Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Hogere belasting op bezit camper vanaf 2026

Op Nederlandse camperbezitters staat een minder leuke beleidswijziging te wachten. Vanaf 1 januari 2026 zal de belasting voor campers verdubbelen. Deze wijziging leidt tot een stijging van tot wel duizend euro in vergelijking met de huidige belastingtarieven. De regeringsplannen creëren bezorgdheid onder de camperbezitters, waardoor een deel van deze mensen overweegt hun camper te verkopen.Factoren zoals de kosten van benzine of diesel, de vereiste milieusticker en nu de belastingverhoging, maken het bezit van een camper financieel steeds minder aantrekkelijk.

Van kwart- naar half tarief

Sinds 2014 is het aantal campers in Nederland bijna verdubbeld van ruim 93.000 naar meer dan 180.000 in 2023. Een groot gedeelte van deze stijging is te danken aan de coronapandemie, waarin mensen opzoek gingen naar vakantie-alternatieven. Echter, het lijkt erop dat er al snel een neerwaartse trend zal ontstaan. De belastingverhoging zal van toepassing zijn op alle voertuigen die als kampeerauto geregistreerd staan, en naar verwachting zal dit de overheid jaarlijks 80 miljoen euro opleveren. Traditiegetrouw betalen camperbezitters een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting, aangezien campers relatief weinig gebruikt worden en eigenaren vaak naar het buitenland reizen. De overheid streeft ernaar om het kwarttarief af te schaffen en over te gaan op een half tarief, wat een verdubbeling van de belasting tot gevolg zou hebben – van gemiddeld 1000 euro naar 2000 euro per jaar.

Voorgesteld door het NKC wordt dat de overheid moet wachten met deze maatregel tot de plannen voor het rekeningrijden zijn ingevoerd, met het argument dat je betaalt naar gebruik. Mensen die weinig rijden, zouden betalen dan ook minder belasting. Er wordt erkend dat er een kleine groep is die het hele jaar door in een camper rijdt, maar deze groep is niet groot.

Hoe de camperbezitters om zullen gaan met de belastingverhoging

Om de kosten te drukken, overwegen sommige camperbezitters hun voertuig in te ruilen voor alternatieven zoals een caravan of vouwwagen. Een ander alternatief is om gebruik te maken van een camperverzekering vergelijker om in ieder geval de verzekeringskosten te beperken. Een laatste optie is het schorsen van de camper gedurende de wintermaanden. Bij het schorsen van een camper worden er wel kosten in rekening gebracht. Als de camper op kenteken staat geregistreerd als personenauto en jonger is dan 15 jaar, dan is het standaard tarief van toepassing, wat in 2024 neerkomt op €88,05. Campers die ouder zijn dan 15 jaar vallen onder het gereduceerde tarief, dat in 2024 vastgesteld is op €29,10.

Weergaven: 62

Related Posts

Advertenties

ACT
PROFA-CLEAN-300X250
E-bikes en Steps
motorhome-depot-1
ACSI
M-sat
KAMOEN-MOTORHOMES
reclame-obelink
lacros
beflexx
ACT Glerum
STEFO-E-BIKE
Kattenberg
Ekowax
Elektrische Vouwfietsen-folt
dicar
NKC

Campy de nr1

De APP voor het zoeken van Camperplaatsen en Campings

Hoe werkt Camping-Car park (NL)

Samenwerking

Wij werken samen met de volgende organisaties:

Camperreis Inspiratiegidsen

Met onze inspiratiegidsen over Marokko en Griekenland bieden we je een uniek concept. Deze gidsen zijn beschikbaar in boek- en/of pdf formaat en bevatten een digitale navigatiekaart en bijbehorende video’s.

Kies jouw favoriete bestemming en ontdek alles wat Marokko of Griekenland te bieden heeft met onze inspiratiegidsen!

Weg met de zwarte strepen op je camper

 

  • 2Bezoekers online. :
  • 142Bezoekers vandaag:
  • 578Bezoekers gisteren:
  • 4509Bezoekers vorige week.:
  • 885110Totaal aantal bezoekers.:
error: