Binnen 12 jaar, in 2035, wordt elektrisch rijden dan uiteindelijk toch niet de norm.
Daar hebben Duitsland en Italië, twee landen met een belangrijke auto-industrie, een stokje voorgestoken. Met e-fuels kunnen benzine en dieselmotoren immers evengoed CO2 neutraal rijden. Voor de camper- en caravanbranche is dat alvast een opluchting want hoewel niemand het met zoveel woorden durfde te verkondigen, stevende die met de huidige batterijtechnologie steevast af op haar ondergang.
We moeten er geen doekjes om winden. Met een elektrische auto een caravan trekken is een ramp, dat hebben we aan den lijve ondervonden toen we de Mercedes EQC in gespancombinatie hebben getest. Niet qua vermogen, wel qua autonomie en laadtijd. Een pijnpunt dat steeds weer terugkomt bij elektrische auto’s en waar almaar meer consumenten zich bewust van worden. Elektrisch rijden geeft de gebruiker stress. Stress om onderweg zonder stroom te vallen, stress om een laadpaal te vinden, stress om de ellenlange tijd dat het laden vergt, met uitzondering van de snel laders. Al kunnen ook die niet wedijveren met de tijd dat een klassieke tankbeurt vergt.
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat heel wat gebruikers hun EV verkopen en inruilen voor een klassieke auto met verbrandingsmotor. En dan hebben we het nog niet gehad over het kostenplaatje. Elektrisch rijden is alles behalve goedkoop. Zo is de aankoop veel duurder dan een klassieke auto en hebben de dure elektriciteitsprijzen het voordeel van zogenaamde goedkope mobiliteit helemaal teniet gedaan. Het huidige elektriciteitsnet is trouwens niet aangepast aan de noden om duizenden EV’s tegelijk op te laden. Om het equivalent van energie te leveren waarin een klassiek tankstation langs een autosnelweg in voorziet, heb je een kleine kerncentrale nodig.
Onze partner
ACT GLERUM, AUTOTECHNIEK EN CAMPERTECHNIEK IN KAPELLE
Stel je dan voor hoe onpraktische een camper met elektromotor wel zou zijn met de huidige batterijtechnologie. Loodzwaar om te beginnen met amper rijbereik en tal van praktische problemen om te laden.
Weinig (r) evolutie
De batterijtechnologie is de voorbije jaren maar weinig geëvolueerd. Tesla een belangrijke speler in het segment van elektrische voertuigen heeft in tien jaar tijd amper rijbereik weten toe te voegen. Het gros van de batterijen maakt nog steeds gebruik van Lithium-ion technologie, die niet meteen een toonbeeld van ecologie is. Noch op het vlak van productie, noch op het vlak van recyclage.
Toch worden benzine en diesel met alle zonden van Israël beladen en wordt batterijtechnologie geprezen. Al deze aspecten in beschouwing genomen, is het best begrijpelijk dat de Duitse en Italiaanse autofabrikanten op de rem gaan staan en de transitie naar elektrische mobiliteit op korte termijn in twijfel trekken.
De oplossing om de CO2 uitstoot massaal terug te dringen, ligt niet in dure elektrische oplossingen die uiteindelijk niet zo ecologisch zijn als men wil laten uitschijnen en voor het merendeel van de consumenten onbetaalbaar is, maar wel in een synthetische brandstof waarop de huidige voertuigen zonder enige aanpassing kunnen blijven rijden.
Dat beweren althans de Duitse en Italiaanse autofabrikanten. Synthetische brandstof wordt geproduceerd uit waterstof in combinatie met koolstof (CO2) die uit de atmosfeer wordt opgevangen. Het resultaat: een brandstof waarmee zowat elke huidige verbrandingsmotor kan functioneren en koolstofneutraal zou zijn. Alle CO2 die vrijkomt tijdens de verbranding werd eerst uit de lucht uitgehaald waardoor je tot een CO2 neutrale uitstoot komt.
Doordat de brandstof moleculair is samengesteld, worden ook de ongewenste stoffen die in aardolieproducten zitten, vermeden. Hierdoor is de verbranding zuiverder dan bij conventionele brandstoffen en wordt de uitstoot van zwavel en fijnstofpartikels vermeden. Dit komt niet alleen het milieu ten goede maar ook de mechaniek die minder slijtage onderhevig wordt.
De prijs, een struikelblok
Kortom, een wondermiddel? De prijs is momenteel nog een zwaar struikelblok. Reken zo’n vijftig euro per liter. Slik! Onbetaalbaar, om de consument over de streep te trekken om klassieke fossiele brandstoffen links te laten liggen. Naar mate de productie toeneemt, zal ook de prijs automatisch zakken.
De taksen die gelden voor aardolieproducten worden momenteel ook geheven op synthetische brandstof wat op zich niet logisch is. Als de overheden bereid zijn om die uit de prijs te halen en de productie massaal wordt opgeschaald, kunnen we volgens experts binnen twee tot drie jaar synthetische brandstof tanken aan de prijs van de bestaande fossiele brandstoffen.
Daarmee is het probleem van de opwarming van de aarde door overmatige CO2 uitstoot nog steeds niet opgelost. De heilige graal is nog steeds niet gevonden. Daarvoor zal andere technologie nodig zijn. Synthetische brandstof is een tussenstap in de zoektocht naar compleet CO2 neutrale energie, zowel op het vlak van productie als het gebruik. Voor kampeerders, biedt het alvast de mogelijkheid om de komende decennia zorgeloos met hun caravan of camper te blijven reizen.
Weergaven: 33