Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

    

Aantal verkeersdoden in 2022 opnieuw gestegen

18 april 2023 Flink meer fietsslachtoffers dan overige verkeersdeelnemers

Het aantal verkeersdoden is in 2022 gestegen naar 737. Dit zijn maar liefst 155 slachtoffers meer dan een jaar eerder en is daarmee het hoogste aantal sinds 2008. Met name onder fietsers van 75 jaar of ouder steeg het aantal dodelijke verkeersslachtoffers hard, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2022 overleden 291 fietsers en 225 inzittenden van een personenauto. Dit betekent dat er voor het derde jaar op rij meer verkeersslachtoffers zijn gevallen onder fietsers dan onder automobilisten. De overige verkeersdoden reden op een motor (46) of brom-/snorfiets (47) of in een bestel-/vrachtauto (20), brommobiel (4) of scootmobiel (39). Daarnaast kwamen 57 voetgangers om het leven. Van acht verkeersslachtoffers is de doodsoorzaak niet bekend.

Fiets-auto botsing vaakst fataal

De sterkste stijging van het aantal verkeerslachtoffers is volgens het CBS te zien onder fietsers. Vooral een botsing met een (bestel)auto: 141 slachtoffers kwamen in zo’n situatie om het leven. Dat is bijna de helft van het totaal aantal fietsslachtoffers en betekent een stijging met 60 doden ten opzichte van een jaar eerder. Een stijging is ook te zien in het aantal fietsbotsingen met vrachtauto, bus of ander voertuig. Daarnaast zijn dodelijke fietsslachtoffers toe te schrijven aan een val (bijvoorbeeld na onwel worden), een verkeerde stuurbeweging, slecht wegdek, gladheid en omdat er een voet tussen de spaken kwam.

Meeste fietsslachtoffers onder 75-plussers

De meest opmerkelijke stijging is echter die onder fietsers en dan met name die onder 75-plussers: maar liefst 150 fietsslachtoffers vielen in deze leeftijdscategorie. In 2021 waren dat er 94. Of dit te maken heeft met de toename van het aantal e-bikes en de hogere leeftijd waarop nog gefietst kan worden op een fiets met trapondersteuning, dat kan het CBS niet met zekerheid zeggen. Of een ongeval heeft plaatsgehad met een gewone of elektrische fiets, wordt lang niet altijd aangegeven in een proces verbaal.

De processen verbaal die dit wel vermelden, laten een duidelijke stijging zien in fatale ongevallen met een e-bike: van 80 slachtoffers in 2021 naar 99 in 2022. Ook hier is de groep 70-plusser het grootst: van de 99 dodelijke ongevallen waarbij een e-bike was betrokken, is maar liefst 81 keer iemand van 70-plus overleden.

Bron cijfers en statistieken: CBS

Bezoeken: 33

Related Posts

error: