Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.

    

Camperdealers kampen met leveringsproblemen

Camperdealers hebben te maken met oplopende levertijden van nieuwe campers, waardoor ze klanten regelmatig moeten teleurstellen. “Dit jaar had het mooiste verkoopjaar ooit moeten worden, maar 2021 gaat de geschiedenis in als het lastigste jaar ooit”, zegt Marco Pacque van Duijndam Delft Caravans & Campers, die de kwestie aankaartte bij de NKC.

“Mensen die nu een nieuwe camper kopen, hebben de verwachting dat ze er komend voorjaar mee op stap kunnen. Dat kunnen we allang niet meer waarmaken: het zal eerder juli of augustus 2022 worden, of misschien nog wel later. Op de beurs vroeg een klant of ik wel zeker wist of ik een Malibu kon leveren. Tuurlijk mevrouw, al bestelt u er acht, ik kan ze leveren. Maar vraag me niet wanneer, want dat weet ik niet.”

Oorzaken leveringsproblemen

Een korte rondgang langs een aantal dealers bevestigt het beeld dat Pacque schetst. Veelgenoemde oorzaak is het wereldwijde gebrek aan computerchips, waardoor de productie van chassis de vraag ernaar bij lange na niet kan bijhouden. Met name Fiat zou hiermee te maken hebben. Wat ook niet helpt is dat webwinkel Amazon naar verluidt over een periode van vijf jaar 50 duizend Ducato’s zou hebben besteld. “Komt nog eens bij dat er net een nieuwe Ducato is geïntroduceerd, waardoor de vraag alleen maar verder oploopt”, zegt Pacque.

Willem van Dijk van Witoma Caravan & Recreatie uit Rosmalen wijst erop dat de problemen al veel eerder zijn begonnen, alleen was de oorzaak toen corona. “Fabrieken hebben wekenlang stilgelegen. Ik ben nu campers aan het afleveren die er in april al hadden moeten zijn.”

Zes van de tien campers geleverd

Zijn collega Berry Helming van Henk Pen Campers & Caravans uit Haaksbergen voegt eraan toe dat het niet alleen om de chips gaat. “Op dit moment zijn het ook de ramen. Misschien is dat over een tijdje opgelost, maar dan is er weer een ander probleem, bijvoorbeeld kachels, of koelkasten. De vraag is enorm opgelopen, terwijl er wereldwijd gebrek is aan grondstoffen.” Hardop rekenend komt hij tot de slotsom dat hij maandelijks ongeveer tien campers verkoopt en dat hij er de afgelopen periode maar zes per maand heeft kunnen leveren. “Kun je nagaan, het loopt alleen maar op.”

Knelpunt: specifieke wensen van de klant

Ook voor Harry de Jong van De Jong Kampeer & Recreatie in Hillegom – De Zilk is het roeien met de riemen die hij heeft. “Ons voordeel is wel dat ik nog een showroom vol campers heb staan, dus ik kan wel verkopen. Maar het knelpunt zit ‘m bij het voldoen aan specifieke wensen, die voor de klant wel van groot belang kunnen zijn. Heb je de camper gevonden, maar heeft die net dat hefbed niet dat je wilt, dan koop je iets dat niet naar je zin is. Hetzelfde geldt voor een automaat of een schakelbak. Je wilt kunnen kiezen, zeker als je jarenlang plezier wilt hebben van je camper.”

Branche staat machteloos

Dealers staan machteloos, net als de fabrikanten, die dolgraag willen leveren, maar het simpelweg niet kunnen. Wel kunnen ze de klant tegemoet komen. “Ik heb een camper uit de verkoop gehaald voor klanten die bijvoorbeeld een familiemeeting missen als ze geen camper hebben”, vertelt Pacque. De Jong biedt klanten in de knel tegen een schappelijke prijs een huurcamper aan. “Maar dat kan niet op het laatste moment, want dan is ook het verhuurvloot op weg.” Patrick van der Burgh, die onder meer Knaus importeert, stelt dat uiteindelijk alle campers worden geleverd. “Desnoods op basis van een ander chassis, bijvoorbeeld Mercedes of MAN.”

Prijzen niet zeker

En ze zoeken creatieve oplossingen voor inruil. “‘Zet maar vast neer’, dat doen we niet meer”, zegt De Jong. “Want dan hebben mensen geen camper meer.” Pacque biedt klanten de keuze: inleveren tegen de inruilprijs van nu, of als de nieuwe camper er is, tegen een lagere prijs. “Negen van de tien klanten kiezen voor het laatste”, zegt Pacque. Ondertussen valt niet uit te sluiten dat de prijs van de nieuwe camper oploopt. Van Dijk van Witoma benoemt nog een ander aspect: hij roept klanten die geen koopplannen hebben op om vooral het onderhoud niet tot vlak voor de zomer uit te stellen. “Er is een kans dat camperdealers juist dan heel druk zijn met het afleveren van campers.” Zijn tip: “Wil je nog iets laten aanpassen of monteren aan je camper, doe het dan nu, voordat de camper naar de stalling gaat. Want later is daar mogelijk geen tijd meer voor.”

Verkoopcijfers opnieuw record

Maar bovenal vertellen ze het eerlijke verhaal, zeggen de dealers in koor. “Klanten proberen soms van alles af te spreken en je vast te leggen op een afleverdatum”, zegt Helming. “Dat doen we niet. Dan maar geen deal, aan kopers geen gebrek.”

Juist deze maand werd bekend dat de verkoopcijfers van campers wederom een record hebben gebroken: volgens gegevens van de Bovag werden er de eerste drie kwartalen van 2021 2.785 nieuwe campers verkocht, een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit ondanks de leveringsproblemen die zich het afgelopen voorjaar ook al voordeden, toen vooral doordat fabrieken vanwege corona achterstanden hadden opgelopen.

Hits: 259

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws? kijk dan hier onder.
selecteer de maand plus jaartal.

Meer nieuws

TOP CAMPERPLAATSEN