Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. 

          

Hier roest een camper gemakkelijk

Rust roest, weten we allemaal. Minder bekend is dat roest graag reist, en dat overal waar je met een oudere camper naartoe gaat. We onderzoeken welke modellen in de smaak vallen bij het roestmonster én hoe je die bruine veelvraat een halt kunt toeroepen. 

Van boven alles netjes en aan kant, maar van onderen gevaarlijk krokant. De buitenzijde van je mooie occasion mag misschien glimmen als een spiegel en het interieur mag heus zo fris zijn als een vroege lentedag, het neemt allemaal niet weg dat de onderkant van je mobiele huisje ongemerkt wordt aangevreten door de meest verschrikkelijke reisgenoot die je je maar kunt voorstellen: roest! Het probleem van oudere campers is dat ze maar heel beperkt weerstand bieden aan deze onverbiddelijke plaaggeest. De onderzijde heeft tijdens de bouw gewoonlijk slechts een dunne laklaag gekregen en geen enkel middel dat roest tegenhoudt. Tenslotte zijn de basisvoertuigen maar eenvoudige bestelwagens, die met het vooruitzicht op intensief gebruik toch geen lang leven worden toegedicht.

Prioriteit op de lijst standaardvoorzieningen

De fabrikant van de camperopbouw laat zich aan roestpreventie eveneens nauwelijks iets gelegen liggen. En dat niet alleen in het verleden, want zo gaat het helaas nog steeds. Waarom zouden ze ook moeite doen? Hun klanten kijken er toch niet naar om, druk als zij zijn met het kiezen van de juiste indeling en het afvinken van de standaardvoorzieningen op hun wensenlijstje. En zolang de eigenaar de camper op een normale manier gebruikt, dat wil zeggen niet in de winter, zodat strooizout geen kans krijgt om binnen te dringen, wordt de garantietermijn die voor roest geldt gemakkelijk gehaald. Maar ja, het is nu eenmaal een wetmatigheid dat roest kruipt waar het niet gaan mag. Vroeg of laat kom je het bruine monster tegen – en dan is het al gauw te laat.

Plaatsen waar een camper gemakkelijk roest

Elk type camper heeft, als het om roest gaat, zijn eigen, specifieke zwakke plekken. Iemand die daarvan heel veel weet, is Gaetano Facchini van Timemax Korrosionschutz in Trittau, nabij Hamburg. “Bijna alle campers roesten onder de kunststoffen afdekkingen bij de instap. Ook in de wielkasten is het altijd raak, net als bij de assen en de leidingen die tegen de bodem zijn bevestigd. De rechterzijde is meestal sterker aangetast dan de linkerkant, omdat de rechterwielen eenvoudigweg meer plassen tegenkomen; het water ligt meestal aan die kant van de weg. Zeker bij buscampers ontstaat aan de rechterzijde roest, zodat beplankingen zich loswrikken en de lak ter hoogte van bevestigingspunten kan gaan scheuren.”

Tip: Controleer gebruikte camper op roest

Voordat Gaetano en zijn collega’s campers een anti-roestbehandeling kunnen geven, moeten ze vaak eerst met het lasapparaat aan de slag. En dat kan duur uitpakken. “Soms moeten we vanwege de brandveiligheid eerst het keukenblok en de natte cel uitbouwen en dat kost veel tijd.” Welke tips heeft hij voor kopers van gebruikte campers? “Voor aankoop moet de wagen grondig op roest worden gecontroleerd, bij voorkeur in een garage op een hefbrug om de onderzijde goed te kunnen beoordelen. Bezitters van oudere campers waaraan nog geen roestproblemen zijn te herkennen, doen er goed aan om de boel in de gaten te houden. En zo nodig over te gaan tot een grondige, preventieve behandeling.”

Zo manifesteert het roestspook zich

De vraag of een gebruikte camper gammel of stabiel is, is van veel factoren afhankelijk. Heeft de vorige eigenaar de bodem laten conserveren en heeft de wagen geregeld een wasbeurt gehad? Is de camper gebruikt op locaties aan de kust of waar er vanwege gladheid is gestrooid? Stond hij in de winter in een droge stalling, of gewoon buiten, op een natte ondergrond? Door de verschillen in gebruik kunnen campers van het zelfde merk en het zelfde bouwjaar er totaal anders uitzien: van helemaal roestvrij tot flink doorgerot. Op deze pagina’s laten we de zwakke plakken van enkele willekeurig gekozen, populaire modellen de revue passeren.


Fiat Ducato, 1998: Grote roestgaten in de dorpels ter hoogte van de cabine, aan de linkerzijde.

Iveco Daily, 1998: Doorgeroest aan beide zijden van de draagarmen van de vooras. Dat is niet alleen hinderlijk, het brengt ook de verkeersveiligheid in gevaar. Ook bij de in langsrichting gemonteerde draagarmen is sprake van sterke roestvorming.
Iveco Daily, 1998: Doorgeroest aan beide zijden van de draagarmen van de vooras. Dat is niet alleen hinderlijk, het brengt ook de verkeersveiligheid in gevaar. Ook bij de in langsrichting gemonteerde draagarmen is sprake van sterke roestvorming. 


Ford Transit, 1999: Hoewel de wielkast er nog verrassend goed uitziet, is de spatbordrand doorgeroest.


Ford Transit, 2012: Grote roestplekken bij de dorpels ter hoogte van de cabine (linkerzijde) en bij de rechter wielkast ter hoogte van het schutbord.


Mercedes-Benz Sprinter, 1996: De voorruitomlijsting is zo goed als doorgeroest, net als de instap rechts.


Mercedes-Benz Sprinter, 2009: De in de fabriek aangebrachte beschermlaag voor de onderzijde is te dun, zodat deze op verschillende plekken loslaat; onder die laag vormt zich dan roest.


Volkswagen T3, 1984. Bij de zijruiten en de dorpels is het plaatwerk op diverse plaatsen doorgeroest. Andere bekende zwakke plekken van de T3 zijn de montagepunten van de gordels aan de wielkasten en het plaatwerk bij de instap (links en rechts) en achter de voorbumper.


Volkswagen T4, 1994. Dit geval staat niet op zichzelf: schuim in de dorpels onder het rechter voorportier heeft duidelijk vocht vastgehouden en zo voor roestvorming gezorgd.


Volkswagen T5, 2006. Roest is er aan de langsdraagarmen en bij diverse montagepunten; ook de draagarm linksachter is aangetast.

Zo ontstaat roest

Roest ontstaat wanneer ijzer of staal door tussenkomst van water reageert op zuurstof. Is er zout in het spel, dat vormt zich heel snel ijzeroxide; het vergroot de mate waarin water als geleider optreedt. Een chemicus ziet in roest een watergedragen oxide, maar de eigenaar van een camper zal het eerder beoordelen als een bron van waardeverlies en de aankondiging van dure herstelwerkzaamheden. Roest komt meestal eerst naar voren in de vorm van kleine blaasjes onder de lak; die ontstaan omdat het volume van roest zevenmaal zo groot is als dat van ijzer.
4 Fe (ijzer) en 3 O2 (zuurstof) reageren op 2 Fe2O3 (ijzeroxide).

Roestpreventie voor campers

Gerd Cordes is eigenaar van het bedrijf Timemax in Trittau en expert in roestpreventie voor alle soorten voertuigen. Zo ook campers. Hij deelt zijn inzichten graag met ons.

In uw bedrijf zijn campers dagelijkse kost geworden. Wat doen de camperfabrikanten fout als het gaat om roestvorming?
“Bij veel campers is de mate van roestpreventie in relatie tot de waarde van het voertuig een lachertje. De fabrikanten zouden de onderzijde en alle holle ruimten van hun producten moeten conserveren. En sowieso veel grondiger te werk gaan dan zij nu doen. Soms is het plaatwerk niet mooi afgewerkt als er uitsparingen zijn gemaakt voor het plaatsen van ruiten. Zoiets werkt roestvorming in de hand.”

Wat kunnen camperbezitters doen om hun wagens duurzaam tegen roest te beschermen?
“Zij moeten doen wat de fabrikant heeft verzuimd, en dat is het voertuig laten conserveren. Het is verstandig om de buitenzijde jaarlijks te behandelen met was of glas-epoxy. Verder raad ik aan om regelmatig alle afdichting te controleren en vuil daar te verwijderen. Dat gaat ook roestvorming tegen.”

Hoe kun je de camper bij normaal gebruik beschermen?
“Houd de hogedrukreiniger bij het afspuiten van de onderzijde niet te dichtbij, want dan kan de beschermlaag aangetast worden. En wanneer je op het strand wil staan, rijd dan zo langzaam mogelijk om opgooien van het zand te voorkomen. Nadien is het reinigen van de onderzijde feitelijk verplicht. Dat geldt ook wanneer je de camper in de winterstalling zet.”

Hits: 59

Related Posts

error: