Campers zijn populair. Maar nu deze voormalige bedrijfswagens met een maximale belading steeds vaker op de weg verschijnen is het goed om te weten hoe veilig ze zijn. Dat bedachten ze zich ook in Zweden. Trafikverket, het Zweedse RWD, heeft daarom twee campers tegen de muur gereden uit naam van de wetenschap. Want hoe kom je uit zo’n gevaarte tevoorschijn in het geval van een frontale botsing.
De resultaten zijn allesbehalve goed. Het blijkt wel zo verstandig te zijn om een frontale klap te voorkomen, want de schade aan mens en materiaal is aanzienlijk. Volgens de Zweden is een camper structureel niet sterk genoeg om frontaal onheil te absorberen. Het voornaamste probleem is een te korte kreukelzone die het gewicht dat erachter zit niet kan opvangen.
Daarnaast blijken ook losliggende objecten in de camper te veranderen in dodelijke voorwerpen. Een koffiezetapparaat dat los op het aanrecht staat kan door een plotselinge klap gelanceerd worden. Dit soort objecten kun je dus maar beter opbergen. Datzelfde geldt voor de tafels en de mensen die achterin zitten. Deze moeten allemaal in de gordel. Maar dan nog komen bij een flinke klap de kastdeurtjes los en krijg je de volledige inventaris over je heen.
Van de drie soorten campers komt een buscamper het beste uit een crashtest tevoorschijn. De originele carrosserie blijkt beter bestand tegen de impact van een botsing. Bij een halfintegraal komt de opbouw achter de cabine los van het chassis en bij een integraal camper staat de gehele carrosserie naast het chassis. In grote lijnen komt een crash met 60km/u in een camper overeen met 90 km/u in een personenauto.
Wat kun je zelf doen
Om de veiligheid van jezelf en passagiers te vergroten kun je in de eerste plaats je rijgedrag aanpassen. Rij defensief, houd rekening met de fratsen van een ander en jakkeren in een camper is niet iets waar dit kampeermiddel voor bedoeld is. Alle losliggende zaken goed opbergen helpt natuurlijk ook. Maar verder ben je overgeleverd aan de genade van zowel camperbouwers als de producent van de bedrijfswagen. En die hebben op dit gebied niet het beste met je voor. Camperbouwers maken van een camper nu eenmaal geen stevig geheel.
Wanneer je een kastdeurtje met te kleine parkertjes in spaanplaat monteert, is dat te zwak. Ook zijn er merken die bijvoorbeeld de glazen afdekplaat van een spoelbak losliggend leveren. Veiligheid staat kennelijk niet bovenaan de lijst met prioriteiten.
Dat geldt ook voor de makers van bedrijfswagens. Vreemd genoeg staan deze kilometervreters achteraan in de rij wanneer veiligheidsvoorzieningen worden uitgedeeld. Zo is een passagiersairbag niet standaard. Alsof een camperaar altijd alleen rijdt. Knie-, zij- of gordijnairbags zijn nog minder gebruikelijk, als het al leverbaar is. Voor de dode hoek, die in iedere camper fors is, zijn goede oplossingen voorhanden maar in de Ducato en consorten vind je ze af fabriek niet zomaar terug. In plaats van een camerasysteem die achter en opzij in de gaten houdt blijft een totaal nutteloze binnenspiegel aan het raam zitten.
ABS vind je wel in een camper maar dat is omdat het verplicht is. Iets wat aangeeft dat van vrijwilligheid niet veel te verwachten valt en er op dit gebied aanvullende regelgeving nodig is. Daarom heeft Europa vorig jaar besloten een crashtest voor campers verplicht te stellen. Momenteel geldt een gewenningsperiode zodat camperbouwers hun zonden kunnen overdenken om daar uiteindelijk iets goeds mee te gaan doen.
Meer informatie: www.trafikverket.se
Weergaven: 246