Als je camper na het inpakken te veel weegt, zijn er twee manieren om dat probleem op te lossen: opwaarderen of een aanhanger achter je camper.
Wij zetten de voor- en nadelen voor jou op een rijtje.
Maximumgewicht
Op het kentekenbewijs of een sticker, die meestal in de motorruimte is aangebracht, staat precies vermeld wat de gewichtslimieten zijn voor jouw camper, en bovendien moet ook worden gelet de toegestane as- en wielbelasting. Het draagvermogen van de band kan ook worden gecontroleerd aan de hand van de belastingsindex op de zijwand van de band.
Chronisch overgewicht
Toch hebben heel wat campers last van chronisch overgewicht. Gewichtsbesparing bij de bouw van de modellen is moeilijk vanwege de toenemende eisen van kopers op het gebied van uitrusting en comfort. En steeds hogere veiligheidseisen maken het probleem alleen maar groter.
Bij het vaststellen van het leeggewicht van een camper hanteren de fabrikanten zelf gewoonlijk een tolerantie van vijf procent om gewichtsschommelingen van de materialen te compenseren. Maar wat klinkt als weinig, blijkt in de praktijk vaak aanzienlijk. Als bijvoorbeeld in de specificaties staat dat een model drie ton weegt, kan het afgeleverde voertuig in werkelijkheid dus 3.150 kilo wegen – en dat is volkomen legaal. Maar het laadvermogen van een voertuig van 3,5 ton wordt daardoor wel met 30 procent verminderd.
Weegbrug
De politie past in veel landen ook een zekere tolerantie toe bij het wegen, want ook de gebruikte weegschalen kunnen een afwijking vertonen. In sommige landen kunnen er trouwens geringere afwijkingen toegestaan zijn, dus het is niet onverstandig om voordat je op reis gaat een en ander goed te controleren.
Het is niet zo simpel om je camper te wegen. Er zijn niet zo heel veel nauwkeurige weegbruggen. Het wegen kost doorgaans tussen de tien en twintig euro. Dat is goed besteed geld, want bij een controle ben je niet alleen verplicht een aanzienlijk hogere boete te betalen bij overbelading, maar ook verplicht het gewicht ter plaatse terug te brengen tot de toegestane waarde.
Opwaarderen
Een oplossing is om het maximumgewicht van de camper te verhogen, het zogenaamde opwaarderen van het gewicht. Een ander alternatief is om een aanhanger achter de camper te hangen. Maar in beide gevallen kan het nodig zijn om technische aanpassingen aan de camper uit te voeren.
Tenzij het basisvoertuig is ontworpen voor een hoger gewicht, maar slechts wordt geregistreerd als een bestelauto van 3,5 ton. Zoals bijvoorbeeld de Fiat Ducato. Deze kan vaak zonder enige aanpassing worden opgewaardeerd naar een maximumgewicht van 3.650 kilogram.
Aanpassingen
Die 150 extra kilogram kunnen precies het verschil maken. Maar of het ook voldoende is, hangt natuurlijk af van je persoonlijk behoefte. Wij kwamen tijdens een inpakpoging al tot 184 kilogram noodzakelijke bagage. En daar kwam dan nog 149 kilogram bij voor de luifel, de tv en nog wat nuttige extra’s op de camper. Samen met 75 kilogram per persoon voor de twee passagiers, zit je dan al op 483 kilogram aan ‘laadbehoefte’.
Met verschillende aanpassingen aan het onderstel kun je op veilig spelen. Afhankelijk van de technische eisen en de gewenste extra belasting kunnen extra bladveren, spiraalveren of luchtveren worden gemonteerd, of kunnen de bestaande veren worden vervangen door een volledig luchtveersysteem. De nadruk ligt meestal op de achteras.
Soms is het ook zinvol wijzigingen aan te brengen aan de vooras en de wiel-bandcombinatie aan te passen. Maar om alle componenten in het plaatje mee te nemen is professioneel advies nodig en zal de installeer ook door een deskundig bedrijf moeten worden uitgevoerd.
Kosten
Wat dat gaat kosten? Dat hangt af van het model en de individuele wensen. Als je bijvoorbeeld een camper op basis van de Fiat Ducato (met een licht chassis) met een GVW van 3,3 tot 4,0 ton door Goldschmitt in Duitsland laat opwaarderen, ben je ruim 3.500 euro kwijt. Dat bedrag is exclusief de keuringskosten en de aanpassing van het kentekenbewijs.
Het complete aanpassingspakket omvat schroefveren op de vooras, extra luchtveren op de achteras en wielen met banden plus montage. Voor Ducato-modellen met een zwaarder maxi chassis kan het maximumgewicht worden verhoogd van 4,0 tot 4,8 ton en dat kost ongeveer hetzelfde. Wie nog iets dieper in de buidel wil tasten, kan volledige luchtvering bestellen, wat voor een beter rijcomfort zorgt.
Aanhanger
De technische aanpassing van het onderstel is niet nodig als je kiest voor een aanhanger. Maar je zult wel een trekhaak moeten laten monteren, als je die niet bij de aanschaf van de camper hebt meebesteld. Er zijn in dat geval vaak wel aanpassingen aan het chassis van de camper noodzakelijk, wat ergens tussen de 1.500 en 2.000 euro kost.
Tot de extra kosten moet je natuurlijk ook de aanschaf van de aanhanger rekenen. Maar er zijn al bruikbare aanhangers met een maximumgewicht van 750 kilogram voor minder dan 1.000 euro. Lichte modellen wegen leeg vanaf zo’n 150 kilogram, dus dan blijft er een bruikbaar laadvermogen over van 600 kilogram.
Rijtraining
Wat ook nodig is na de aanschaf van een hanger voor je camper, is rijtraining. De smalle aanhanger verdwijnt volledig uit het zicht als hij is aangekoppeld en bij het achteruitrijden zie je hem pas weer verschijnen als het te laat is en hij bijna helemaal dwars staat. Dus een achteruitrijcamera is eigenlijk een must als je wilt rangeren.
Rijbewijs
En dan het rijbewijs. Met een standaard rijbewijs B mag het ’treingewicht’ (gewicht van het trekkende voertuig en de aanhanger) niet hoger zijn dan 3.500 kilogram. Wie nog een rijbewijs heeft uit de tijd dat je E automatisch kreeg bij het behalen van B (voor 1984), heeft geluk. Dan mag je namelijk maximaal 7.000 kilogram treingewicht rijden, dus een aanhanger van 750 kilogram is dan geen probleem.
Wie geen BE-rijbewijs heeft, zal ‘E achter B’ nog moeten halen. De kosten daarvan zijn echter wat lager dan het halen van een rijbewijs voor een camper die meer dan 3,5 ton weegt. Daarvoor is minstens het C1-rijbewijs nodig. Dan mag je met een camper tot 7 ton rijden.
Extra tol
Meer gewicht brengt echter ook nog andere extra kosten met zich mee. Zo volstaat op de Oostenrijkse autowegen en autosnelwegen het normale vignet niet voor voertuigen met een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton. In plaats daarvan hebben zwaardere campers de Go-Box nodig, een elektronisch kastje dat aan de voorruit wordt bevestigd. Het communiceert met de sensoren op de snelweg en verrekent automatisch de kosten per kilometer.
Ander voorbeeld: In Zwitserland moet voor voertuigen met een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton op alle wegen aan de douane een extra heffing worden betaald. Als je op doorreis bent of op een korte vakantie, kost dat voor tien vrij te kiezen dagen 32,50 CHF. Als je langer en vaker in Zwitserland reist, lopen de kosten echter wel op. Als je camper een maximumgewicht tot 3,5 ton heeft is een gewoon autovignet voldoende. Maar met een aanhangwagen heb je daarvoor ook een vignet nodig. In Oostenrijk is dat niet nodig.
Conclusie
Bij een camper met een hoger maximumgewicht komt heel wat kijken. Zowel qua kosten als regelgeving. Vind je dit allemaal te omslachtig of te ingewikkeld, dan is een kleine aanhanger een betere oplossing. Die heeft ook nog als voordeel dat je hem alleen meeneemt als je hem echt nodig hebt en de rest van het jaar geniet van de vrijheid van 3,5-tons camper. Eenmaal aangekomen op je bestemming, kun je de aanhanger gewoon afkoppelen en achterlaten terwijl je uitstapjes maakt of boodschappen doet.
Daar staat tegenover dat je de aanhanger nog wel ergens moet stallen als deze niet wordt gebruikt. Maar hij kan ook de rest van het jaar nuttig zijn. Bijvoorbeeld om hout voor de open haard te gaan halen. En dan kun je in de winter bij een knapperend haardvuur nieuwe vakantieplannen maken.
Sander Cox
Weergaven: 102