Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Zo blijft je remsysteem feilloos functioneren

Het remsysteem van de camper is één van de belangrijkste onderdelen. Zonder remsysteem is het moeilijk om tot stilstand te komen en om het voertuig in stilstand te houden. Het is belangrijk dat het remsysteem altijd feilloos functioneert. Goed onderhoud is van cruciaal belang.

Het remsysteem wordt in de vakantie, met name tijdens het rijden in de bergen, zwaarder belast dan het rijden in ons vlakke landje. We behandelen een aantal zaken die het remmend vermogen van de camper kunnen verminderen.

De werking van het remsysteem

Het remsysteem van de meeste campers is een hydraulisch systeem. De remmen bestaan uit schijfremmen op de vooras en trommelremmen op de achteras. Er zijn ook uitvoeringen die rondom zijn uitgerust met schijfremmen. Verder hebben alle voertuigen een handrem waarmee de camper in stilstand kan worden gehouden en kan dienen als noodrem.

De uitgeoefende kracht met de voet op het pedaal wordt omgezet in een remdruk in het remleidingsysteem. De hoofdremcilinder zorgt hiervoor. De opgebouwde remdruk wordt via remleidingen en remslangen doorgegeven aan de remmen bij de wielen, waardoor de camper afremt, tot stilstand komt en in stilstand wordt gehouden.

Remmen gaat gepaard met veel warmte bij de remmen. De remschijven en de remtrommels kunnen tijdens het remmen gloeiend heet worden.

Gevaar

To fade betekent afnemen of verwelken. Dit wil zeggen dat bij remfading de wrijvingscoëfficiënt tussen de remvoering en de remtrommel of de remschijf afneemt. De remkracht daalt daardoor aanzienlijk. Veelal gebeurt dat bij afdalingen in de bergen waarbij de remmen veel worden gebruikt. Bij dergelijke ritten loopt de remtemperatuur flink op.

In zulke gevallen lost het bindmiddel van het remvoeringmateriaal op. Het vormt een harde, glasachtige laag op de voering, waardoor de wrijvingscoëfficiënt zeer sterk vermindert. Een verdere verhoging van de pedaalkracht om het verlies aan remkracht te compenseren gaat niet óf slechts gedeeltelijk gepaard met een verhoging van de remkracht.

Voorkom hoge temperaturen

Het is dus zaak hoge remtemperaturen te voorkomen. Dit doe je door af te remmen op de motor. Ook is het mogelijk af te remmen met een uitlaatrem of een retarder (een transmissierem). Deze onderdelen moeten dan wel aanwezig zijn.

De huidige remvoeringsmaterialen zijn van goede kwaliteit en zullen na het optreden van remfading steeds bij een kleine temperatuurdaling hun oorspronkelijke wrijvingscoëfficiënt weer terug krijgen. Afhankelijk van de omstandigheden kan het voorkomen dat het voeringmateriaal zich niet herstelt van remfading. Vervanging van remvoeringen en/of remblokken zal dan nodig zijn.

Weergaven: 114

Related Posts

error: