Veel camperservicebedrijven kunnen de vraag van klanten nauwelijks of niet aan, waardoor ze soms nee moeten verkopen. Dat beeld schetst Boutaina Hachriu, die als manager zakelijke markt de afgelopen periode namens de NKC tientallen bedrijven heeft bezocht. “Dit leidt tot irritatie bij klanten”, zegt zij. “Mensen hebben er geen begrip voor dat ze soms langer op een reparatie moeten wachten.”
In een telefonische rondgang bevestigen medewerkers van camperbedrijven het beeld: het aantal campers groeit en dus ook het aantal klanten. Ze kunnen niet iedereen helpen en moeten keuzes maken. “De vraag naar service is gewoon groter dan het aanbod”, zegt Pim Kramer van Mobildrôme uit Oud Gastel. “De branche moet verder professionaliseren en daar zijn wij als bedrijf ook hard mee bezig. Maar dat gaat niet van de ene op de andere dag.” Ook noemt hij nog het aspect van de aanschaf van campers buiten Nederland. “Mensen verwachten dan dat ze voor garantiekwesties bij Nederlandse camperdealers terecht kunnen. We proberen iedereen te helpen maar het is logisch dat eigen klanten voorrang krijgen.”
Ook wordt genoemd dat het soms lastig is om aan onderdelen te komen. “Camperbouwers komen elk jaar met nieuwe dingen”, zegt een betrokkene. “Als er dan een specifiek onderdeel van een camper uit 2001 kapotgaat, zijn we meer tijd kwijt aan de zoektocht dan aan de montage, nog los van de levertijd. Het is niet een kwestie van iets aanvinken op Bol.com. Maar leg dat maar eens uit.”
Een panklare oplossing heeft niemand, maar wel een eensluidend advies aan klanten: maak op tijd een afspraak en plan die ook niet vlak voor een campertrip. En houd er rekening mee dat wonderen niet in één dag kunnen plaatsvinden. “Met een beetje begrip zijn we al een heel eind.”
Weergaven: 6