Wie voor het eerst een camper koopt, kiest vaak voor een tweedehands exemplaar. Daarmee kun je een rampenbak aan de haak slaan of een modelcamper treffen die nog jarenlang meegaat. Belangrijk dus dat je goed weet waar je op moet letten bij de aanschaf. Hoe haal je de krenten uit de pap?
1. Denk na: Wat zoek ik precies?
Wie een camper gaat kopen, begint vaak met het bezoeken van een beurs of enkele handelaren. Uiteindelijk ontstaat een beeld van de ideale indeling en het maximale buitenformaat. Moeten er fietsen mee en gaan die dan achter op een drager of het liefst in een garage? Is er een verbouwing nodig om een bed te creëren?
Wordt het een buscamper, een halfintegraal- of integraalcamper? Moet het een fabriekscamper zijn of een verbouwde bestelbus? De laatste is veel minder waardevast dan de fabriekscamper.
Een voordeel voor wie tweedehands koopt, maar dat verdwijnt bij verkoop. Als je dit allemaal op een rijtje hebt, kies je makkelijker jouw ideale camper.
2. Verwacht géén nieuwe!
Open deur, maar toch wel iets om even bij stil te staan: je koopt iets dat al eerder gebruikt is. Daar kan wel eens iets kapot aan gaan, ook als de camper bij een vertrouwd adres vandaan komt. Campers maken veel kilometers en ook onderweg zijn er mensen in aanwezig. Daarbij geldt natuurlijk ook: aan een gebruikte camper van 40 duizend euro mag je veel hogere eisen stellen dan aan een ouder exemplaar van 7 mille. Maar ook in die laatste categorie zijn goede campers te vinden. Die krenten in de pap zijn er wel degelijk.
3. Laat een aankoopkeuring uitvoeren
Zeker bij campers die wat ouder zijn en veel kilometers hebben gereden, is een aankoopkeuring belangrijk. Vooral wanneer je van een particulier koopt. Maar ook bij bedrijven is het soms verstandig, zeker voor wie twijfels heeft of écht op zeker wil spelen. De meeste bedrijven werken daar graag aan mee. Keuringen worden onder meer door Dekra en Mijn Autocoach uitgevoerd. De kosten zijn afhankelijk van wat er gekeurd moet worden. Dat de camper een recente apk moet hebben, spreekt voor zich, maar zegt weinig over de staat van de camper.
4. Let op de garantie
Het kan voordelen hebben om de aankoop te doen bij een bedrijf, dat garantie biedt en mocht het nodig zijn snel reparaties kan uitvoeren. Wel is het belangrijk om goed op te letten wat er precies onder die garantie valt. Bij de wat oudere campers komt het meestal neer op drie maanden garantie op de draaiende delen: de motor en de versnellingsbak. Bovagbedrijven hebben een uniforme garantieregeling met een beroepsmogelijkheid. Typische camperdingetjes, zoals huishoudaccu’s, rolgordijntjes, waterdichtheid, een koelkast of kachel vallen er meestal buiten, maar ook deze zaken horen in orde te zijn.
5. Vraag om de onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is bij campers veel belangrijker dan bij personenauto’s. Belangrijke vragen zijn: stond de camper altijd buiten of in een overdekte stalling? Zijn de kitnaden tijdig bijgewerkt om lekkages te voorkomen? Ook technisch onderhoud telt mee: campers maken relatief weinig kilometers, maar hebben wel degelijk hun beurten nodig. Veel gebruikte campers worden uit het buitenland geïmporteerd en dan gaat de historie soms verloren. Besteed hier toch de nodige aandacht aan. Het systeem om kilometerstanden te registreren is in Nederland en België dusdanig ontwikkeld dat kilometerstanden terugdraaien bijna onmogelijk is. Andere Europese landen zijn hier nog niet zo ver in. Let bij een camper geïmporteerd uit bijvoorbeeld Duitsland daarom goed op de historie en wees gealarmeerd bij onduidelijkheden of het ontbreken ervan. Lees meer over tellerstanden op de website van de VAT (Vereniging Aanpak Tellerfraude)
6. Let op vochtproblemen
Vocht is de grootste bedreiging voor een tweedehandscamper. Het lijdt tot vieze vlekken, stank en schimmel. In extreme gevallen trekken houten panelen krom, worden zijwanden zacht en gaat de bodem roesten. Vocht verzamelt zich langs randen van het plafond en rond de dakramen, in de kastjes, in hoeken, langs ramen, onder aan de zijwanden en in de stoffering.
Vochtproblemen ontdek je door je neus te gebruiken. Ruikt de camper muf of naar geurverfrisser? Dan is wantrouwen op zijn plaats. Ook een vochtmeter is heel praktisch. De meeste handelaren hebben er een en zullen met alle plezier een vochtrapport opstellen.
7. Controleer het leefgedeelte
Neem de sleutels en controleer de werking van alle sloten. Is de camper ook van binnenuit goed afsluitbaar? Check of rolgordijntjes en horren nog soepel lopen. Controleer de aanwezige apparaten op hun werking: gaskookstel, waterkraan, koelkast, kachel, tv met schotel. Kijk ook waar de gasfles is geplaatst. Is die eenvoudig te verwisselen?
8. Maak een flinke proefrit
Tijdens een proefrit voel je of alles soepel werkt, of de versnellingsbak lekker schakelt en de koppeling niet slipt. Deze rit maak je bij voorkeur wanneer de motor nog koud is. Trap ook eens stevig op de rem en kijk of het stuur mooi rechtuit blijft staan. Een auto die goed is onderhouden, hoort ook met ruim een ton op de teller nog heel goed en strak te rijden. Tijdens een proefrit komen ook rammelgeluiden en irritant krakende kastjes aan de oppervlakte. En net als bij elke andere auto geldt: een camper moet goed voelen. Stationair moet de motor rustig en constant lopen, zonder walmende uitlaat. Laat de camper na afloop van de proefrit tien minuten staan en start hem dan nog eens. Zowel koude als warme start moeten feilloos verlopen.
9. Check de carrosserie
De meeste mensen hebben niet zoveel verstand van techniek, maar er zijn wel zaken die iedereen kan beoordelen. Bekijk de buitenkant van de auto eens goed. Dichten de kitnaden nog goed af of zijn er kieren en scheurtjes? Dat leidt tot vochtproblemen. Zit er kleurverschil in de carrosseriepanelen? Dan is er wellicht schade geweest en zijn delen bijgespoten. Zijn er kleine roestblaasjes te zien op lasnaden of rond wielkasten? Dan zit de roest meestal ook op andere plaatsen en is verdere inspectie echt noodzakelijk. Ga na wat de zwakke punten zijn van specifieke modellen en let daar extra op.
10. Kijk naar de banden
Het loont om kritisch naar de banden te kijken: een nieuwe set kost minstens 1.000 euro. Let op slijtage en verdroging, maar vooral ook op de leeftijd. Aan de zijkant van de band staat een code, die begint met dot. De laatste twee cijfers van deze dotcode geven het bouwjaar aan. Van sommige verzekeraars mogen banden niet ouder zijn dan zes jaar. Check ook of het reservewiel er bruikbaar uitziet en of krik en slinger aanwezig zijn. In diverse landen zijn in het koude seizoen winterbanden verplicht. Fijn als er een extra set wordt meegeleverd, met een profiel van minimaal 4 millimeter.
11. Let op het gewicht
Campers waarvoor een B-rijbewijs is vereist, mogen niet zwaarder zijn dan 3.500 kilogram. Door het gebruik van accessoires zijn ze leeg vaak al zwaarder dan het kenteken als rijklaargewicht vermeldt. Bezoek daarom tijdens de proefrit ook een weegbrug en controleer of er voldoende laadvermogen overblijft voor personen, volle tanks en vakantiebagage. Als vuistregel adviseert de NKC een maximumgewicht op de weegbrug van 3.000 kilogram.
12. Neem iemand mee met verstand van campers
Neem altijd iemand mee met verstand van campers en een objectieve blik. Soms kan een camper zo mooi en praktisch zijn, dat de koper bepaalde zaken gewoon over het hoofd ziet. Liefde maakt blind, ook bij campers. Bij de controle is het handig om gebruik te maken van de uitgebreide tweedehands camper checklist.
13. Gebruik je gezond verstand
Campers zijn populair en worden steeds populairder. Door de huidige vraag kan het lastig zijn een geschikte tweedehands camper te vinden die aan al jouw eisen voldoet. Als je die dan hebt gevonden, wil je waarschijnlijk niets liever dan ‘m direct aanschaffen voordat iemand anders er mee wegrijdt. Laat de druk echter niet meespelen in de uiteindelijke keuze. Neem altijd een weloverwogen besluit, weeg de voors en tegens af en laat je niet opjagen omdat je bang bent de koop van je leven te missen. Een aanbod dat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook.
kijk ook voor onze checklijst hier
Weergaven: 627