Campers blijken veel gevaarlijker dan auto’s bij een botsing. Zowel de inzittenden van de camper zelf als die van de auto waar ze op botsen lopen meer kans op ernstige verwondingen.
De afgelopen 10 jaar is het aantal Nederlanders met een camper bijna verdubbeld van 70.000 naar 137.000 blijkt uit cijfers van Bovag. Adac, de Duitse ANWB, besloot te testen hoe het is gesteld met de veiligheid van een camper door hem frontaal te laten botsen op een personenauto. Daarvoor werd de Fiat Ducato gebruikt die voor driekwart van de campers de basis vormt.
De resultaten van de crashtest waren schokkend:
Door de 3.500 kilo die de camper zwaar is, werden beide kreukelzones verpletterd, terwijl de voertuigen maar 56 kilometer per uur reden. De pedalen werden naar binnen gedrukt, waardoor inzittenden van beide vehikels vermoedelijk direct zwaargewond raken.
Ook passagiers achterin lopen kans op ernstige verwondingen, omdat de achterbank van een camper van dun hout is gemaakt en dubbelklapt bij een zware botsing. Daardoor klappen de hoofden van de passagiers op de bestuurdersstoel. Ook veroorzaakt de heupgordel buikletsel.
Vorig jaar zei de Europese Commissie dat ook campers binnenkort een crashtest moeten ondergaan, maar hoe het daar nu mee staat kon de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) niet zeggen.
Weergaven: 191