Om maar direct met de deur in huis te vallen: uiteindelijk zal de diesel-camper geen toekomst meer hebben. Het is alleen de vraag waarop het moment aanbreekt dat de toekomst van de camper op diesel tot het verleden gaat behoren.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine. Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor.
Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden. In de praktijk betekent dit dat u op veel plaatsen niet meer met (te) vuile camper zult mogen rijden.
Wat gebeurt er na 2050 met de diesel camper?
Verder heeft de EU zichzelf expliciet als doel gesteld om in 2050 de vervoerssector koolstofneutraal te maken. Het idee hierachter is dat dit mogelijk moet zijn, omdat de gemiddelde levensduur van een auto vijftien jaar is. Door in 2035 te stoppen met de verkoop van brandstofauto’s, zijn ze in 2050 dus praktisch verdwenen. We weten echter allemaal dat een camper langer meegaat dan vijftien jaar, dus het is de vraag wat er dan gaat gebeuren. Vermoedelijk krijgen auto’s en campers op diesel of benzine dan een soort van uitzonderingsstatus, zoals oldtimers nu. U zult er dus nog steeds gebruik van kunnen maken. Ook valt te verwachten dat de infrastructuur tegen die tijd vrijwel volledig is geëlektrificeerd, wat erop neer zal komen dat het steeds lastiger wordt om tankstations met diesel te vinden.
Weergaven: 1315