Wie een tweedehands camper wil kopen, kan niet meer blind vertrouwen op het bij de camper behorende onderhoudsboekje voor het controleren van de kilometertellerstand. Deze boekjes kunnen vervalst zijn, zo wordt duidelijk in een reportage in Kampeerauto 2-2020, dat komende week verschijnt. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om een boekje te vervalsen.
Het artikel brengt in kaart hoe een geïmporteerde camper tot drie keer toe bij camperbedrijven te koop wordt aangeboden, terwijl de tussenhandelaar die de camper in Duitsland kocht, weet dat deze buscamper ruim 2,5 ton meer heeft gelopen dan rond de 45.000, zoals op de teller staat. De wagen ziet er pico bello uit en is voorzien van een onderhoudsboekje met de complete onderhoudshistorie en de tussentijdse tellerstanden.
Nader onderzoek leerde echter dat het onderhoudsboekje vals is. De garages in Duitsland die volgens het boekje onderhoud hebben uitgevoerd, hadden de camper nog nooit gezien. De vervalsers zijn zo geraffineerd te werk gegaan, dat ook een gerenommeerde dealer niet in de gaten had dat hij een kat in de zak in zijn showroom had staan.
Meer dan 20 procent teruggedraaide tellers.
Volgens onderzoek van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) heeft ruim 20 procent van de uit Duitsland geïmporteerde auto’s een teruggedraaide teller en de organisatie vermoedt dat dit aantal bij campers nog hoger ligt. Van de gebruikte campers die in Nederland te koop staan, komt een fors deel uit Duitsland. Volgens cijfers van de Bovag worden er jaarlijks zo’n vierduizend geïmporteerd.
Het risico van teruggedraaide tellers doet zich vooral voor bij geïmporteerde tweedehands campers, omdat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) bij het afgeven van een Nederlands kenteken hiervoor niet sluitend kan controleren of een tellerstand klopt. Bij origineel Nederlandse campers is er doorgaans wel een sluitende registratie van tellerstanden.
Weergaven: 35