Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Halftarief motorrijtuigenbelasting in 2026?

Het Belastingplan dat het kabinet op Prinsjesdag 2023 heeft gepresenteerd bevat een maatregel om met ingang van 1 januari 2026 het verlaagde tarief motorrijtuigenbelasting voor kampeerauto’s te versoberen.

Voor kampeerauto’s in particulier bezit geldt nu een kwarttarief motorrijtuigenbelasting en voor bedrijfsmatig verhuurde kampeerauto’s een halftarief motorrijtuigenbelasting. Voorgesteld wordt om het kwarttarief voor particulieren te verhogen naar een halftarief.

Waarom is het belangrijk?

Iedere eigenaar van een kampeerauto betaalt motorrijtuigenbelasting. Een stijging daarvan raakt je rechtstreeks in je portemonnee. Het maakt camperen duurder.

Wat vindt de NKC?

De NKC pleit ervoor om niet nu een tijdelijke verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor kampeerauto’s in te voeren, maar voor een goede en meer doordachte regeling van betalen naar gebruik (bng) waarvan invoering is gepland in 2030. De NKC roept het demissionaire kabinet uitdrukkelijk op om af te zien van het voornemen tot verdubbeling van de motorrijtuigenbelastinglasten voor een kleine groep Nederlanders.

De argumenten die destijds aan de basis lagen voor de keuze voor het kwarttarief gelden immers nog steeds. Recent onderzoek (augustus 2023) van de NKC toont aan dat de kampeerauto ook anno 2023 beperkt gebruikt wordt:

  • De Nederlandse camperaar rijdt gemiddeld 3.103 kilometer in Nederland;
  • De Nederlandse camperaar rijdt gemiddeld 5.203 kilometer in het buitenland;
  • De meeste kilometers worden in het voor- en naseizoen afgelegd (65%);
  • 87% van de camperaars gebruikt de kampeerauto uitsluitend voor recreatieve doelen.
  • De timing is ongelukkig. Als het aan het kabinet ligt, gaan camperaars net als eigenaren van personenauto’s vanaf 2030 betalen voor het aantal gereden kilometers. Deze visie (betalen naar gebruik) wordt door de NKC gedeeld.

De belastingverhoging betekent ook een forse aanslag op de beschikbare middelen van de camperaars (gemiddelde verhoging: 1.000 euro per camper per jaar).

De NKC betwijfelt de beoogde opbrengst. Een deel van de camperaars zal het niet langer kunnen betalen en noodgedwongen stoppen. De populariteit van camperen zal dalen door de toename van de kosten wat zijn weerslag heeft op de camperindustrie, kampeerbedrijven en de aanverwante MKB-sector.

Wat doet de NKC?

De NKC heeft de volgende stappen ondernomen:

  • De petitie “Verhoog de wegenbelasting voor campers niet” is ondersteund en camperaars in Nederland zijn door de NKC actief opgeroepen om deze petitie te ondertekenen;
  • Aan de partijen in de Tweede Kamer is via de vaste commissie voor Financiën een brief gestuurd, waarin de NKC pleit tegen de voorgenomen versobering van de mrb voor kampeerauto’s;
  • Aan de individuele leden van de Commissie Financiën van de Tweede Kamer is door de NKC geantwoord op vragen die zij hebben gesteld aan de minister van Financiën.
  • De petitie “Verhoog de wegenbelasting voor campers niet” is op 24 oktober aangeboden aan de vaste commissie voor Financiën in de Tweede Kamer in Den Haag.

Daarnaast is het standpunt van de NKC uitgedragen in de media:

Met wie werken we samen?

Onze directe partner in de strijd tegen het voornemen om de motorrijtuigenbelasting te verhogen is BOVAG. Hoewel de NKC haar eigen plan trekt, is er afstemming over de te nemen stappen. In het wetgevingsoverleg binnen de vaste commissie voor Financiën is tijdens de behandeling van pakket Belastingplan 2024 gesproken over de verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers. De NKC heeft daar actief input voor geleverd via e-mail aan de betrokken Kamerleden.

Op 24 oktober is de petitie “Verhoog de wegenbelasting voor campers niet” aangeboden aan de vaste commissie voor Financiën in de Tweede Kamer in Den Haag. Deze petitie is al door meer dan 54.000 camperaars ondertekend. Deze actie genereerde ook media-aandacht bij onder andere RTL en SBS6.

Wat is er tot nu toe bereikt?

Het is nog te vroeg om concrete resultaten te kunnen vaststellen, Prinsjesdag is immers nog maar kort geleden.

Wat gaan we nog doen?

De NKC monitort alle berichten uit Den Haag over de motorrijtuigenbelasting. Daar waar nuttig en noodzakelijk zal de NKC gepast reageren op deze berichten.

Wie is het aanspreekpunt binnen de NKC?

De NKC, Europa’s grootste camperclub zet zich in voor veilig, toegankelijk, vrij en duurzaam camperen. Met een achterban van 65 duizend Nederlandse leden en 4 miljoen Europese camperaars behartigt de NKC nationaal en internationaal de belangen van elke camperaar.

Bezoeken: 3

Related Posts

Advertenties

ACT
E-bikes en Steps
motorhome-depot-1
ACSI
M-sat
KAMOEN-MOTORHOMES
reclame-obelink
lacros
beflexx
ACT Glerum
STEFO-E-BIKE
Kattenberg
Ekowax
Elektrische Vouwfietsen-folt
dicar
NKC

Hoe werkt Camping-Car park (NL)

Inbouwstofzuiger

 

  • 3Bezoekers online. :
  • 40Bezoekers vandaag:
  • 321Bezoekers gisteren:
  • 2698Bezoekers vorige week:
  • 368557Totaal aantal bezoekers :

Samenwerking

Wij werken samen met de volgende organisaties:

Camperreis Inspiratiegidsen

Met onze inspiratiegidsen over Marokko en Griekenland bieden we je een uniek concept. Deze gidsen zijn beschikbaar in boek- en/of pdf formaat en bevatten een digitale navigatiekaart en bijbehorende video’s.

Kies jouw favoriete bestemming en ontdek alles wat Marokko of Griekenland te bieden heeft met onze inspiratiegidsen!

lacros-300x300-3
lacros
lacros
lacros-300x300-4
lacros-300x300-5
error: