Gent beboet schone diesels

In België is een nauwelijks te bevatten woud van regels rond milieuzones ontstaan. Met onder meer als gevolg dat bonnenmachines overuren maken. Voor camperaars geldt in Brussel een uitzondering, maar ook daar moeten zij op hun hoede zijn.

Vooral buitenlandse bezoekers aan Gent moeten goed opletten. Sinds 1 januari 2020 gelden daar dezelfde regels als in Antwerpen: diesels tot en met Euro-klasse 4, gebouwd voor 2010, mogen de stad niet meer in, net als benzineauto’s lager dan Euro-klasse 2, gebouwd voor 1996. Wie wel de stad in wil met een dergelijke auto, mag dat maximaal acht keer per jaar met een dagpas, verkrijgbaar voor 35 euro.

Proefperiode voorbij

Maar anders dan in Antwerpen moeten eigenaren van auto’s met een Nederlands kenteken hun auto registreren voordat ze de stad inrijden, ook als deze aan de nieuwste eisen voldoet. Dit op straffe van een boete van 150 euro. De maand januari is gebruikt om waarschuwingen uit te delen, maar sinds 1 februari is het menens. Hoeveel er tegen de lamp zijn gelopen heeft Gent nog niet vastgesteld, maar in januari bleken er volgens cijfers van de gemeente per dag gemiddeld 150 auto’s uit Nederland nietsvermoedend de stad in te rijden. Anders dan de Belgen werden zij er niet op gewezen dat dit niet mag. De boete wordt echter wel bezorgd.

Uitzondering voor Nederlandse voertuigen

Voor Antwerpen en Brussel liggen de regels iets soepeler: ook daar moeten buitenlandse kentekens vooraf worden geregistreerd, maar voor Nederlandse auto’s geldt een uitzondering. Waarom dat niet voor Gent geldt, kan een woordvoerder niet uitleggen. Ook voor de ANWB is dit een raadsel en de club zet zich ervoor in om een einde te maken aan dit onderscheid. ‘Het schijnt dat je tegenwoordig kunt afstuderen op milieuzones in België’, grapt een woordvoerder. Om het geheel overzichtelijk te houden, mogen alle campers de binnenstad van Brussel in, op voorwaarde dat het kenteken is geregistreerd. Deze regel geldt echter weer niet in Antwerpen en Gent.

De gemeente Gent verwacht jaarlijks zo’n 6 miljoen aan boetes op te strijken, bij een investering van 14 miljoen.
Kijk hier voor de informatie over de milieuzones in BrusselAntwerpen en Gent.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel uw vraag via "WhatsApp"