Houd met de nieuwe Europese richtlijn rijbewijs rekening met de camperaar, nu en in de toekomst. Dat was de boodschap van de NKC in een gesprek met Claire Depré, de hoogste ambtenaar op dit dossier van de Europese Commissie (EC) in Brussel.
Europese Commissie
De Europese Commissie werkt al langere tijd aan nieuwe regels voor het rijbewijs. Specifiek voor de camperaar gaat het over het gewicht van de camper en het type rijbewijs. Met het huidige rijbewijs-B mag je een camper met een toegestane maximummassa tot 3.500 kilogram besturen.
NKC-directeur Stan Stolwerk en Niels van Haarlem
Om de EC goed te informeren zijn NKC-directeur Stan Stolwerk en Niels van Haarlem, teamleider belangbehartiging, naar Brussel gegaan. Stolwerk: “De nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn stelt veilig en duurzaam rijden centraal. Thema’s die de NKC ook belangrijk vindt. We zijn dan ook verheugd dat in de toekomst rijbewijs-B voldoet om te mogen rijden met campers met een toegestane massa tot 4.250 kilogram die rijden op elektriciteit of waterstof. Volgens de EC zijn campers met accu’s met een gewicht tot 4.250 kilogram veilig. Dat is de toekomst.”
Duurzame campers
Stolwerk wijst erop dat er op dit moment echter bijna geen duurzame campers beschikbaar zijn. “Camperaars hebben dus geen keuze. De NKC wijst de fabrikanten al jaren op dit manco aan initiatieven om daadwerkelijk vorm te geven aan de e-transitie van campers. Wij gaan daar mee door in de hoop op meer actie van de fabrikanten. Vooralsnog pleiten wij ervoor om die 4.250 kilogram ook mogelijk te maken voor de huidige generatie campers die bijvoorbeeld rijden op fossiele brandstof als diesel. Daarnaast heeft de camperaar de mogelijkheid om schonere brandstoffen te gebruiken en ook daar maakt de NKC zich sterk voor.”
Claire Depré
Claire Depré, hoofd van de afdeling Road Safety en verantwoordelijk voor de nieuwe richtlijn, was zeer geïnteresseerd in de visie van de grootste camperclub van Europa. Toezeggingen kon ze echter niet doen.
Europees Parlement
De richtlijn gaat nu naar het Europees Parlement. Niels van Haarlem: “De NKC heeft aangegeven dat campers recreatief worden gebruikt en niet te vergelijken zijn met personenauto’s en busjes. Hoe gaat het nu verder? De richtlijn is een voorstel, niet meer en niet minder. De lidstaten gaan er nu naar kijken. Nederland heeft al toegezegd voorstander te zijn om de 4.250 kilogram mogelijk te maken voor ook de huidige generatie campers op fossiele brandstof. Dat kan immers veilig. Andere landen zitten ook op deze lijn. Het politieke spel moet dus nog beginnen en de uitkomst is nog ongewis.”
De NKC blijft de komende tijd in gesprek met ambtenaren en politici in Den Haag en Brussel over dit thema. Volg de ontwikkelingen op het Dossier rijbewijs en gewicht camper: nieuwe richtlijn in de maak op de website van de NKC.
Weergaven: 212