Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Zo gebruik je een bandenreparatieset

Heb je een lekke band en is er geen pechhulp beschikbaar? Heb je ook geen reserveband? Dan ben je misschien goed geholpen met een bandenreparatieset.

Zo’n set is echter alleen bruikbaar voor een klein gat in het loopvlak van maximaal 3 à 4 mm. Bij grotere gaten, scheuren of bij beschadigingen in de zijkant van de band werkt het niet en moet je alsnog hulp inschakelen.

Bedenk vooraf wel of je deze noodoplossing ook echt wilt gebruiken. Je mag met de gerepareerde band niet meer zo snel rijden en moet hem na reparatie alsnog zo snel mogelijk laten repareren. Sta je echter in een verlaten gebied zonder telefoonbereik of op een plek waar de hulpdiensten op een dag rijden afstand zitten, dan is zo’n set absoluut een uitkomst. De reparatieset bestaat uit een elektrisch bandenpompje met drukmeter en een reservoir met vloeibare latex. We laten je zien hoe je dat gebruikt.

Benodigdheden

  • Een bandenreparatieset, zoals de veelgebruikte Fix&Go.
  • Deze set is in veel campers meegeleverd.
  • De modellen kunnen iets verschillen, maar de werkwijze is overal gelijk.

Omschrijving:

Wel of niet een reparatieset gebruiken?

Kan je de band te laten repareren of eventueel vervangen zonder deze set te moeten gebruiken heeft dat meestal de voorkeur. Na de noodreparatie zit er nog steeds (vloeibare) latex in de band. Als de band daarna definitief gerepareerd wordt, moet dat er uit want anders is de band niet goed te balanceren. Schoonmaken van band en velg is een vieze en langdurige klus voor de bandenreparateur wat je op de rekening terug ziet. Bovendien werkt de vloeistof ook chemisch in op de band, waardoor het soms lastiger wordt de band goed te repareren. Wanneer de band al wat ouder is, loont het financieel soms niet meer om hem schoon te maken en kan u beter een nieuwe band aanschaffen. Ook kan de TPMS-druksensor in de band defect raken door de vloeistof. Dit gebeurt in ca. 30% van de gevallen. Vervanging en registratie van een nieuwe is mogelijk maar zo’n sensor kost afhankelijk van het systeem vanaf 30 tot meer dan 100€.

Ga nooit rijden met een erg zachte of lege band. De versterking in de zijwand kan dan breken waardoor later het risico op een klapband ernstig toeneemt.

Als het lek niet zo groot is kan je misschien de band (een paar keer)  opnieuw oppompen tot de max. druk van de band en net naar de dichtstbijzijnde garage of bandenservice rijden.

Stap 1: Zorg dat je veilig staat

Zorg dat de auto op een veilige plaatst staat, trek de handrem aan en zet de motor in zijn vrij. Denk op weg ook aan je veiligheidshesje en gevarendriehoek. Zit je op een gevaarlijke smalle weg of snelweg, laat dan liever de pechhulp komen. Die kan voor meer veiligheid zorgen.

Stap 2: Plaats waarschuwingssticker

Neem nu vast de sticker met de max. snelheid van het pompje en plak die duidelijk zichtbaar voor de bestuurder op het dashboard. Zo weet iedere bestuurder dat hij met de gerepareerde band niet te hard mag.

Stap 3: Zoek benodigde luchtdruk

Deze staat vaak op een sticker in een van de deurstijlen, in het handschoenenkastje of achter de zonneklep. Je kan ook kijken in de gebruiksaanwijzing van de camperfabrikant. Zoek in de inhoudsopgave op ‘banden’, ‘Reifen’ of ‘tyres’. Zoek daarin het merk en type band op zoals het in grote letters op de zijkant van jouw band staat.

In Europa gebruiken we de eenheid bar, camperbanden zitten vaak tussen 4,5 en 5,5 bar. In de lijsten en op drukmeters staat soms ook de druk in P.S.I. Dat is een Amerikaanse eenheid waarvan de waarde ca 15x hoger ligt. Als de drukmeter geen schaal heeft in PSI, kan je de waarde ook omrekenen met deze tabel.

Stap 4: Zet pomp in de stand lekke band

Zet de draaiknop in de stand ‘lekke band’, het plaatje van de lege band met een spijker er in. De andere stand ‘fietspomp’ is uitsluitend voor lucht pompen, zonder reparatie.
Probeer of de ronde aan/uit knop op uit staat, dat is als de knop niet is ingedrukt.

Stap 5: Sluit pomp aan op band

Wikkel de doorzichtige slang af en schroef hem goed vast aan het ventiel. Je kan nu de bandendruk al aflezen op de meter.

Stap 6: Sluit 12 Volt kabel aan

Haal de 12V accessoire steker van de onderkant los, wikkel de kabel af en steek hem in de 12V accessoire aansluiting op het dashboard. Gebruik liever niet die in het woongedeelte, die kan niet altijd voldoende stroom leveren.

Stap 7: Start motor

Start nu de motor. De pomp trekt veel stroom en met de motor aan is er voldoende energie voor de pomp. De motor kan weer uit als je klaar bent met pompen.

Stap 8: Zet pomp aan

Schakel nu de pomp in (druk de ronde knop in) en laat hem doorlopen tot de gewenste druk bereikt is. De pomp is duidelijk hoorbaar. Op de drukmeter (D) kan je de druk zien.

Zet de pomp uit zodra de benodigde bandendruk is bereikt. Staat de drukmeter na 10 minuten nog niet op tenminste 3 Bar, doe dan het volgende:

  1. Verwijder de transparante slang van het ventiel en plaats de ventieldop weer. Leg het pompje in de camper.
  2. Rijdt een meter of 10 zodat de vloeistof zich verdeelt in de band en stop weer op een veilige plek.
  3. Vergeet niet ook nu weer de handrem aan en motor in zijn vrij.
  4. Herhaal dan bovenstaande stappen vanaf Stap 4.

Is de druk te hoog geworden? Gebruik de ronde afblaasknop met het wolkje om het teveel aan lucht weg te laten lopen.

Stap 9: Controleer nogmaals na stukje rijden

Verwijder de 12 V kabel, de zwarte slang en plaats het ventieldopje weer terug.  Rol de kabels en slangen weer op en pak alles weer in.

Rijd later nog even langs bij een benzinepomp met een luchtpomp om te controleren dat je band nog steeds op spanning is en om te controleren of de drukmeter van je pomp wel goed was. Heb je geen pomp in de buurt, gebruik dan nog eens je reparatiesetpompje voor de luchtdrukcontrole. Dan weet je zeker dat je geen lekke band hebt.

Denk om een nieuwe vulling latex voor je set.

Vergeet niet een nieuw busje vloeistof te kopen of bestellen voor je reparatie-set. Dan kan je het de volgende keer opnieuw gebruiken! Reken op tussen de €50,- en €100,-.

Overigens hebben de busjes ook een maximale houdbaarheidsdatum. Tot die datum garandeert de leverancier de goede werking. Die houd natuurlijk niet direct op als de datum voorbij is, maar het is toch verstandig een verlopen busje bijtijds te vervangen.

Je bestelt dit bij je camperdealer maar kan je kan het (soms nog iets voordeliger) ook direct bij de fabrikant bestellen. Heb je een tankje waar op staat SENSOR TEK 5 500ml, dan kan je de “CANISTER SENSOR 50*” bestellen. Bij je camper/autodealer zal de naam iets anders zijn. Neem je oude tankje mee als je een nieuwe gaat kopen.

Nieuwe vulling plaatsen

Het vervangen van de vloeistofhouder gaat uiterst simpel:

  1. Wikkel de transparante slang af.
  2. Druk de knop in die onder de slang verstopt zat en til de ronde houder er recht omhoog vanaf.
  3. Plaats de volle houder terug op dezelfde manier, terwijl je de knop ingedrukt houdt.
  4. Wikkel de kabel strak terug en klem het uiteinde vast. Je set is nu weer gereed voor gebruik.

Bezoeken: 91

Related Posts

Camperverzekering van dé camperspecialist

Meer Camper-verzekeringen
error: