Maak de fietsendief werkloos
Het liefst zien we dat alle fietsendieven werkloos zijn. Onmogelijk?
We kunnen het proberen. Zeker nu e-bikediefstal sinds begin 2020 met maar liefst 74 procent gestegen is. Daarom dit stappenplan, van eenvoudig naar hightech, om fietsendieven het leven zo moeilijk mogelijk te maken.
Stijging in e-bikediefstal
In absolute cijfers worden er inmiddels zo’n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat. Maar ook diefstal uit woningen, garages, schuren en kantoorpanden zijn aan de orde. Dit betekent dat fietsendieven actief observeren waar we onze e-bikes stallen.
Wat je zelf kunt doen om de kans op een gestolen fiets te verkleinen, is vaak niet moeilijk, en niet per se heel duur.
De eerste stappen, gratis en zo gebeurd
- Noteer het merk en model van je fiets.
- Noteer het framenummer.
- Nog makkelijker: maak foto’s van het framenummer, merk/model en van de fiets zelf, met eventuele accessoires erop. Zo kun je beter aantonen dat een fiets van jou is.
- Berg bovenstaande samen met de aankoop bon ergens op waar je het terug kunt vinden.
- Waar kun je het unieke framenummer van jouw fiets vinden? Kijk op de site van centrumfietsdiefstal.nl Staat jouw merk er niet bij? Kijk dan op de meest voor de hand liggende plekken, zoals die in de lijst staan. Nederlandse fietsfabrikanten hebben sinds 2006 een standaardnotatie voor het framenummer.
- Ook slim: haal altijd de accu (wanneer deze uitneembaar is) uit je fiets als je deze onbewaakt achterlaat.
Gratis slimmigheidjes en een relatief kleine investering
Een goed uitgangspunt als fietsbeveiliging niet al te veel mag kosten: er is altijd wel een fiets in de buurt die aantrekkelijker is om te stelen dan de jouwe. Dat bereik je zo:
- Gebruik een onopvallende, oude fiets voor korte, diefstalgevoelige ritjes. Zet ’m neer tussen andere fietsen op drukke plekken.
- Gebruik altijd twee sloten: een ring- en een kettingslot. Maak je fiets met het kettingslot vast aan de omgeving, bijvoorbeeld het fietsenrek. Dit zijn de best getestte vouw- en kettingsloten uit de ANWB Fietsslotentest.
- Koop een goedgekeurd ART-slot. De ART-kwalificatie van een slot geeft de diefstalbestendigheid aan. Verzekeraars accepteren voor fietsen een ART2-slot. ART3 is beter, maar vaak ook zwaarder en duurder.
- Stal de fiets in de schuur of bewaakte stalling én zet ’m op slot.
- Op de fietsendrager van de auto moet-ie ook op slot.
- Geen schuur? Hang de fiets aan haken in de gang of in het trappenhuis, eventueel takel je hem omhoog. Of zet ’m op het achterwiel, met het voorwiel in een haak hoog in de muur.
- Tweede slot vergeten? Haal het zadel eraf of laat de band leeglopen. Gelegenheidsdieven kijken dan liever een fietsje verder.
Bekijk alle fietssloten in de webwinkel
Dit is effectief, maar wel duurder
Elektrische fietsen zijn zo populair dat ze op bestelling worden gestolen. Een schuur of garage openbreken voor een bepaald merk/type is een peulenschil voor de professionele fietsendief.
- Zet de fiets zo veel mogelijk buiten beeld, bijvoorbeeld in een afgesloten schuur of garage.
- Zet de fiets met een kettingslot vast aan de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven.
- Maak gebruik van bewaakte stallingen én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
- Sluit een verzekering af inclusief een track-and-tracesysteem. De fiets wordt dan zo snel mogelijk opgespoord.
- Er gaan verhalen rond dat ‘losse’ fietsaccu’s ook in trek zijn bij het dievengilde. Volgens Unigarant, de verzekeringstak van de ANWB, blijkt dit vooralsnog niet uit de cijfers.
Weergaven: 115