In veertien Nederlandse gemeenten is vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone van kracht. Dit betekent dat alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens hier mogen rijden. Wel geldt er een overgangsregeling voor brandstofvoertuigen.
Wat betekent deze invoering voor kampeerders?
Mag jij vanaf 1 januari 2025 met je camper nog de zero-emissiezone in?
Met het invoeren van zero-emissiezones willen gemeenten vervuilende voertuigen weren en zo de CO2-uitstoot terugdringen. Volgens de gemeente komt deze maatregel het milieu én de leefbaarheid in de stad ten goede. Dit betekent dat op termijn alleen elektrische voertuigen, die niet op fossiele brandstoffen rijden, de zero-emissiezone in mogen.
Zero-emissiezones in Nederland
In Nederland hebben 29 gemeenten plannen voor een zero-emissiezone. Daarvan stellen veertien gemeenten al per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in. De andere veertien gemeenten doen nog onderzoek of hebben een andere ingangsdatum. Hieronder vind je een overzicht:
Gemeente met zero-emissiezone per 1 januari 2025
-
- Amersfoort
- Amsterdam
- Assen
- Delft
- Den Haag
- Eindhoven
- Gouda
- Leiden
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam
- Tilburg
- Utrecht
- Zwolle
Gemeenten met een latere ingangsdatum
-
- ‘s-Hertogenbosch – 1 maart 2025
- Groningen – 1 april 2025
- Haarlem – 1 juni 2025
- Enschede – 1 juli 2025
- Dordrecht – 1 januari 2026
- Schiphol – 1 januari 2026
- Arnhem – 1 juni 2026
- Alphen a/d Rijn – 1 juli 2026
- Venlo – 1 januari 2027
- Almere – 1 januari 2028
- Deventer – 1 januari 2028
- Apeldoorn – 1 januari 2030
- Ede – 1 januari 2030
- Zaanstad – 1 januari 2030
- Hilversum – n.t.b.
Voor wie is de zero-emissiezone?
Gemeenten richten zich met de zero-emissiezones alleen op bedrijfsvoertuigen, zoals bestelauto’s en vrachtwagens. Dit betekent dat je er met een personenauto, ook al geldt deze als vervuilend, vooralsnog gewoon mag rijden. Let wel op milieuzones! Maar mag je met je camper in een zero-emissiezone rijden? Daar komen we straks op terug.
Overgangsregeling
Eerst vertellen we je nog over de overgangsregeling. Om de komst van de zero-emissiezones goed te laten verlopen, hebben de gemeenten namelijk een overgangsregeling vastgesteld. Dit betekent dat voor verschillende bedrijfsvoertuigen andere ingangsdata gelden. Het doel is om de meest vervuilende voertuigen als eerste te weren. Is een bestelauto of vrachtwagen jong – en dus vaak schoner – dan mag deze de zero-emissiezone voorlopig nog betreden. De afbeelding hieronder laat per voertuig zien tot welk jaar ze in de zero-emissiezones mogen rijden.
Weergaven: 7