De Consumentenbond gaat automobilisten helpen met het krijgen van een schadevergoeding van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). In 2019 konden meer dan 80 duizend bestuurders de weg niet op. Zij hebben recht op een onkostenvergoeding.
Door lange wachttijden bij het CBR zijn er bij het bedrijf al tijden grote achterstanden. Om deze reden moesten automobilisten vorig jaar tot een halfjaar wachten op de verlenging van een verlopen rijbewijs. Ook nieuwe automobilisten die wilden afrijden, moesten maanden wachten.
Bestuurders die door de achterstanden bij het CBR niet meer de weg op konden, hebben verschillende soorten kosten gemaakt. Voor ov- en taxikosten biedt het CBR een vergoeding, maar volgens de Consumentenbond zijn er nog veel meer kosten die de gedupeerde automobilisten gemaakt hebben.
Consumentenbond Claimservice
Deze overige kosten kunnen een annulering van een autovakantie zijn, maar ook kosten die een automobilist heeft moeten maken om bijvoorbeeld meubels thuis te laten bezorgen. De bond spoort mensen aan eerst zelf uit te zoeken welke vergoeding zij krijgen van het CBR. Mocht deze onkostenvergoeding te laag zijn, schiet de Consumentenbond te hulp.
Op de website van Consumentenbond Claimservice kun je je daadwerkelijk gemaakte kosten in kaart brengen en een compensatieverzoek opstellen. De Consumentenbond treedt vervolgens op als bemiddelaar en legt de compensatieverzoeken voor aan het CBR.
Weergaven: 61