Om maar direct met de deur in huis te vallen: uiteindelijk zal de diesel-camper geen toekomst meer hebben. Het is alleen de vraag waarop het moment aanbreekt dat de toekomst van de camper op diesel tot het verleden gaat behoren.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden. In de praktijk betekent dit dat u op veel plaatsen niet meer met (te) vuile camper zult mogen rijden.
Wat gebeurt er na 2050 met de diesel camper?
Verder heeft de EU zichzelf expliciet als doel gesteld om in 2050 de vervoerssector koolstofneutraal te maken. Het idee hierachter is dat dit mogelijk moet zijn, omdat de gemiddelde levensduur van een auto vijftien jaar is. Door in 2035 te stoppen met de verkoop van brandstofauto’s, zijn ze in 2050 dus praktisch verdwenen.
We weten echter allemaal dat een camper langer meegaat dan vijftien jaar, dus het is de vraag wat er dan gaat gebeuren. Vermoedelijk krijgen auto’s en campers op diesel of benzine dan een soort van uitzonderingsstatus, zoals oldtimers nu. U zult er dus nog steeds gebruik van kunnen maken. Ook valt te verwachten dat de infrastructuur tegen die tijd vrijwel volledig is geëlektrificeerd, wat erop neer zal komen dat het steeds lastiger wordt om tankstations met diesel te vinden.
Wat gebeurt er met de waarde van een camper op diesel?
Het mag duidelijk zijn dat het er voor eigenaren van oude campers niet makkelijker op wordt: er komen steeds meer gebieden waar u niet meer mag rijden, en de kosten voor diesel blijven hoog. Aan de andere kant valt het ook wel weer mee met het ongemak met diesel-campers. De meeste campings bevinden zich immers niet in de binnensteden, maar in gebieden waar juist geen milieuzones zijn. Daarbij komt dat er simpelweg nog geen goed alternatief is voor diesel. Benzine-campers worden nauwelijks gemaakt, en voor elektrische campers of campers op waterstof is het nog te vroeg.
Wij denken dus dat de waarde van een camper de komende jaren redelijk stabiel zal zijn. Dat kan echter wel snel veranderen, op het moment zero-emissie campers echt interessant gaan worden, en milieuzones gaan uitbreiden naar gebieden buiten de binnensteden. In Wallonië was bijvoorbeeld een tijdje sprake van het invoeren van een lage-emissiezone voor heel Wallonië. Mocht die zone er toch komen, dan hebben alle Nederlanders en Vlamingen die in Frankrijk willen kamperen toch een probleem. Vanzelfsprekend zal dit de waarde van een camper niet ten goede komen.
Heeft u op dit moment een auto diesel camper en vraagt u zich af wat u het beste kan doen, gezien de onzekere toekomst van de diesel camper? Wij zouden adviseren te kijken naar uw eigen lange termijn toekomst. Bent u van plan nog vele jaren met uw camper op vakantie te gaan? Dan zouden wij de camper gewoon houden en hem gebruiken totdat hij op is.
Bent u echter van plan om een nieuwe, schonere, camper te kopen of denkt u dat binnen enkele jaren gaat stoppen met kamperen met de camper? De kans is reëel dat de waarde van uw camper gaat dalen binnen enkele jaren. Door hem nu te verkopen, kunt u er nog een mooie prijs voor krijgen.
Weergaven: 3152