Nederlandse vakantiegangers die naar Frankrijk reizen, moeten de komende jaren extra alert zijn. Een flink aantal van de ongeveer 4.000 flitspalen in Frankrijk kan na een update namelijk niet alleen de snelheid meten, maar ook detecteren of automobilisten genoeg afstand houden tot hun voorganger, de veiligheidsgordel dragen en geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden.
Franse media ontdekten in een bijlage bij de begroting voor 2025 een plan om het aantal permanent geïnstalleerde snelheidscontroles uit te breiden tot 4.160 en minimaal 500 flitsers in staat te stellen om automatisch andere overtredingen te bestraffen naast snelheidsovertredingen en roodlichtovertredingen. Daarover bericht het AD. De meeste van deze geavanceerde flitspalen worden in steden geplaatst.
Deze zogeheten ‘superflitspalen’ zouden met behulp van kunstmatige intelligentie meerdere overtredingen kunnen vaststellen, zo citeerde de omroeporganisatie France Info uit de overheidsplannen. Om de geautomatiseerde controles uit te breiden is in de ontwerpbegroting voor komend jaar 46,3 miljoen euro uitgetrokken, voor zowel het onderhoud van de bestaande snelheidscontroles als de aanschaf van nieuwe flitspalen.
De Franse automobielclub 40 Millions d’automobilistes maakt zich zorgen. “De nieuwe radarapparatuur heeft geen echte impact op de verkeersveiligheid, maar dient alleen om grotere financiële belangen na te streven”, waarschuwt de belangenclub. Voor elke overtreding kan een boete van €1.35o en een aftrek van drie rijbewijspunten worden gegeven. Straks is het mogelijk om voor vier overtredingen tegelijkertijd te worden beboet door dezelfde flitspaal.
In theorie kan dat leiden tot een boete van €540. De actiegroep vreest bovendien een sterke stijging van het aantal onterechte boetes. “Als een automobilist wordt ingehaald door een andere auto en deze vlak voor hem invoegt zonder de veiligheidsafstand te respecteren, is het de automobilist die werd ingehaald die zal worden gestraft, ook al is hij het slachtoffer”, aldus de bond. Voor het voorkomen van gevaarlijk rijgedrag zou het zinvoller zijn als de politie weer meer fysieke controles zou uitvoeren, klinkt het.
Weergaven: 27