Risico’s en veilig gebruik van fietsaccu’s
Er worden in Nederland inmiddels meer e-bikes verkocht dan ‘gewone’ fietsen. Al met al zijn er inmiddels meer dan 3 miljoen e-bikes op de weg in Nederland. Dat brengt veel vragen van huidige en toekomstige gebruikers van de elektrische fiets met zich mee. Je leest bijvoorbeeld regelmatig berichten over het brandgevaar van de fietsaccu.
Gebeurt dat inderdaad zomaar:
- Een brandende accu?
- En hoe vaak dan?
- Wat kun je doen om de risico’s te verminderen?
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat gelukkig slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom ook leek het ons een goed idee wat tips te geven, zowel voor thuis als onderweg.
Brandgevaar lithium-ionaccu’s
De accu van de e-bike is, vrijwel zonder uitzondering, een lithium-ionaccu. Lithium is het lichtste metaal op aarde, kent een grote capaciteit en een relatief lange levensduur. Juist daarom wordt het veel gebruikt. Het nadeel is echter dat het, in combinatie met de ook in de accu’s verwerkte stoffen mangaan, kobalt en nikkel, eenvoudig ontbrandt en zwaar giftig is. Maar: lithium-ionaccu’s zijn dankzij het voortschrijden van de techniek de laatste jaren ontegenzeglijk beter en veiliger geworden. Het gebeurt nog maar zelden dat er in een nieuwe accu kortsluiting ontstaat. We gebruiken met z’n allen echter ook nog veel oudere accu’s.
Komt een incident met een accu vaak voor?
Hoe vaak fietsaccu’s brand veroorzaken, wordt niet geregistreerd. Het Verbond van Verzekeraars heeft geen cijfers, de brandweer evenmin. Wel noteerde de Stichting Salvage, die namens de verzekeraars eerste hulp biedt aan ‘particulier en zakelijk gedupeerden van een brand’, dat in 2020 3,7 procent van de branden veroorzaakt werd door accu’s of batterijen. Daarbij zijn echter ook incidenten met onder meer laptops en telefoons meegenomen.
Verantwoord gebruik verkleint de kans op brandgevaar
Het is belangrijk om te beseffen dat je zelf het risico op brand en andere schade kunt verkleinen door verantwoord met de fietsaccu om te gaan. Accu’s worden in de loop van de tijd minder stabiel. Voorkom sowieso stoten. Laat de accu niet nat worden, hij is niet waterdicht. En wie zijn of haar accu laat vallen, doet er verstandig aan deze direct op een veilige plek opzij te leggen en daarna ter reparatie aan te bieden bij een specialist. Door de val kan er kortsluiting een thermal runaway – in de accu ontstaan. Aanschaf van een nieuwe of gereviseerde accu is dan de enige optie.
Fietsaccu doormeten
Het is sowieso verstandig om je accu van tijd tot tijd te laten doormeten, bijvoorbeeld bij de fietsenmaker. Ook als je een fiets van iemand overneemt, is het verstandig de accu even te laten onderzoeken. De expert kan bij het uitlezen zien of het batterij management system (BMS) nog goed werkt. Het BMS voorkomt een te diepe ontlading of overlading van de accu.
Tips voor de zomer
Het is voor de levensduur en veiligheid van de accu niet verstandig om je e-bike uren achtereen in de volle zon te stallen. Neem de accu indien mogelijk mee en bewaar ‘m in de schaduw of koele plek. Is dit niet mogelijk? Dek de accu dan in ieder geval af zodat direct zonlicht geen invloed heeft op de accu. Zo zorg je er in ieder geval voor dat de temperatuur in de accu niet te hoog oploopt. Dit geldt ook voor accu’s die in het frame zijn geïntegreerd.
Tips voor thuis
- Wie zijn fiets thuis oplaadt, doet er verstandig aan dat niet ín huis te doen.
- Zet de fiets op een stabiele ondergrond.
- Zorg dat de accu niet kan vallen.
- Plaats een rookmelder op de plek waar de fietsaccu ligt en zorg voor een brandblusser in de buurt.
- Gebruik de fiets ook als het wat kouder is toch geregeld, want dat is beter voor de accu.
Een accu voelt zich er prettiger bij als deze op gezette tijden wordt ontladen en weer wordt opgeladen. Een accu die veel gebruikt wordt, doet het in de regel beter dan een accu van een fiets die lang heeft stilgestaan. Wellicht overbodig, maar toch: zet de fiets ook niet op een plek die je vluchtweg afsluit.
Weergaven: 321