Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Is mijn fietsaccu aan vervanging toe?

Een fietsaccu gaat gemiddeld vijf tot acht jaar mee, mits goed onderhouden. Hieronder ziet u de signalen die zich voor kunnen doen. Aan de ene accu is het duidelijker te zien  dan de ander,  het is dus niet altijd even gemakkelijk.

Een weetje

Het is natuurlijk alleen de accu die u moet vernieuwen en niet de hele fiets!

1. De accu heeft schade, aan de binnen- of buitenkant

Als de fiets een flinke val maakt, en de accu dus ook, kunnen de batterijcellen in de accu verschuiven. Dit kan op termijn kortsluiting veroorzaken, waarbij veel rookontwikkeling kan voorkomen en soms zelfs metershoge steekvlammen. Zo’n accu kan ongeveer anderhalf uur branden en is dan niet met water te blussen. Zand is een beter blusmiddel.

Ook schade aan de behuizing maakt de accu kwetsbaarder voor kortsluiting doordat warmte en/of vocht naar binnen kunnen.

2. De actieradius loopt snel terug

Het aantal kilometers dat je kunt afleggen met behulp van trapondersteuning neemt snel af als de accu kapot aan het gaan is. Dit lijkt een duidelijk signaal, maar wanneer je voornamelijk korte afstanden rijdt, zal het niet snel opvallen. De batterij geeft dan keurig aan dat hij voor 100 procent is opgeladen, maar het maximale rijbereik kan bij lange na niet meer worden behaald. Je kunt een fietsaccu wat dit betreft vergelijken met de batterij van een mobiele telefoon.

3. Het opladen duurt langer

Niet alleen is de accu sneller leeg, maar het volledig opladen ervan neemt meer tijd in beslag dan voorheen. In de loop der tijd zal dit bij elke accu in mindere of meerdere mate het geval zijn, maar bij een accu waar het beste écht vanaf is, duurt het opladen ook écht veel langer.

4. Volledig opladen lukt niet meer

Hoelang je de accu ook aansluit, hij laadt niet verder op dan bijvoorbeeld 95 procent. Zolang dit geen belemmering vormt om met je elektrische fiets van A naar B te komen, is dit op zich niet erg. Maar niet meer volledig op kunnen laden is wel een signaal dat de accu aan het eind van zijn Latijn is en het op vrij korte termijn gaat begeven.

5. De accu laadt helemaal niet meer op

Duidelijker kan niet. Zijn alle draden juist bevestigd en laadt de accu toch niet meer op, dan is het einde oefening.

bron; anwb

Bezoeken: 45

Related Posts

error: