Vrijheid en comfort: campers vliegen de winkel uit.

Het jaar is nog niet eens om en toch zijn er in Nederland al meer kampeerauto’s verkocht dan ooit tevoren. Waarom de camper zo populair is.

Een camper op een Italiaanse parkeerplaats. De verkoop van kampeerauto’s stijgt in Nederland ongekend snel. © Hollandse Hoogte

Hoewel de meeste kampeerbusjes de vakantie nog maar net achter de wielen hebben, kondigt een nieuw camperjaar zich alweer aan. En dat wordt zeker een goed jaar, want in de eerste drie kwartalen van 2018 werden in Nederland 1862 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Dat is niet alleen 14,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar ook nu al meer dan ooit tevoren in een heel kalenderjaar. De verkoop van tweedehands campers steeg nog sterker: met maar liefst 40,4 procent, zo werd gisteren bekendgemaakt aan de vooravond van de Kampeer & ­Caravan Jaarbeurs in Utrecht.

Waar we voorheen met het vliegtuig gingen naar een vaste bestemming, willen we nu het gevoel van rust en vrijheid ervaren

“Wij zien dat kamperen in het ­algemeen populair is en erop uittrekken met de camper in het bijzonder”, zegt Judith Röling, brandmanager van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. “Ze worden vooral gekocht door zestigplussers met veel vrije tijd en wat spaarcentjes. De aanschafprijs van een beetje camper ­begint immers bij zo’n 60.000 euro.”

Marktleider in de branche is ­Eriba-Hymer, dat dit jaar 221 nieuwe campers verkocht. Concurrent Adria volgt op de voet met 215 stuks. Elke camperbouwer probeert met het ­gewicht onder de 3500 kilo te blijven, weet Röling: “Want dan mag je er nog met je gewone rijbewijs in rijden.” De trend bij de nieuwe campers is dan ook: lichte materialen. “En panoramadaken, die zijn ook erg in trek.”

Bij de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) merken ze dat de liefde voor de camper hoogtij viert. De vereniging biedt zijn leden onder meer verzekeringen, camperreizen en apps die handig zijn voor de vakantieganger met een kampeerauto.

Trekkersgedrag

Schutte denkt de spectaculaire groei van de camperverkoop wel te kunnen verklaren: “Het is het gevoel van vrijheid, van buiten zijn. Waar we voorheen met het vliegtuig gingen naar een vaste bestemming, willen we nu het gevoel van rust en vrijheid ervaren.”

Schutte, zelf trots bezitter van een Volkswagen kampeerbusje uit 1982, merkt dat mensen die met een kampeerauto op vakantie gaan, ander gedrag vertonen. “Het is meer trekkersgedrag. Een camperaar trekt ­iedere dag weer verder, omdat hij nu eenmaal in relatief korte tijd meer kan zien.”

Comfort

Dat herkent Judith Wissink wel. Zij kocht vorig jaar, op Marktplaats, haar eerste camper. Een Fiat Ducato uit 1989. “Bijnaam ‘Duuc’ en nu al onderdeel van de familie geworden”, zegt Wissink (36). Ze is er direct ­Europa mee ingetrokken, drie weken lang, in haar eentje. “Ik ben single, dus ik ga meestal alleen, maar soms gaan er vrienden mee of sluiten er mensen ergens onderweg bij me aan.” Wissink vindt ‘de combinatie van vrijheid en een stukje comfort’ de charme van het camperbestaan. Een nieuwe vakantiebestemming heeft ze nog niet, dat ziet Wissink wel: “Hij staat nu veilig in de stalling”.

Een camperaar trekt ­iedere dag weer verder, omdat hij nu eenmaal in relatief korte tijd meer kan zien

Zo’n stalling hadden Rini Brouwer en haar man acht jaar lang niet nodig. Het echtpaar verkocht in 2009 zijn huis en ruilde dat in voor een tot camper omgebouwde Toyota Landcruiser. “We hadden redelijk wat geld verloren door beleggingen en als eind vijftigers kwamen we in een fase van ons leven waarvan we vonden: Dit is onze tijd, laten we ­ervan genieten”, vertelt Brouwer, nu 65. Hun rijdende woning voerde het echtpaar de halve wereld rond, Brouwer kan er aanstekelijk over vertellen. Inmiddels woont ze weer met haar man in een bakstenen huis in Maarn: “Op een gegeven moment wordt dat reizende bestaan ook weer gewoon”.

bron; Trouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *