Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Lithiumaccu’s in je camper

Het Nederlandse bedrijf Super B maakt speciale lithiumaccu’s voor campers.

Wat onderscheidt dit type accu van de normale, zwaardere loodzuuraccu’s?

Vijf vragen en antwoorden over lithiumaccu’s en campers.

Sinds 2007 produceert Super B in Hengelo lithiumaccu’s (ook wel bekend als LiFePO4). In eerste instantie alleen voor crossmotoren en inmiddels voor heel wat meer toepassingen, waaronder dus de camperindustrie. LiFePO4-accu’s zijn zoals de naam al aangeeft opgebouwd uit lithium (Li), ijzer (Fe) en fosfaat (PO4). Ze wegen niet alleen 60 procent minder dan loodzuuraccu’s, maar hebben nog meer pluspunten.

Lithiumaccu’s gaan 10 tot 15 jaar mee

Gemiddeld zijn ze vanwege hun grotere energiedichtheid 70 procent kleiner en hebben ze een levensduur van twee- tot drieduizend laadcycli of meer. Dat komt al gauw neer op 10 tot 15 jaar bij normaal gebruik van de camper. Daar staat uiteraard wel een hogere prijs tegenover. De Super B-accu’s zijn verkrijgbaar vanaf € 1.948 (incl. btw). In dit artikel beantwoordt Roy Hoveling, sales manager van Super B vijf vaak gestelde klantenvragen.

Verschil lithiumaccu met traditionele accu’s

Wat maakt een lithiumaccu zo anders dan de traditionele loodversie?

“In plaats van gebruik te maken van glasvezel matten of een vloeistof is een lithiumaccu opgebouwd uit cellen. Deze technologie is ooit ontwikkeld voor de ruimtevaart als toepassing in satellieten die heel lang met dezelfde accu moeten kunnen doen en niet te zwaar mogen zijn. Het aantal keer dat een lithiumaccu geladen of ontladen kan worden ligt bijna een factor tien hoger dan bij traditionele accu’s.

Daarbij kunnen ze eveneens 100 procent worden ontladen en leveren ze veel meer stroom. Voor campers waarin je via een omvormer vrij van de stroompaal koffie wilt zetten, is dit ideaal. Een traditionele accu heeft best wel moeite met de 1.300 watt van een Nespresso-machine of de 1.600 watt van een haardroger, terwijl een lithiumvariant, mits van goede kwaliteit, dit probleemloos levert. Ook worden inductiekookplaten in campers steeds meer toegepast. In dat geval is een traditionele accu helemaal geen optie meer.”

Standaard Super B-accu’s in de Alphavan Nomia

Past de lithiumaccu in iedere camper?

Past er zomaar een Super B-accu in iedere camper?

“Super B is bijna de enige lithiumaccu die ook door camperfabrikanten zelf wordt geplaatst en aangeboden en er komen steeds meer fabrikanten bij. Ook Volkswagen en Mercedes als voertuigbouwers ondersteunen het. Toch is het plaatsen in elke camper mogelijk indien de randapparatuur op orde is. Bij het laden tijdens het rijden wordt een zogenaamde laadbooster aanbevolen en de kabels tussen de omvormer en de accu dienen uiteraard dik genoeg te zijn. Er zijn veel dealers die kunnen adviseren over deze apparatuur, evenals de combinatie met zonnepanelen.”

Gebruik een laadbooster

Wat is de belangrijkste tip voor het gebruik van een lithiumaccu?

“Plaats altijd een laadbooster. Het voorkomt overbelasting van de dynamo en geeft altijd de juiste lading naar de accu. Kijk daarnaast goed naar de benodigde capaciteit, 100 ampère-uur (Ah) lithium staat gelijk aan 200 Ah loodzuur wat betreft capaciteit en biedt dus veel gewichtsvoordeel. Wil je vrij van de stroompaal ook de accu’s van elektrische fietsen opladen, dan is 150 Ah toch wel het minimum. Twee fietsen opladen kost dan ongeveer 50 procent capaciteit. Laat je daarnaast niet misleiden, maar vraag aan een partij die veel ervaring heeft met het plaatsen in campers om naar de totale installatie te kijken om zo het maximale voordeel uit de accu te halen.”

Schade door diepontlading

Wat is de meest gemaakte fout tijdens het gebruik van zo’n accu?

“Dat er geen hoofdschakelaar geplaatst wordt waardoor er tijdens de winterstalling toch schade kan ontstaan door diepontlading. Een camper heeft altijd wat eigenverbruik en een klein stroompje kan na enkele maanden veel schade aanrichten. De Super B-accu’s zijn hier tegen beveiligd. De Epsilon-accu schakelt bijvoorbeeld standaard uit bij 10 procent lading – iets wat door de klant zelf is in te stellen – en komt daarmee prima de winter door. “

De Epsilon-accu van Super B

Veiligheid

Hoe veilig is een lithiumbatterij?

“Er staan verschillende video’s en verhalen online over brandende accu’s. Deze verhalen gaan echter over een heel andere lithiumchemie dan in de campers wordt toegepast. Het in de camperwereld veel gebruikte lithium ijzerfosfaat is intrinsiek veilig en praktisch onbrandbaar. Bij eventuele kortsluiting schakelen goede lithiumaccu’s uit. Super B heeft zelfs temperatuursensoren onder de accupolen gemonteerd. Mocht de verbinding naar de camper losraken dan krijgt de klant hier een melding van.”


ACSI FreeLife magazine, hét kampeerblad van Nederland.

Kies je ACSI FreeLife-abonnement …

  … en win! Ja, want 2022 is een bijzonder jaar voor ACSI FreeLife magazine. We bestaan namelijk 10 jaar! Dat vieren we groots met alle abonnees. Als je nu een abonnement afsluit, maak je de rest van het jaar 2022 kans op mooie prijzen. Bijvoorbeeld een bezoek aan Disneyland Parijs inclusief campingovernachting, een stormparaplu of CampingCard ACSI 2023.

 


 

Bezoeken: 66

Related Posts

error: