Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Schade door tellerfraude importcampers neemt toe

De schade die eigenaren van geïmporteerde campers oplopen als ze te maken krijgen met een gemanipuleerde kilometerstand, neemt nog altijd toe. Dat blijkt uit cijfers die de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) bekend heeft gemaakt.

Het goede nieuws…

Dankzij de registratie van kilometerstanden bij garagebezoek wordt het in Nederland steeds lastiger om kilometerstanden te manipuleren.

Voorzitter Martin Huisman van de VAT, een organisatie waarvan ook NKC lid is.

“Al zijn er altijd rommelaars die voorafgaand aan elke registratie de teller wat terugzetten en zijn er ook die voor lief nemen dat de RDW een tellerstand het predicaat ‘onlogisch’ meegeeft, de trend is al jaren dalend”,

Schadebedragen…

Dat het totale schadebedrag – geschat op 1.900 euro per geval – van 2020 tot 2023 opliep van 140 tot 161 miljoen euro, betekent dan ook dat de fraude bij geïmporteerde auto’s nog altijd fors toeneemt. “Het schadebedrag gaat om een gemiddelde, van een simpele Aygo tot en met de duurste Porsche. En bestaat uit de te hoge aankoopprijs, de lagere inruil en het extra onderhoud.” Mede op basis van metingen schat Huisman dat 20 procent van de tellers van geïmporteerde auto’s – merendeels uit Duitsland – een te lage kilometerstand aangeeft.

“Maar in Duitsland lopen de schattingen op tot 30 procent.”

Verkopers…

Vooral kopers van importcampers moeten op hun hoede zijn.

Huisman

“Daar zal het percentage niet lager zijn, eerder hoger”

Juist bij campers neemt de waarde immers fors toe, terwijl de kosten – ongeveer 150 euro – gelijk zijn.

“En camperkopers hebben zoveel om op te letten, zoals het interieur, de indeling, de accessoires en dergelijke, dat ze waarschijnlijk minder oog hebben voor de techniek van de basisauto.”

Volgens de NKC Monitor 2023 kochten Nederlandse camperaars vorig jaar 8.130 campers in het buitenland, met name in Duitsland.

De VAT…

De VAT pleit ervoor dat kilometerregistraties in Duitsland en Nederland beter op elkaar worden aangesloten, zoals dat met België nu al het geval is. Maar dat blijkt een zaak van lange adem. Ondertussen adviseert de NKC kopers van een importcamper het onderhoudsboekje goed te bestuderen.

Tom Leenstra, van de afdeling belangenbehartiging van de NKC.

“Zit dat er niet bij, dan is dat een vaag teken” Maar ook een afgestempeld boekje biedt geen garantie. “Er zijn vervalste onderhoudsboekjes in omloop. Check daarom of de genoemde garages wel bestaan en doe er navraag naar de camper.”

Weergaven: 39

Related Posts

Advertenties

ACT
PROFA-CLEAN-300X250
E-bikes en Steps
motorhome-depot-1
ACSI
M-sat
KAMOEN-MOTORHOMES
reclame-obelink
lacros
beflexx
ACT Glerum
STEFO-E-BIKE
Kattenberg
Ekowax
Elektrische Vouwfietsen-folt
dicar
NKC

Hoe werkt Camping-Car park (NL)

Samenwerking

Wij werken samen met de volgende organisaties:

Camperreis Inspiratiegidsen

Met onze inspiratiegidsen over Marokko en Griekenland bieden we je een uniek concept. Deze gidsen zijn beschikbaar in boek- en/of pdf formaat en bevatten een digitale navigatiekaart en bijbehorende video’s.

Kies jouw favoriete bestemming en ontdek alles wat Marokko of Griekenland te bieden heeft met onze inspiratiegidsen!

Reviews Camperclub Skeller

Weg met de zwarte strepen op je camper

 

  • 8Bezoekers online. :
  • 766Bezoekers vandaag:
  • 1389Bezoekers gisteren:
  • 8537Bezoekers vorige week.:
  • 826481Totaal aantal bezoekers.:
error: