Bent u in het bezit van een diesel-camper of overweegt u een camper aan te schaffen? Dan is het goed om te weten wat de toekomst voor de diesel-camper in petto heeft.
Waar moet u rekening mee houden en heeft diesel überhaupt nog toekomst, nu de regels rondom diesel op veel plaatsen steeds strenger worden?
En zijn er momenteel al goede alternatieven voor diesel, zoals benzine of elektrisch misschien? In dit artikel beantwoorden we al deze vragen en gaan we dieper op de toekomst van de camper op diesel in.
Heeft de diesel camper toekomst?
Om maar direct met de deur in huis te vallen: uiteindelijk zal de diesel-camper geen toekomst meer hebben. Het is alleen de vraag waarop het moment aanbreekt dat de toekomst van de camper op diesel tot het verleden gaat behoren.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Daarnaast schieten milieu-zones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden. In de praktijk betekent dit dat u op veel plaatsen niet meer met (te) vuile camper zult mogen rijden.
Wat gebeurt er na 2050 met de diesel camper?
Verder heeft de EU zichzelf expliciet als doel gesteld om in 2050 de vervoerssector koolstofneutraal te maken. Het idee hierachter is dat dit mogelijk moet zijn, omdat de gemiddelde levensduur van een auto vijftien jaar is. Door in 2035 te stoppen met de verkoop van brandstofauto’s, zijn ze in 2050 dus praktisch verdwenen.
We weten echter allemaal dat een camper langer meegaat dan vijftien jaar, dus het is de vraag wat er dan gaat gebeuren. Vermoedelijk krijgen auto’s en campers op diesel of benzine dan een soort van uitzonderingsstatus, zoals oldtimers nu. U zult er dus nog steeds gebruik van kunnen maken. Ook valt te verwachten dat de infrastructuur tegen die tijd vrijwel volledig is geëlektrificeerd, wat erop neer zal komen dat het steeds lastiger wordt om tankstations met diesel te vinden.
Wat kopen: camper op diesel of op benzine?
Omwille van de steeds hoger wordende prijzen voor diesel en de milieu-zones, waaruit oudere (en steeds minder oudere) voertuigen geweerd worden, is het een voordehand liggende gedachte om een camper op benzine te nemen. Een nadeel van benzine kan wel zijn dat het duurder wordt naarmate de prijzen voor diesel weer dalen, maar toch. Als wij op dit moment zouden kunnen kiezen, zouden we een benzinemodel camper kopen.
Er is alleen één probleem: er valt niet veel te kiezen. Vrijwel alle goede campers zijn uitgerust met een dieselmotor. Dit heeft ermee te maken dat deze campers worden gebouwd op basis van bestelwagens als de Volkswagen Transporter en de Ford Transit. En u raadt het al: deze fabrikanten rusten hun bestelwagens enkel uit met dieselmotoren.
Wilt u een kleine camper kopen of wellicht zelf bouwen? Dan behoort een camper met benzinemotor vaak wel tot de mogelijkheden, zeker wanneer u een nieuwe camper koopt. Tweedehands buscampers zijn echter meestal nog voorzien van een dieselmotor.
Elektrische of waterstof camper kopen?
De toekomst van de camper is zoals gezegd emissievrij. Concreet zal het dus zo zijn dat u vanaf 2035 enkel nog elektrische campers of waterstof campers zult kunnen kopen. Maar is dat op dit moment eigenlijk ook al een optie? Wij zouden nog even wachten. Er wordt momenteel druk geëxperimenteerd, en wij denken dat het over enkele jaren zeker interessant wordt om een uitstootvrije camper aan te schaffen.
Op dit moment is dit echter nog niet zo interessant, tenzij u genoegen wilt nemen met ene hoop ongemak en u het bijvoorbeeld geen probleem vindt om met een piepkleine camper met een piepklein rijbereik op vakantie te gaan. Zoals u wellicht weet, is het veel lastiger om een zwaarder voertuig uit te rusten met een elektromotor. De motor moet immers veel sterker zijn en er is een grotere accu nodig om die van voldoende stroom te voorzien. Wat je daarom nu nog ziet is dat elektrische campers een stuk duurder zijn dan campers op diesel. Daarbij is er nauwelijks tweedehands aanbod.
Een ander probleem met de e-campers van dit moment, is de geringe actieradius van slechts een 200 – 300 kilometer. Ook zijn er dus enkel kleine campertjes op elektriciteit te koop en is het aanbod over het algemeen nog heel summier.
Welke Euronorm moet een camper op diesel hebben?
Veel steden in Europa werken met milieu-zones en lage-emissiezones: gebieden waar u niet in mag met een vervuilend voertuig. Dit geeft een hoop gedoe en onzekerheid, want de regels en normen veranderen constant en verschillen niet alleen per land, maar ook per stad of gebied.
Heeft of koopt u een camper en woont u in een stad? Dan is het in ieder geval slim om bij de gemeente na te vragen wat op dit moment precies de regels zijn, wat de toekomst zal brengen en of u met uw camper eventueel vrijstelling kunt krijgen.
Toch zijn er wel wat algemene dingen te zeggen over de regels omtrent campers, de geldende Euronormen in verschillende milieu-zones in Nederland en België. We noemen eerst de huidige regels om vervolgens de toekomstige regels op een rijtje te zetten.
Camper Euronorm regels op dit moment
- Heeft u een camper die geregistreerd staat als personenauto (dus M1)? Dan moet uw camper in milieu-zones in Nederland minimaal voldoen aan Euronorm 4. In de praktijk komt dit neer op een bouwjaar vanaf 2005.
- In België moeten deze campers in de meeste LEZ-zones minimaal voldoen aan Euronorm 5, dus een bouwjaar hebben van na 2009.
- Staat uw camper geregistreerd als vrachtwagen (dus N1, N2 of N3)? Dan moet deze minimaal emissieklasse 6 hebben in Nederlandse milieuzones. Dit is met een bouwjaar vanaf 2013.
- Als vrachtwagen geregistreerde campers moeten in België voldoen aan Euronorm 5, dus gebouwd zijn na 2009.
- Woont u in een stad waar u met uw camper volgens bovenstaande regels niet mag rijden? Dan kunt u ontheffing aanvragen bij uw gemeente. Dit kan dus alleen wanneer zelf in een zone woont.
Camper en diesel regels emissieklassen milieu-zones in de toekomst
In de komende jaren worden de regels omtrent emissienormen van alle voertuigen verder aangescherpt. Een overzicht:
- In Nederland zullen er vanaf 2025 ook zero-emissiezones komen. Hierin mag u alleen rijden met een camper vanaf Euronorm 5. In 2028 wordt dit vanaf Euronorm 6, oftewel vanaf bouwjaar 2014.
- Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar. Dit geldt dan tot 2030.
- Vanaf 2030 kunt u met geen enkel voertuig op brandstof meer de milieu-zones in.
- In België zult u in de meeste LEZ-zones vanaf 2025 enkel nog welkom zijn als uw camper voldoet aan Euronorm 6.
- Vanaf 2027 wordt dit Euronorm 6d, oftewel met een bouwjaar vanaf 2017.
Wat gebeurt er met de waarde van een camper op diesel?
Het mag duidelijk zijn dat het er voor eigenaren van oude campers niet makkelijker op wordt: er komen steeds meer gebieden waar u niet meer mag rijden, en de kosten voor diesel blijven hoog. Aan de andere kant valt het ook wel weer mee met het ongemak met diesel-campers. De meeste campings bevinden zich immers niet in de binnensteden, maar in gebieden waar juist geen milieu-zones zijn. Daarbij komt dat er simpelweg nog geen goed alternatief is voor diesel. Benzine-campers worden nauwelijks gemaakt, en voor elektrische campers of campers op waterstof is het nog te vroeg.
Wij denken dus dat de waarde van een camper de komende jaren redelijk stabiel zal zijn. Dat kan echter wel snel veranderen, op het moment zero-emissie campers echt interessant gaan worden, en milieu-zones gaan uitbreiden naar gebieden buiten de binnensteden. In Wallonië was bijvoorbeeld een tijdje sprake van het invoeren van een lage-emissiezone voor heel Wallonië. Mocht die zone er toch komen, dan hebben alle Nederlanders en Vlamingen die in Frankrijk willen kamperen toch een probleem. Vanzelfsprekend zal dit de waarde van een camper niet ten goede komen
bron: campersopkoper
Weergaven: 176