Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. 

 

De Europese Commissie wil in 2023 een nieuwe rijbewijsrichtlijn invoeren

Belangrijke doelen daarvan zijn het digitaliseren van het rijbewijs, het toelaten van 18-jarigen op de vrachtwagen in de hele EU en het verhogen van het maximale voertuiggewicht met een B-rijbewijs tot 4,25 ton. Dat meldt de ADAC, dat enkele van de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje zet.

De Europese Commissie

De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.

Maximale gewicht

Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Met de vierde rijbewijsrichtlijn krijgt ook het digitale rijbewijs een tweede kans: het is de bedoeling dat de bijbehorende app op de smartphone volstaat bij een politiecontrole of autoverhuur. Er is ook een QR-code gepland voor op de rijbewijzen in plaats van de huidige chip om de kaart fraudebestendiger te maken.

In Duitsland is het mogelijk om het B-rijbewijs te laten opwaarderen naar een B196-rijbewijs. Met dit rijbewijs mag men lichte motorfietsen tot 125 cc besturen – maar tot nu toe alleen in Duitsland. Dit zou kunnen veranderen met de 4e rijbewijsrichtlijn: De voorschriften die tot nu toe alleen op nationaal niveau golden, zouden in de toekomst ook in de hele EU worden erkend.

Leeftijd

De minimumleeftijd voor het behalen van rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen kan worden verlaagd tot 18 jaar. In sommige Europese landen kan klasse C voor vrachtwagens momenteel pas op 21-jarige leeftijd worden verkregen, klasse D voor bussen soms zelfs pas op 24-jarige leeftijd. De achtergrond van de geplande verandering is het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

Met de vierde rijbewijsrichtlijn krijgt ook het digitale rijbewijs een tweede kans: De bedoeling is dat de bijbehorende app op de smartphone volstaat bij een politiecontrole of autoverhuur. Er is ook een QR-code gepland voor de chequekaart voor rijbewijzen in plaats van de huidige chip om de kaart fraudebestendiger te maken.

Tot nu toe was het niet mogelijk om in verschillende lidstaten van de Europese Unie theoretische en praktische rijexamens af te leggen. Om rekening te houden met de toenemende mobiliteit van de bevolking moet dit in de toekomst worden toegestaan. Daartoe zouden de huidige verblijfsregelingen moeten worden vereenvoudigd. Ook wordt besproken dat de praktijkopleiding pas mag beginnen na een geslaagde theoretische proef. Bovendien zou het rijexamen in de toekomst ten minste gedeeltelijk in simulators kunnen worden afgelegd.

Opfriscursus

Een verplichte opfriscursus na één jaar rijbewijsbezit moet het aantal ongevallen helpen verminderen. Verkeersveiligheidsdeskundigen hadden deze maatregel aanbevolen.

Schorsing

De duur van de schorsing van het rijbewijs (bijvoorbeeld voor rijden onder invloed van alcohol) moet worden gestandaardiseerd en wederzijds worden erkend. Een in Italië opgelegd rijverbod zou dan ook in Nederland gelden.

In dit verband wordt ook gestreefd naar uniforme grenswaarden voor alcohol- en drugsgebruik, worden de puntensystemen in de verschillende landen geharmoniseerd en worden de rijbewijsgegevens van alle EU-burgers opgeslagen in een Europese databank. Dit zou politiecontroles makkelijker moeten maken.

Bron: ADAC

Hits: 45

Related Posts

error: