Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Blokkade voor elektrische camper: straks C-rijbewijs vereist

De elektrische camper lijkt nog altijd toekomstmuziek. Buiten de elektrische camperbussen, zijn er geen halfintegralen, integraalcampers en alkoofcampers met een elektromotor. Een elektrische camper lijkt voor velen nóg verder weg: daarvoor is straks namelijk een C-rijbewijs nodig.

Het nieuws komt van Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat. Er komt een einde aan het gedoogbeleid, waardoor bestuurders met een B-rijbewijs een volledig elektrische bestelbus zwaarder dan 3500 kilogram mogen besturen. Dat liet hij 6 december weten in een brief aan de Tweede Kamer. Het gedoogbeleid was een tussenoplossing die eigenlijk tot 1 januari 2024 zou lopen. Nu is er een verlenging tot 1 juli 2024, maar daarna is voor een elektrische bestelbus toch echt minstens een C1-rijbewijs nodig. In theorie geldt dit dus ook voor een elektrische camper die zwaarder dan 3500 kilogram is.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is vooralsnog erg ongelukkig met het besluit van de minister, dat staat onder meer te lezen bij BNR.

Zwaar aandrijfsysteem

Een alternatief aandrijfsysteem maakt dat een elektrische bus zwaarder is dan een voertuig van dezelfde afmetingen met een verbrandingsmotor. De 3500 kilogram-grens, het maximale gewicht dat je mag besturen met een B-rijbewijs, komt daarmee dus al snel in zicht. Het gedoogbeleid geldt momenteel alleen voor voertuigen met een maximaal toegestane massa tussen de 3501 en 4250 kilogram, en waarvan de toegestane massa – inclusief belading boven de 3500 kilogram – alleen is toe te wijzen aan het batterijpakket.

Eigenaren van duurzame elektrische bedrijfsvoertuigen die geen gebruik willen maken van de gedoogsituatie of die geen C-rijbewijs hebben, kunnen de toegestane maximum massa (TMM) van de bus voor 1 januari 2024 verlagen naar 3500 kilogram in het kentekenregister. Dit betekent wel dat er minder laadvermogen overblijft.

Wat betekent dit voor campers?

Zoals gezegd rijden er in Nederland geen grote elektrische campers. Vooralsnog zijn het alleen de kleinere bussen die op elektrisch overgaan, zoals bijvoorbeeld de Tonke Buzz en de eVentje, beide op de Volkswagen ID. Buzz. Komt er straks wel een camperbouwer met een halfintegraal-, integraal- of alkoofcamper – als daar een passend platform voor is – dan is de kans groot dat het gewicht boven de 3500 kilogram uitkomt. Dit betekent dat een C-rijbewijs nodig is. Wie dit nog niet heeft, kan rekenen op kosten voor de rijles, het examen en een vereiste medische keuring.

Verhoging naar 4250 kg in vierde rijbewijsrichtlijn

Overigens wacht de overheid met de plannen niet op de vierde rijbewijsrichtlijn van de Europese Commissie, die in de maak is. De verhoging van het B-rijbewijs naar 4250 kilogram is een van de voorgenomen wijzigingen. Het zou maar zo kunnen dat dit gelijk samenvalt met de introductie van een grote elektrische camper.

De hele brief, met daarin alle ins & outs, van de minister aan de Tweede Kamer is hier te lezen.

Weergaven: 15

Related Posts

Advertenties

ACT
E-bikes en Steps
motorhome-depot-1
ACSI
M-sat
KAMOEN-MOTORHOMES
reclame-obelink
lacros
beflexx
ACT Glerum
STEFO-E-BIKE
Kattenberg
Ekowax
Elektrische Vouwfietsen-folt
dicar
NKC

Hoe werkt Camping-Car park (NL)

 

  • 3Bezoekers online. :
  • 8Bezoekers vandaag:
  • 242Bezoekers gisteren:
  • 2192Bezoekers vorige week:
  • 376069Totaal aantal bezoekers :

Samenwerking

Wij werken samen met de volgende organisaties:

Camperreis Inspiratiegidsen

Met onze inspiratiegidsen over Marokko en Griekenland bieden we je een uniek concept. Deze gidsen zijn beschikbaar in boek- en/of pdf formaat en bevatten een digitale navigatiekaart en bijbehorende video’s.

Kies jouw favoriete bestemming en ontdek alles wat Marokko of Griekenland te bieden heeft met onze inspiratiegidsen!

Reviews Camperclub Skeller

error: