Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Mont Blanctunnel -voorlopig- weer open, Brennerpas gaat deels dicht

Opgelet, vakantiegangers richting Italië: de eerste renovatiewerkzaamheden in de Mont Blanctunnel zijn afgerond en het traject is sinds 16 december weer geopend. Althans… in 2025 gaat de tunnel wederom op slot. En vanaf aanstaande januari gaat ook een deel van de Brennerpas gerenoveerd worden.

De tolplichtige tunnel onder Europa’s hoogste berg is een belangrijke verbinding voor reizigers en vrachtverkeer tussen Frankrijk naar Italië. Afgelopen september ging de Mont Blanctunnel voor enkele maanden dicht wegens grote werkzaamheden en op 16 december 2024 waren deze afgerond. De renovatie is echter dermate ingrijpend dat er eigenlijk een aaneengesloten periode van drie of vier jaar voor nodig is. De beheerders van de tunnel hebben ervoor gekozen om het werk op te delen in periodes van enkele maanden, verspreid over de komende 18 (!) jaar. De volgende sluiting is voorzien voor de herfst van 2025; alternatieve routes zetten we voor je op een rijtje via deze link. Voor de komende vakantieperiodes zul je er dus geen hinder van ondervinden. Behalve dan het feit dat je in het hoogseizoen overdag altijd minimaal een uur wachttijd hebt om de tunnel in te kunnen. En dan nog de enorme aanslag op je portemonnee, want een enkeltje met camper of caravan kost de lieve som van ruim 70 euro. Alle toltarieven voor tunnels en bergpassen vind je hier.

Renovatie Brennerpas duurt 5 jaar

Een heel eind oostwaarts gaat de vermaarde en beruchte Brennerpas tussen Oostenrijk en Italië vanaf 1 januari 2025 voor problemen zorgen. Dan wordt namelijk gestart met de hoognodige renovatie van een brug en daardoor is in beide richtingen jarenlang slechts één rijstrook beschikbaar, met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. De daadwerkelijke werkzaamheden beginnen overigens pas in het voorjaar en zullen naar verwachting tot 2030 gaan duren. Parallel aan de betreffende brug wordt een nieuw exemplaar gebouwd en als die klaar is, wordt de bestaande brug gesloopt en ook weer opnieuw geconstrueerd. De autoriteiten kondigen overigens aan dat op zeer drukke dagen wél twee rijstroken open zijn, in plaats van één. Hoe druk het ook is, sluipverkeer is verboden en op- en afritten worden afgesloten. 

Alternatieve routes vind je hier.

Weergaven: 2

Related Posts

error: