Wie deze zomervakantie in Frankrijk via de Autoroute de Soleil naar z’n vakantiebestemming rijdt, moet opletten: ook om door Lyon te rijden heb je voortaan een milieuvignet nodig. Even alle info op een rijtje.
Wat is het Franse milieuvignet?
Het Franse vignet Crit’Air bestaat uit zes categorieën, afhankelijk van de vervuiling van je voertuig. Steden kunnen, afgaand op de drukte en luchtkwaliteit, zelf beslissen welke voertuigen wel of niet zijn toegelaten in de milieuzone.
Hoe zit het met Lyon?
Sinds 1 januari van dit jaar is het milieuvignet verplicht voor alle voertuigen die door de tunnel onder Lyon (M6/M7) en over de périphérique of ringweg rijden. Voorheen gold dat enkel voor wie de stad zelf binnenreed.
Voor eigenaren van dieselvoertuigen uit 2005 of ouder is dat slecht nieuws; aangezien zij in de meest vervuilende categorie vallen, worden ze volledig geweerd uit de stad. De snelweg A46 biedt de oplossing: die loopt in een wijde boog om Lyon heen. Twintig kilometer langer, maar het kan zonder milieusticker.
Hoe krijg ik het ecovignet?
Bestellen kan rechtstreeks via de website van Crit’Air (4,78 euro), met een levertijd van zo’n tien dagen. Verschillende Nederlandse websites bieden het officiële vignet ook aan. Wordt het vignet niet op tijd voor je vakantie geleverd, dan kun je ook een afdruk maken van het digitale vignet dat je hebt gekregen, liefst in kleur, en deze achter de ruit bevestigen.
Hoe controleert men?
Tot vorig jaar gebeurde de controle voornamelijk door agenten ter plaatse, maar voor het eerst worden camera’s ingezet. Aan de hand van nummerplaatherkenning en de databank van Crit’Air controleren ze of je voertuig geregistreerd is. Overtreders riskeren een boete van 68 euro.
Lees verder
Steeds minder tolpoorten in Frankrijk; zo vermijd je hoge boetes
In plaats van de klassieke tolpoorten verspreid over de weg, hangen er op enkele plekken in Frankrijk sinds 2023 speciale camera’s boven de weg. De slimme camera’s registreren de nummerplaat en het soort voertuig. Door dit nieuwe systeem, genaamd péage en flux libre, hoef je voor de tolheffing niet meer te stoppen. Waar is het al in gebruik en hoe betaal je?
Op welke snelwegen in Frankrijk vind ik het systeem?
In 2023 werd in Midden-Frankrijk op de A79 op een stuk van 88 kilometer het nieuwe systeem in gebruik genomen. Het gaat om het deel van de snelweg tussen Digoin (regio Bourgogne-Franche-Comté) en Montmarault (regio Auvergne-Rhône-Alpes).
Op de A4 tussen Parijs en Straatsburg vind je het systeem terug bij de afrit Boulay (afrit 36), op zo’n 20 kilometer van Metz.
Sinds juni 2024 is ook ten noordwesten van Parijs een deel van de snelweg overgegaan op het tolpoortvrije systeem. Het betreft de volledige A14, die zo’n vijftien kilometer lang is, tussen La Défense en Orgeval.
In december 2024 zal het systeem ook op de A13, in het verlengde van de A14, in gebruik worden genomen. Dan gebeurt de tolheffing tussen Parijs en Normandië op een weg van 210 kilometer via camera’s.
Hoe betaal ik?
Llann Wé (CC BY-SA 4.0) via WikiMedia Commons
Een eerste optie is om voor je reis een account aan te maken op de website van de exploitant en daar de nummerplaat van het voertuig en de bankgegevens te registreren. Zo gaat het bedrag na passage automatisch van de rekening. Voor de A4 en de A14 is die exploitant Sanef/Sapn, voor de A79 is dat Aliae en kan het vanaf zeven dagen voor je trip.
Daarnaast kun je tot 72 uur na passage online betalen, opnieuw op de website van de respectievelijke tolwegbeheerder. Je kunt ook betalen bij een van de speciale betaalautomaten bij op- of afritten, of bij parkeerterreinen langs de weg. Deze worden via borden aan de snelweg aangegeven. Ook in winkels die aangesloten zijn bij het Nirio-netwerk kun je betalen.
Bestuurders die een tolbadge hebben, hoeven geen actie te ondernemen. Het verschuldigde bedrag wordt automatisch van de rekening gehaald.
Wat als ik niet of te laat betaal?
Wie de tol niet betaalt, of langer dan 72 uur wacht met betalen, riskeert een boete van 90 tot 375 euro.
Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat het verkeer vlotter verloopt, de files afnemen en daardoor ook het brandstofverbruik lager ligt. In de toekomst zullen steeds meer plaatsen in Frankrijk van dit systeem gebruikmaken.
Weergaven: 26