Eigenaren van campers boven de 3.500 kilogram hebben recht op terugbetaling van een fors deel van de schorsingskosten. Dat blijkt uit de toezegging die een NKC-lid van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft gekregen. Hij betaalde het afgelopen jaar het hoge tarief van €88,05 euro, terwijl het tarief volgens de officiële regels in 2024 €29,10 euro had moeten zijn. De RDW heeft de fout erkend en toegezegd dat hij het verschil terugkrijgt.
Dat heeft grote consequenties voor eigenaren van een zware camper, die met terugwerkende kracht recht hebben op terugbetaling van een fors deel van de schorsingskosten. Een woordvoerder meldt dat alle gedupeerden worden gecompenseerd, zonder dat ze de kwestie bij de RDW hoeven aan te kaarten. “Iedereen krijgt een brief. We hopen dat we dit in het tweede kwartaal van 2025 kunnen afronden.”
De zaak kwam aan het licht toen het NKC-lid zich in de regels ging verdiepen.
“Dat was naar aanleiding van het bericht dat het kwarttarief plaats gaat maken voor halftarief”, vertelt hij.
Daarop ontdekte hij dat de informatie op de RDW-website over de tarieven niet strookt met de regels zoals die zijn vastgelegd in de Regeling Tarieven Dienst Wegverkeer en de Wegenverkeerswet 1994. Daarin staat onder meer dat voor ‘voertuigen zwaar en motorfietsen, jonger dan 15 jaar voor de duur van 1 jaar’ het lage tarief in rekening wordt gebracht.
In de Beslissing op bezwaar van de RDW meldt de organisatie dat sinds een wijziging in de Regeling tarieven vanaf januari 2014 in de praktijk een hoger tarief in rekening is gebracht. En dat de benadeelde €58,95 euro tegemoet kan zien. Hij heeft zijn camper echter al langere tijd jaarlijks geschorst, wat betekent dat hij in totaal honderden euro’s te veel heeft betaald. Ook dat geld krijgt hij terug, zo heeft de RDW inmiddels toegezegd, net als de andere benadeelden. Volgens de RDW-woordvoerder gaat het om ongeveer zesduizend campereigenaren. “Maar we moeten nog uitzoeken om hoeveel schorsingen het gaat. Niet iedereen schorst jaarlijks en sommige mensen schorsen meerdere keren per jaar. Daar hebben we even tijd voor nodig.”
Inmiddels heeft de RDW de regels met ingang van 2025 wel aangepast: kampeerauto’s zwaarder dan 3.500 kilogram en jonger dan 15 jaar worden nu expliciet genoemd als categorie voor het hoge tarief.
“Het is nooit de bedoeling geweest dat voor deze campers het lage tarief gold.”
Foutje, in het voordeel van de camperaar.
Weergaven: 9