Campers blijven winnen aan populariteit en zijn niet aan te slepen. Wel moet u opletten als u overweegt een camper aan te schaffen, want er zitten voertuigen met teruggedraaide kilometertellers of vervalste onderhoudsboekjes tussen het aanbod.
MAX Vakantieman doet onderzoek en probeert het kaf van het koren te scheiden.
Klacht
Aanleiding van het onderzoek is de klacht van een kijker van MAX Vakantieman. Hij en zijn echtgenoot kopen vorige zomer hun droomcamper bij een autobedrijf ergens in het midden van het land. De camper heeft een splinternieuw interieur en ziet er van buiten netjes uit. Het lijkt een goede koop. Het enige dat ontbreekt is een kenteken, maar die zal na aankoop snel geregeld worden. De camper is uit het buitenland geïmporteerd en moet eerst door de RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt, gekeurd worden. Dit zal geregeld zijn binnen een paar weken.
Kilometers op de teller
Het echtpaar is trots op hun aankoop en wil er graag mee op reis. Nadat de camper afgeleverd is, vertrekken ze voor een paar maanden naar Spanje. Echter krijgen ze onderweg al motorproblemen. Bij een Spaanse garage kloppen ze aan voor hulp, maar deze brengt slecht nieuws. De staat van de motor komt niet overeen met het aantal kilometers wat op dat moment op de teller staat. Het vermoeden is dat de camper een paar ton meer heeft gereden. Een flinke financiële domper voor het echtpaar dat daardoor veel te veel heeft betaald voor de camper. Ze laten hun kampeervoertuig repareren en gaan bij terugkomst in Nederland langs bij de verkoper. Die ontkent iets te weten, maar biedt aan de camper nog eens goed motorisch na te kijken op zijn kosten.
Waarschuwing
Het stel probeert de ware status van hun camper te achterhalen, maar dat is lastig. De camper heeft bij aanschaf geen kenteken, waardoor navraag bij de RDW op dat moment niet mogelijk is. Met hulp van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) en MAX Vakantieman wordt het voertuigrapport van de camper achterhaald. Hierin staan alle geregistreerde kilometerstanden van het voertuig en de feiten liegen er niet om. De camper is kort voor de koop 163.000 kilometer teruggedraaid. Hierdoor heeft het echtpaar duizenden euro’s te veel voor hun camper betaald en zullen ze sneller naar de garage moeten voor onderhoud. Doordat de garage die deze camper eerder onderhield niet meer bestaat, is er voor hen geen verhaalsmogelijkheid meer. Met hun ervaring wil het echtpaar andere camperaars waarschuwen: doe goed onderzoek naar de status van een camper voordat u tot aankoop overgaat.
Onderzoek doen
Het terugdraaien van kilometerstanden is in Nederland sinds 2014 bij wet verboden. Toch heeft vermoedelijk 20 procent van de voertuigen op de Nederlandse weg een teruggedraaide kilometerstand. Om dit tegen te gaan, moet er bij elk bezoek aan een garage de kilometerstand van het voertuig geregistreerd worden. Dat wordt door de RDW bijgehouden in een kilometerregistratie. Aan de hand van een kenteken kunt u op de website van de RDW onderzoek doen naar de kilometerstand. Daar staat dan ‘logisch’, ‘onlogisch’ of ‘geen oordeel’. Een logische stand betekent dat de tellerstand oploopt, bij een onlogisch oordeel is een eerder geregistreerde stand hoger. Hierdoor zit er een trendbreuk in de stand. Bij ‘geen oordeel’ weet de RDW niet of de tellerstand klopt of niet. Het voertuig is dan afkomstig uit het buitenland en daar is geen inzage in de tellerregistratie.
Voertuigrapport
Met een voertuitgrapport kan de koper controleren of de geregistreerde tellerstanden een logische, opeenvolgende reeks vormen. Op de website van de RDW kan van Nederlandse auto’s, bedrijfswagen en campers tot 3.500 kg een voertuigrapport worden aangevraagd. In het voertuigrapport staat ook voertuigtechnische informatie en worden eventuele terugroepingen op het voertuig vermeld.
Aanvechten
Heeft u een camper met een teruggedraaide teller, dan kunt u actie ondernemen richting de verkoper. Die moet u immers informeren dat de tellerstand niet logisch is. Heeft de verkoper dit niet vermeld, dan is er een procedure mogelijk om de koop ongedaan te maken. U kunt dan een beroep op dwaling starten, dit verjaart 3 jaar na de ontdekking dat de tellerstand niet klopt. Om de koop te vernietigen moet u wel bewijs aanleveren waaruit blijkt dat de tellerstand niet klopte op het moment van aankoop. Komt u er met de verkoper niet uit, dan kan een rechter het oordeel vellen.
Tips voor aankoop
Overweegt u om een camper aan te schaffen? Dan is het goed om op een aantal punten te letten. Daarmee voorkomt u een hoop ellende achteraf. De RDW geeft tips voor als u een camper wilt aanschaffen. We zetten ze hieronder op een rij.
- Vraag om de onderhoudshistorie. Het boekje hoort bij het voertuig aanwezig te zijn. Daar moeten stempels in staan van garages waar de camper eerder voor onderhoud is geweest. U kunt daar vervolgens ook navraag doen of de gegevens kloppen.
- Controleer of het voertuig een logische tellerstand heeft en koop geen camper zonder kenteken. Want dan kunt u geen onderzoek doen bij de RDW. Als het voertuig uit het buitenland komt, moet u zelf goed onderzoek doen. Geïmporteerde campers worden namelijk wel eens teruggedraaid om ze financieel aantrekkelijk te maken voor de Nederlandse markt.
- Laat een aankoopkeuring door een erkend bedrijf doen. Die kijkt de camper technisch en motorisch helemaal na.
- Koop bij een bedrijf dat is aangesloten bij keurmerk BOVAG en zorg dat u garantie heeft. Afhankelijk van de leeftijd van de camper kan de garantie verschillen. Mocht u later toch problemen krijgen, dan kunt u bij BOVAG aankloppen voor hulp. Dit kan alleen als de verkopende partij lid is.
- Let op vochtproblemen in de camper. Dit zorgt voor vieze plekken, stank en schimmel. Ook het interieur kan door vocht kromtrekken, poreus worden of roesten. Ruikt de camper muf of naar een geurverfrisser, dan probeert de verkoper waarschijnlijk iets te verbloemen. De meeste handelaren hebben een vochtmeter en kunnen middels een meting laten zien of de camper vochtproblemen heeft.
- Kijk naar het interieur van de camper. Zijn de stoelen, matjes of versnellingspook versleten? Dan kan dat duiden op een hogere tellerstand.
- Maak een proefrit. Start de camper feilloos, rijdt hij goed en rammelt er niks? Controleer daarnaast ook de motor en banden.
- Let op het gewicht van de camper. Campers waarvoor een rijbewijs B is vereist, mogen niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Door het gebruik van accessoires zijn ze vaak al zwaarder dan het kenteken als rijklaargewicht vermeldt. Bezoek daarom tijdens de proefrit ook een weegbrug en controleer of er voldoende laadvermogen overblijft voor personen, volle tanks en bagage. Als vuistregel adviseren we een maximumgewicht van 3.000 kg op de weegbrug.
Weergaven: 7