Ook oudere campers kosten al snel vijf cijfers. Alleen gedegen onderzoek beschermt tegen dure verrassingen achteraf. Dit zijn de aandachtspunten voor de aanschaf van je gebruikte camper.
- Bind je niet vast aan een bepaald model
- Vergelijk verschillende campers en ontdek wat je echt nodig hebt
- Voor beginners is het raadzaam om de volgende vakantie met een huurauto te beginnen en zo je eigen behoeften te herkennen
- Er zijn verhuurders die de latere aankoop van de huurauto aanbieden
- Let op: een camper wordt maar een paar weken per jaar gebruikt. Je mag hem doorgaans niet altijd gedurende een langere tijd op straat parkeren
Voertuiginspectie: deze apparaten helpen bij het oplossen van problemen
Wil je niet voor vervelende verrassingen komen te staan, bereid je dan goed voor als je gaat bezichtigen. Verzamel zoveel mogelijk informatie, elk voertuigmodel heeft specifieke zwakke punten. Onderzoek in vaktijdschriften en internetfora geeft een overzicht. Een bezichtiging doe je bij voorkeur bij daglicht en droog weer. Gebruik indien mogelijk een lift. Indien niet mogelijk: overall aantrekken en eronder kruipen. Een blik onder de camper is absoluut noodzakelijk. De volgende instrumenten helpen je:
- Lakdiktemeter: herken schade door een ongeval aan de carrosserie
- Zaklamp: om de remblokken of de onderkant te controleren
- Multimeter: hiermee controleer je laad- en accuspanningen
Kleine ergernissen
Deze aandachtspunten lijken zwaarwegend, maar probeer deze euvels zeker te vermijden. Of als je een camper ermee koopt, verhelp ze snel.
- Scheur in de douchebak: hier kan vocht binnendringen en schade veroorzaken
- Lamp: bij elektrische problemen kan het oplossen van problemen tijdrovend zijn
- Roest aan de onderkant van de deuren. Met verf ontroesten en beschermen tegen verder rotten
- Kapotte as hefdak: Het dakraam kan hier niet meer worden geopend. Controleer alle kleppen en lades op werking
- Banden: Het profiel is in orde, maar banden zijn vaak verouderd en moeten worden vervangen als ze barsten
- Kunststof onderdelen kunnen broos worden, breken of barsten. Vervangende onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen voor oudere campers
- Vastgelopen schuifdeur: Grondige reiniging van de rails en smeren met oliespray helpt vaak
Hier wordt het duur
Er zijn gebreken die er niet goed uitzien, maar die met weinig moeite kunnen worden gerepareerd – of je kunt ermee leven omdat ze de veiligheid niet verminderen. Kortom, alles wat bij de apk tot afkeur zou kunnen leiden, moet ook worden gerepareerd. Slijtageonderdelen zoals ruitenwissers of banden zijn geen grote kostenpost. Vervelender zijn versleten chassisdelen, versleten tandriemen, hakerige versnellingsbakken of vette motoren. Zware roestvorming is nauwelijks te calculeren: laswerkzaamheden eindigen vaak in een complete renovatie.
- Motor: Als het controlelampje altijd blijft branden, kan dit kostbaar zijn voor de koper
- Roest: Laswerk kost geld
- Water in de opbouw? De reparatiekosten kunnen erg groot zijn
- Extra verwarming/elektra: Als de vorige eigenaar veel zelf heeft gesleuteld, is het oplossen van problemen vaak tijdrovend of duur
- Vocht meten: Vooral bij oudere campers is het voor de zekerheid de moeite waard om naar de professional te gaan
Checklist aandachtspunten gebruikte camper
Gegevens van de camper
- Is de kilometerstand realistisch?
- Is het VIN-nummer correct? Klopt het met de auto en in de papieren?
- Apk testrapporten beschikbaar
- Werkplaatsfacturen en onderhoudsboekje
Carrosserie
- Lakschade/roest
- Stoten/deuken
- Voorruit (steenslag, scheuren etc.)
- Deuren/kappen werken soepel
- Afdichtingen versleten
- Incidentele schade
- Luifel, stof en verbindingen
- Dak, gaten in het kunststof van de opbouw
Motorruimte
- Zijn er grote reparaties (bijv. tandriem/distributieketting) aan de orde?
- Motor olieachtig/vuil
- Vloeistofpeilen (olie, remvloeistof, koelwater)
- Marterschade
Elektrisch systeem
- Verlichtingssysteem voor/achter
- Koplampen beslagen (beschadigde afdichtingen)
Dashboard
- Waarschuwingslampjes (ze moeten branden als het contact aan is, gaan pas uit als de motor is gestart)
Interieur
- Airconditioning/ventilator
- Standkachel
- Radio/navigatie
- Raamopeners (mechanisch/elektrisch)
- Vocht/roest & vloermatten
- Stoelen
- Veiligheidsriemen
- Kasten en kleppen
- Koelkast
- Heet water
- Toilet/douche
- Batterij/voeding leefgedeelte
- Gas check
Wielen en onderstel
- Verkeerde banden, versleten
- Remschijven/blokken
- Remslangen poreus
- Remleidingen roestig
- Uitlaat roestig
- Roest gaten
- Bodembescherming defect
- Homokineten/aandrijfassen
Proefrit
- Schakel alle versnellingen
- Koppeling werkt soepel
- Motor loopt gelijkmatig
- Stuur staat recht
- Voertuig trekt niet naar een kant, ook niet bij het remmen
- Geen ongebruikelijke geluiden op aandrijfassen, verbindingen
Weergaven: 111