Is het toegestaan om met een triangel een auto achter een camper te slepen? Welke regels gelden er? Op deze pagina vind je meer informatie over het gebruik van de triangel.
Wat is een triangel?
Een triangel is een driehoekige trekstang en vormt de verbinding tussen het trekkende en getrokken voertuig. Op twee punten zit het vast aan de voorkant van het getrokken voertuig en het derde punt aan de trekhaak van de camper. Tijdens het slepen draait het stuur van de getrokken auto vrij, waardoor het voertuig automatisch volgt in bochten. Een triangel wordt vooral door camperaars gebruikt om een extra autootje mee te nemen.
Regelgeving triangel
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) is een gesleepte auto een aanhangwagen; voor de rest van de verkeerswetgeving blijft het gewoon een ‘zelfstandige’ auto. Dit betekent dat een ‘aanhangwagen’ wordt getrokken en de daarvoor geldende regels moet worden nageleefd. Zo dient er onder andere rekening gehouden te worden met de maximumsnelheid, het verbod om personen in een aanhangwagen te vervoeren en bepaalde verbodsborden. Voor de Regeling Voertuigen is het gesleepte voertuig géén aanhangwagen, zodat noch de bepalingen voor ‘aanhangwagens’, noch die voor ‘samenstellen van voertuigen’ van toepassing zijn. De gesleepte auto is immers niet ‘bestemd’ om achter een andere auto te worden gekoppeld, in tegenstelling tot de aanhangwagen en de oplegger.
Rijbewijs
Op grond van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 is het gesleepte voertuig geen aanhangwagen. Dit betekent dat alle voorschriften van de rijbewijsplicht (BE) voor aanhangwagens niet van toepassing zijn. Het vereiste rijbewijs (B) voor het trekkende voertuig is voldoende, ongeacht het gewicht van de gesleepte auto, die voor de WVW 1994 dus geen aanhangwagen is. Dit houdt ook in dat de kentekenbepalingen voor aanhangwagens niet van toepassing zijn. De gesleepte auto is een zelfstandig motorrijtuig en zal dan ook aan alle kentekenverplichtingen die voor motorrijtuigen gelden moeten voldoen. Dit betekent dat achter op de gesleepte auto het eigen kenteken moet zijn aangebracht en dat dit ook goed zichtbaar moet zijn.
Achteruitrijden
Met een triangel is achteruitrijden (vrijwel) niet mogelijk. Dit komt onder meer door de stuurgeometrie van de voorasconstructie. De vooras van een personenauto is feitelijk geschikt om getrokken te worden en niet om geduwd te worden. Mocht het achteruitrijden niet goed lukken, dan is loskoppelen en op eigen kracht wegrijden een oplossing.
Tips en aandachtspunten
- Bekijk de verzekeringspolis van de trekkende kampeerauto. Meestal is slepen toegestaan, maar kijk het voor de zekerheid even na.
- Als je een auto waarop (nog) garantie zit van een triangel wilt voorzien, informeer dan of de montage van de triangel gevolgen heeft voor de garantie.
- Auto’s met automatische transmissie mogen meestal niet, of alleen over korte afstand, worden gesleept. Voor deze auto’s zijn aanpassingen noodzakelijk.
- Lees goed de bijgeleverde gebruiksaanwijzing van de leverancier.
- Gebruik geen stuurslot. Oftewel: contactsleutel in het contactslot.
- Gebruik de tweede sleutel voor het afsluiten van de portieren.
- Met een camera aan de achterzijde van de camper kun je de gesleepte auto in de gaten houden.
- Bij het nemen van scherpe bochten kunnen de voorwielen gaan slepen over de weg.
Conclusie
Het slepen van een motorrijtuig is niet aan speciale voorwaarden verbonden. Dit mag gedaan worden met een sleepkabel, een sleepstang of met een triangel. Omdat er geen sprake is van een aanhangwagen in de zin van de WVW 1994 en de Regeling Voertuigen, is er qua regelgeving niet zoveel aan de hand. Wel blijven de kentekenverplichtingen zoals een geldige APK, een WA-verzekering en de houderschapsbelasting van kracht.
Gebruik triangel in het buitenland
In Engeland zie je regelmatig camperaars met een triangel rijden en ook in Italie is het toegestaan. In Amerika is de triangel standaard voor het trekken van een auto achter een camper. In andere landen is het gebruik van een triangel vaak verboden of niet duidelijk geregeld. Wie in Europa een autootje achter de camper wil meenemen is waarschijnlijk het meest geholpen met een zogenaamde autoambulance, een aanhanger voor voertuigen.
Aanhangwagen in het buitenland
In alle landen mogen aanhangwagens worden getrokken. Daar lijkt dan ook de oplossing te zitten. Laat er dus geen twijfel over bestaan dat je een aanhangwagen trekt als je de grens overgaat.
De volgende eisen voor aanhangwagens zijn onder meer van toepassing:
Aanhangwagen tot 750 kg
- Een verlichtingsbalk die voldoet aan de verlichtings- en reflectoreisen.
- Een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto.
- Afhankelijk van de lengte van de combinatie is zijreflectie verplicht.
- Een hulpkoppeling.
- Rijbewijs B.
Aanhangwagen zwaarder dan 750 kg
- Een verlichtingsbalk die voldoet aan de verlichtings- en reflectoreisen.
- Een kentekenplaat van de getrokken aanhanger/auto.
- Beremming noodzakelijk van de getrokken aanhanger of personenauto.
- Afhankelijk van de lengte van de combinatie is zijreflectie verplicht.
- De verplichting van een losbreekreminrichting of een hulpkoppeling.
- Rijbewijs BE. Daarbij geldt de uitzondering dat wanneer de aanhanger niet zwaarder is dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig, en de som van het gewicht van het trekkend voertuig plus aanhanger niet meer is dan 3.500 kg. In dat geval volstaat rijbewijs B.
Weergaven: 131