1. Eenpersoonsbedden in buscampers van zes meter
Eenpersoonsbedden hebben veel voordelen in een camper. De toegang is altijd gemakkelijk en vooral in buscampers komt er praktische bagageruimte vrij als de bedden in de lengterichting kunnen worden opgeklapt. Soms kan er maar één bed worden opgeklapt en kun je het andere bed nog gebruiken om erin te slapen. Anderzijds bieden eenpersoonsbedden elk zijn of haar eigen slaapplek, terwijl je er met een extra tussenmatras doorgaans een groot tweepersoonsbed van kan maken.
Optimaal ruimtegebruik
Het probleem met eenpersoonsbedden in lengterichting is dat ze veel plaats in beslag nemen, wat de rest van de ruimte in een buscamper van rond de zes meter behoorlijk inperkt. Maar steeds vaker gaan fabrikanten de uitdaging aan om toch eenpersoonsbedden in een kleinere buscamper te plaatsen. Om de ruimte optimaal te gebruiken voorzien vele merken de toiletruimte bijvoorbeeld van een opklapbare wasbak, zoals in de Davis 600 LS van Karmann Mobil of de LMC Innovan 592. Hierdoor ontstaat met enkele handgrepen een douche.
Het keukenblok in de LMC is ook slim geconstrueerd, omdat het werkblad over het rechter eenpersoonsbed kan worden geschoven. In de Pilote V 600 J, Westfalia Columbus 600E en Yucon 6.0 was dat al het geval en daar komen nu de Pössl Summit Shine 600 LR, Rimor Horus 198, Roller Team Livingstone 6 en die Dethleffs Globetrail 600 ER bij.
2. Meer natuurlijk interieur
Het voelt een beetje als een kleine revolutie die op dit moment in de camperwereld plaatsvindt. En niet voor de eerste keer, want zoals de afgelopen decennia is gebleken, evolueren interieurs in tijdperken. De campers uit de jaren zeventig werden bijvoorbeeld gekenmerkt door donkere, vaak met notenhout beklede meubels en met ribfluwelen stoffen in okerbruin.
In de jaren negentig en rond de eeuwwisseling domineerde kleurige bekleding met patronen, vaak in fel oranje of blauw. Daarvoor in de plaats kwamen de vormen en kleuren die vandaag de dag overheersen. Grijze en beige tinten, vaak gecombineerd met witte kastfronten, brachten meer rust in het camperinterieur.
Nuances van de natuur
Na een lange periode van kleine veranderingen in het interieur, zien we nu nieuwe kleurencombinaties, materialen en zelfs meer lineaire vormen. En wat kleur betreft, laten ontwerpers zich graag inspireren door de nuances van de natuur.
Houtdecor is weer in de mode, maar minder bij oppervlakken en juist meer om accenten te zetten. Zo zijn de wanden van de Carthago C-Tourer Superior nu versierd met houten panelen met schaduwvoegen. Weinsberg bedekt zelfs het dak van de CaraLife camper met latten. Eura Mobil heeft net het ‘Natural Heritage’ interieur gepresenteerd, dat twee houttinten en viltlook wanden combineert.
3. Vaker Ford Transit als basis
De Ford Transit blijft in opkomst als basisvoertuig. Hij verschijnt bij steeds meer fabrikanten in het modellengamma. Bovendien heeft Ford voor volgend jaar een aantal technische updates aangekondigd die de Transit nog aantrekkelijker moeten maken. Naast aangepaste en deels standaard geleverde assistentiesystemen komt er een achttraps automaat beschikbaar voor de versie met voorwielaandrijving.
Vaste plaats in de markt
Giottiline begint het seizoen 2024 met twee nieuwe modellen op Ford-basis. Naast de halfintegraal Siena 386 verschijnt ook de Giottivan 60 FT. Met de halfintegraal Cozi PS 700 gebruikt Itineo voor het eerst een Transit als basis.
LMC probeert een indeling met eenpersoonsbedden uit in de zes meter lange Transit (Innovan 592). Daarnaast is nu ook de Tourer Lift H 644 G op basis van de Ford. Weinsberg heeft in totaal zes nieuwe modellen toegevoegd aan het CaraLoft– en CaraSuite-aanbod. De Transit verovert langzaam maar zeker een vaste plaats op de markt.
4. Stabielere prijzen
We moeten niet te vroeg juichen, maar de forse prijsstijgingen in de camperbranche lijken voorbij. De hoge inflatie en de crisis bij de toeleveranciers zijn weliswaar nog niet helemaal voorbij, maar van de kopers van nieuwe campers horen we positieve signalen over de prijzen.
Bij veel camperfabrikanten is er nog genoeg vraag, maar de grote toeloop van de afgelopen twee jaar is toch wel voorbij. Tegelijkertijd is de productiecapaciteit de voorbije jaren flink uitgebreid. Om die productiecapaciteit ook te kunnen benutten, was het dan ook niet zo verstandig om de prijzen van campers snel te laten stijgen. De meeste merken zijn zich hier wel van bewust en daarom is het nieuwe modeljaar begonnen zonder flinke prijsverhogingen.
Onderhandelingsruimte
Sommige fabrikanten zien helemaal af van prijsverhogingen, sommige verbeteren de prijs-prestatieverhouding met meer uitrusting, andere hebben een zeer bescheiden prijsverhoging doorgevoerd. Bovendien kun je vandaag de dag wel weer eens wat korting bedingen. Heel wat camperdealers hebben een flinke voorraad en dat – zo leert de ervaring – schept vaak wel wat onderhandelingsruimte.
5. Campers met een rondzitgroep achterin
Tot in de jaren tachtig hadden de meeste campers een rondzitgroep achterin. Dat had zeker voordelen. Je kon makkelijk om de tafel zitten voor een lekkere maaltijd, een spelletje of om te lezen. Soms wel met vijf of zes mensen en vaak met een mooi uitzicht rondom.
Nadelen waren er ook, want vaak waren er geen veiligheidsgordels achterin voor deze zitplaatsen. En een zitgroep achterin liet weinig ruimte voor een garage waarin je fietsen kwijt kon. Zo werden indelingen met eenpersoonsbedden achterin en de zitgroep voorin steeds populairder. Maar een jaar of tien geleden verschenen er weer meer campers met een zitgroep achterin.
Ook buscampers
Voor modeljaar 2024 laten verschillende fabrikanten nieuwe modellen zien met zitgroepen achterin. Zoals het nieuwe Italiaanse merk Atlantis met zijn Compact 595 model of La Marca met de nieuwe 65, een halfintegraal met een lengte van 6,60 meter. Buscampers met een zitgroep achterin zijn er ook, zoals de nieuwe modellen van het jonge merk Südbaden Van of de Laika Ecovip 645 en Bürstner Eliseo C 644.
6. Meer uitrusting
Actiemodellen worden vaak gebruikt om de vraag naar een bepaalde type camper te stimuleren. Hobby, Knaus en Weinsberg hebben laten zien dat je zelfs als de economie floreert extra klanten kunt trekken voor compleet uitgeruste campers zonder veel optiemogelijkheden.
Klanten die een beetje kunnen rekenen, profiteren van het kostenvoordeel. Voor camperfabrikanten is het de moeite waard omdat de productie beter kan worden gepland en er meer voertuigen tegelijk kunnen worden gebouwd met hetzelfde uitrustingsniveau.
Ook in de hogere klasse
In het nieuwe modeljaar zijn er verschillende nieuwe actiemodellen. De nieuwe Weinsberg X-Cursion is bijvoorbeeld verkrijgbaar in een Pepper-versie. Knaus biedt vijf series aan als actiemodel. En bij de buscampers betreedt Carado een nieuwe klasse met de Unlimited Edition.
Hymer lanceert de Free S als Campus met een hefdak en nog veel meer. Yucon bekroont zijn modelreeks op Mercedes Sprinter-basis met de K-Peak Edition met vierwielaandrijving, 190pk-dieselmotor, terreinbanden en lithium boordaccu.
In de hogere klasse is de Cruiser Daily van Concorde zelfs uitgerust met een nivelleersysteem en satellietontvanger met tv. Frankia legt vooral de nadruk op autonomie in de Platin, het nieuwe topmodel onder de integraalcampers van het merk.
7. Ongebruikelijke indelingen
Een ongebruikelijke indeling zien we steeds vaker: steeds meer halfintegralen worden uitsluitend uitgerust met een hefbed dat boven een ruime zitgroep met langsbanken hangt. Achterin zien we dan meestal een grote toiletruimte, een garage en een kledingkast. Nieuwe modellen met zo’n indeling verschenen er van Bürstner, Pilote en Rapido.
Gedurfde aanpak
Ahorn Camp bewijst echter met de nieuwe A 640 dat deze indeling ook in een alkoofcamper zijn voordelen heeft. En de trendsetters op dit gebied, Challenger en Chausson, hebben onlangs een integraal toegevoegd met zo’n indeling.
De Franse zustermerken zijn daarnaast ook bij de halfintegralen aanwezig met de 384 en de 724 die een flexibele indeling achterin hebben. Het slaapgedeelte met dwarsbed kan je omtoveren tot een kantoor, speelkamer of kleedkamer.
Weinsberg daarentegen bewandelt een nieuwe weg bij de buscampers door de doorgang naar de stuurcabine te schrappen en de ruimte te gebruiken voor een grote L-vormige keuken gevolgd door een zitgroep in de lengte, een gedurfde aanpak.
8. Digitale bediening
De technische apparatuur aan boord wordt steeds digitaler. Dit betekent ook dat er nieuwe bedieningsmogelijkheden komen. Nieuwe bedieningspanelen (en de daaraan gekoppelde apps) geven niet alleen de traditionele informatie over accu- en tankniveaus, maar kunnen ook de koelkast, verlichting of verwarming regelen.
In het beste geval vervangt één bedieningspaneel verschillende panelen van allerlei apparaten. Weinsberg gebruikt bijvoorbeeld het iNetX-systeem van Truma in zijn nieuwe modellen, dat op belangrijke punten verder ontwikkeld zal worden voor het nieuwe seizoen. Ahorn werkt samen met het jonge technologiebedrijf Revotion, dat ook multimediatoepassingen in zijn vrij configureerbare paneel integreert.
Hymer maakt al gebruik van de Hymer Connect app, het zustermerk Bürstner introduceerde vorig jaar de My Bürstner app in de Elegance en afhankelijk van de acceptatie zullen andere modelreeksen volgen – beide systemen zijn gebaseerd op hetzelfde platform.
Camperplaatsen vinden
Gebruikers kunnen ook op afstand toegang krijgen tot het voertuig met hun smartphone. Eigenaars van een Marco Polo kunnen via Bluetooth, dus op korte afstand, verbinding maken via de Mercedes me app met het besturingssysteem (MBAC) en zo bijvoorbeeld het schuifdak en de verwarming bedienen. Daimler presenteerde op de Caravan Salon nieuwe functies van het systeem.
Met de California onTour app kun je de verwarming niet regelen, maar deze app vindt bijvoorbeeld wel bepaalde camperplaatsen. Kortom, de nieuwe digitale wereld biedt steeds meer mogelijkheden.
Weergaven: 199