De tand des tijds – en vooral de zon – knaagt aan de kunststof onderdelen van je camper. Ze verbleken, worden mat en maken een versleten indruk. Met deze onderhoudstips ziet je kunststof er weer uit als nieuw!
Als we het hebben over het onderhoud van de buitenkant van een camper, denken we meestal als eerste aan de lak die weer in hoogglans moet worden gebracht. De ongeverfde kunststofdelen van de carrosserie worden helaas vaak verwaarloosd.
Maar ook die hebben wel degelijk specifiek onderhoud nodig om hun donkere kleur te behouden. Het materiaal kan na verloop van tijd namelijk verbleken, word broos of kan, in het ergste geval, afbreken of afbrokkelen.
Zonlicht beschadigt kunststof
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het weer. Vooral warmte en UV-straling door zonlicht beschadigen het kunststof. Omdat de camper meestal niet binnen staat, is het echter haast onmogelijk om dat schadelijke zonlicht volledig te vermijden. Als je de mogelijkheid hebt, zou je echt moeten proberen om je camper overdekt te stallen wanneer je hem niet gebruikt.
Beter voorkomen
Als het gaat om de kunststof onderdelen van je camper, is voorkomen altijd beter dan genezen. Als het kunststof al dof en bleek is geworden, kan de schade vaak niet meer ongedaan worden gemaakt. Dan is het vervangen van onderdelen de enige oplossing. Daarom is het verstandig om kunststof onderdelen vanaf het begin regelmatig te behandelen met een geschikt onderhoud product.
‘Autodetailer’
Voor dit artikel namen we een acht jaar oude Globecar Campscout, waarvan de kunststof delen niet regelmatig zijn onderhouden. Het aanvankelijke mooie donkere kunststof van de buscamper is op veel plaatsen al vervaagd. Om uit te vinden of en hoe we het een en ander kunnen opfrissen bezochten we een expert, een zogenaamde ‘autodetailer’. Deze verwijdert niet alleen deukjes in de carrosserie of verzegelt de lak, maar behandelt ook de kunststof onderdelen van auto’s en campers.
Geen heteluchtdroger
Als je op internet een beetje rondneust, kom je allerlei tips tegen om verbleekte plastic onderdelen te behandelen. Deze variëren van het gebruik van bakolie en schoensmeer tot de controversiële heteluchtdroger-methode. Deskundigen raden dit laatste echter sterk af.
Omdat het vrijwel onmogelijk is om het oppervlak gelijkmatig te verwarmen met een heteluchtpistool, is het eindresultaat meestal vlekkerig. De volgende zomer, wanneer het materiaal weer lichter wordt, worden de vervelende vlekken van de heteluchtbehandeling zichtbaar.
Kleur herstellen
Het is beter om meteen het juiste onderhoud product te gebruiken. De meeste fabrikanten van autopoetsmiddelen hebben speciale producten in hun assortiment voor de behandeling van kunststof. Voor de bumper van de buscamper gebruikte de autodetailer het siliconenvrije onderhoudsmiddel met Ekowax. Het is ontwikkeld om de kleur te herstellen en het kunststof weer een beetje glans te geven. Tegelijkertijd wordt het oppervlak verzegeld zodat vuil zich niet meer zo gemakkelijk hecht.
Insecten verwijderaar
Voordat het onderhoudsproduct kan worden aangebracht, wordt er eerst een grondige wasbeurt uitgevoerd. Zowel de insectenverwijderaar als de autoshampoo kunnen zonder voorbehoud worden gebruikt op de lak van de carrosserie en de ongelakte kunststof. Na het spoelen en drogen volgt de uiteindelijke verzorging van de kunststof onderdelen. De autodetailer gaat zeer grondig te werk bij het aanbrengen van het product, geen vierkante centimeter wordt overgeslagen.
Behandeling herhalen
Na de behandeling zien de kunststof oppervlakken er gelijkmatiger en donkerder uit. Hoewel het kunststof iets lichter wordt naarmate het aangebrachte product verdampt, is er nog steeds een duidelijke verbetering zichtbaar. De behandeling moet uiterlijk na de tweede wasbeurt van het voertuig worden herhaald. Want of het nu gaat om preventieve beschermingsmaatregelen of de reactiverende behandeling van verouderde kunststof, regelmaat is het allerbelangrijkste.
Onze partner
Kleurgepigmenteerde producten
Als kleinere delen zoals de zijspiegels of deurgrepen flets zijn geworden, kunnen kleurgepigmenteerde producten ook helpen om weer meer kleurdiepte te genereren. Grotere delen zoals bumpers en beschermstrips mogen echter niet met gekleurde producten worden behandeld, omdat er dan gemakkelijk vlekken kunnen ontstaan.
Rubber elastisch houden
Er zijn verschillende soorten kunststof te vinden op een camper. En ze hebben allemaal zorg nodig. Rubberen afdichtingen moeten bijvoorbeeld regelmatig worden behandeld met een speciaal rubberverzorgingsproduct, zodat het materiaal langer elastisch blijft. Dit voorkomt tevens dat deuren en ramen vast vriezen bij lage temperaturen.
Het is daarom aan te raden om de behandeling uit te voeren vóór het winterseizoen. Als het om rubber gaat, kom je onvermijdelijk ook uit bij de banden. Het belangrijkste dat hier kan worden geoptimaliseerd is het uiterlijk. Onderhoudsproducten voor banden herstellen het diepe zwart van het rubber en laten het oppervlak glanzen.
Acrylglas behandelen
Acrylglas heeft ook een speciale behandeling nodig. Gebruik in geen geval conventionele glasreinigers. Deze bevatten vaak ethanol, aceton of benzeen, oftewel stoffen die het transparante plastic troebel kunnen maken en onherstelbare spanningsscheuren kunnen veroorzaken. Er zijn talloze speciale reinigers, poetsmiddelen en afdichtingsmiddelen voor acrylglas op de markt.
Antistatisch
Het harde plastic van het dashboard in je camper is minder gevoelig. Voor het reinigen wordt een verzorgingsproduct aanbevolen met een antistatische en dus stofafstotende werking. Lelijke strepen van schoenzolen in de ingang kunnen eenvoudig worden verwijderd met een melamine spons. Deze maak je gewoon nat met water. Hij mag niet droog of in combinatie met schoonmaakmiddelen worden gebruikt.
Weergaven: 68