorgt er voor dat de batterijen al rijdend worden bijgeladen. Volgens Dethleffs zou je met deze plug-in hybride camper 500 kilometer kunnen rijden.
Uitgebreide testartikel.
Zeg eens eerlijk, kijk jij nog op als je een Tesla ziet rijden? Elektrische auto’s zijn in opkomst. Inmiddels rijden er ruim 34.000 rond in Nederland. In de kampeerwereld staat de groene ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Dethleffs is hierin de pionier. De Duitse caravan- en camperfabrikant presenteerde vorig jaar een studiemodel van de eerste elektrische camper. In Nederland kan je sinds dit jaar op pad met een tot buscamper omgebouwde Nissan e-NV 200. Redacteuren Timo en Sander lieten de tankpas thuis voor een testrit met de eerste volledig elektrisch aangedreven camper van Nederland.
Geruisloos
Wat? Kan-ie echt maar een afstand van 120 kilometer afleggen? Dat is een tegenvaller, maar goed, we hoeven ook niet naar Zuid-Frankrijk. We maken een rondrit door het Vechtdal. Vanuit onze startplaats Zwolle volgen we de rivier de Vecht richting Ommen. Schakelen is niet nodig, want er zit geen versnellingsbak in. Als je je voet van de rem haalt, maakt de tot buscamper omgebouwde Nissan e-NV 200 soepel vaart. ‘Stroom erop’ met dat rechterbeen! Na een paar kilometer voegen we in op de A28. De teller stokt bij 125 kilometer per uur. We gaan de snelweg af bij afrit Ommen en volgen de N340. Iets voorbij Dalfsen verlaten we de provinciale weg richting hotel-restaurant Mooirivier. Vlak voordat we het parkeerterrein op rijden, zakt de kilometerteller naar een snelheid met één cijfer.
Een groep fietsers rijdt twee aan twee voor ons. Ze hebben blijkbaar geen idee dat er iemand achter hen rijdt. Stapvoets kom ik dichterbij. Een van de fietsers kijkt om en waarschuwt de rest. Hèhè. Niet gek dat ze ons zo laat pas opmerken. op lage snelheid is de e-camper nagenoeg geruisloos. Pas als je echt op snelheid bent en het rechterpedaal abrupt intrapt of loslaat, hoor je een lichtzoemend geluid van een op- en aflopend toerental. Zo gauw je op constante snelheid bent, is wind- en bandengeruis het enige wat je hoort. We hebben nog geen 25 kilometer gereden. Toch betrap ik mezelf op iets nieuws. Ik kijk om de paar kilometer op het metertje. Hoe ver kunnen we nog?
Bekijks
Als we ons kampeermiddel op stroom voor het eerst stilzetten op de parkeerplaats bij Mooirivier hebben we nog 98 kilometer over. Vanuit het terras aan de Vecht kijken we uit op het groene achterland van deze kronkelende rivier. Op de achtergrond zie je nog net de kerktoren van Vilsteren. Verderop liggen kano’s ondersteboven op elkaar gestapeld.
Na de lunch gaan we bij Ommen via de Beerzerweg binnendoor richting Hardenberg. Vlak voor Hardenberg slaan we rechtsaf en volgen we de bordjes ‘Bessentuin’. We gaan bessen plukken bij het fruitdomein van Tonny en Erny Lubben. Op dit terrein van anderhalve hectare groeien blauwe, rode en zwarte bessen, frambozen en bramen. Dankzij de warme zomer kon de oogst op 10 juni al beginnen, twee weken eerder dan normaal. Hier en daar hangen nog wat trossen gedroogde bessen. Naoogst. Daar zetten zelfs de vogels hun snavels nog niet in. Gelukkig hangen er nog genoeg frambozen en verkopen Tonny en Erny bessenijs en -bier in hun winkeltje. Na de rondleiding door de Bessentuin zijn de rollen omgedraaid. “We willen ’m weleens zien”, zegt Erny. “Zo zo, is-ie echt volledig elektrisch?”, vraagt Tonny verbaasd terwijl hij zich bukt en de camper binnenstapt. “Dat zou je vanbuiten niet zeggen. Wel erg klein, maar veel meer ruimte heb je op de camping niet nodig. Je leeft toch buiten. Mooi ding!”
Aan de lader
Op naar de volgende testfase. Als we het kampeerterrein van Vakantiepark Het Stoetenslagh in Rheezerveen oprijden, kijken de meeste kampeerders ons secondenlang na. De actieradius is ondertussen meer dan gehalveerd. We parkeren de kampeervierwieler aan het water en steken de eurostekker met behulp van een verloopstuk in de neus van de Nissan. Aan de blauwe lampjes op de stekker en het dashboard zien we dat hij contact heeft. Denk er wel aan dat je bij het reserveren van je kampeerplek een extra stroompunt aanvraagt voor het laden van je camper.
Maak je een rondreis van minder dan 100 kilometer per dag, dan kan je de Nissan het beste aan de lader hangen als je gaat slapen. Schrik alleen niet van de blauwe lampjes op het dashboard. Zo gauw de accu weer vol is, gaan de lichtjes automatisch uit. Het testmodel beschikt over een speciale adapter, zodat je de accu op de kampeerplaats met een eurostekker én een regulier stopcontact kan opladen.
Kies je voor een reis van A naar B en heb je onderweg tijd voor een langere stop? Op de website oplaadpalen.nl zie je precies waar je ’m in de buurt kan inpluggen. Handige bijkomstigheid, je ziet meteen of je beoogde laadpaal op dat moment wel of niet bezet is. De laadtijd is afhankelijk van de capaciteit van de laadpalen. Voor een goede indicatie zie je tijdens het rijden rechtsonder op je display hoe lang je moet ‘tanken’.
Slaap– en leefruimte
Met zo’n omgebouwde bestelbus hebben we tot nog toe nauwelijks een kampeergevoel. Pas als het hefdak is uitgeklapt, voelen we ons weer kampeerder. Dat uitklappen gaat soepel. We halen de spanbanden los en laten het dak geleidelijk omhoogkomen. Dan de zitbank. Samen trekken we de bank in één keer naar voren en daar is ons bed van 190 bij 120 centimeter. Ideaal voor verliefde stellen, maar voor collega’s… In de breedte past het net, zolang je stil blijft liggen. In de lengte is het nogal krap. Ik pas er precies in. Timo komt met zijn 1.85 meter een paar centimeter tekort. Daar doen we niet moeilijk over. Laten we de achterdeur wel op een kier.
In de compacte Nissan e-NV 200 is nog net plaats voor een keukentje met één gaspit en een bescheiden koelkast onder de zitbank. De slaapruimte is met 190 bij 120 centimeter lekker knus, maar erg krap.
Gelukkig ligt het harde matras verrassend comfortabel. Daarin doet het nauwelijks onder voor een echt matras. Heb je visite en is het slecht weer? Dan creëer je een extra zitplaats als je de bijrijdersstoel een halve slag draait.
De volgende ochtend is de accu weer opgeladen en kunnen we weer stroom geven. Voordat we de Vecht weer opzoeken, zetten we onze stoelen en tafel buiten voor het ontbijt. Met zo’n kleine keuken is het wel behelpen. Je moet eerst het bed inklappen. Anders kun je niet bij het gasfornuis en de keukenkastjes. De kleine schuifkoelkast is beter bereikbaar, die vind je onder de zitbank en kan je openen zonder binnen te hoeven stappen. Net als de verlichting en de stopcontacten draait de koelkast op een extra accu.
Conclusie
Voorlopig zijn er weinig redenen om de fossiele camper vaarwel te zeggen. Daarvoor is de actieradius van een EV nog te klein en de prijs aan de hoge kant. Op de camping van pak ’m beet 2030 is er vermoedelijk wel plaats voor een elektrische camper. Heb jij geen overtuigingskracht meer nodig?
Wil je er meteen een kopen? Vergeet dan niet dat je de Nissan e-NV 200 nog moet laten ombouwen. Dit kan vooralsnog alleen bij Custom Camp in Twente. Voor een gemiddelde ombouw zoals in dit testmodel betaal je € 17.500. Tel daar de vanafprijs van de nieuwste Nissan e-NV 200 (€ 29.390, exclusief btw) bij op en je bent rond de 50 mille kwijt voor deze compacte buscamper zonder uitlaat, die je volledig naar eigen wens kan laten ombouwen. Voordeel is wel dat de 40 kWh-batterij van dit nieuwste Nissan-model na ombouw tot buscamper met 150 tot 170 kilometer een groter bereik heeft dan het testmodel.
Hoe dan ook ben je met een bereik van maximaal 170 kilometer nog altijd min of meer gedwongen om je reis in korte etappes op te delen. Opladen via een reguliere laadpaal duurt gemiddeld 7,5 uur. Met de snelladers van Fastned heb je veel minder geduld nodig. Dan kan je na veertig minuten weer verder rijden. Voor een rit in lijn naar het zonnige zuiden schiet dat vooralsnog niet op. Daarvoor heb je waarschijnlijk nog wel een aantal jaar geduld nodig.
Weergaven: 447