WESTDORPE – In veel Europese steden wordt de coronatijd aangegrepen om het fietsen te stimuleren en fietspaden te verbeteren. Laten wij dat in Zeeland, in Zeeuws-Vlaanderen, ook doen, roept Fietsersbond-activiste Marina Govaert uit Westdorpe op.
Al een kwart eeuw is ze actief voor de Fietsersbond in Zeeuws-Vlaanderen. Zoals het een goed actievoerster betaamt, laat Marina Govaert zich niet gemakkelijk ondersneeuwen. Ze gaat ervoor, bestookt desnoods officiële instanties als gemeenten, waterschap en provincie met brieven en mails. ,,Ik heb helaas wel eens het idee te vechten tegen de bierkaai.”
Marina is er niet minder strijdvaardig om, zeker in deze coronatijd, waarin ze berichten voorbij ziet komen over hoe Europese steden als Brussel en Milaan het fietsen willen promoten. ,,Van hoofdwegen worden fietsstraten gemaakt.” De Westdorpse beseft dat dit in een landelijk gebied als Zeeuws-Vlaanderen niet per se hoeft. ,,Het knelt hier en daar wel.”
Opeens afgesloten
Als voorbeeld noemt ze het fietspad langs het Kanaal Gent-Terneuzen tussen Terneuzen en Sluiskil. Twee fietspaden liggen daar aan weerszijden van de hoofdweg, maar het pad aan de westkant is al weer bijna twee jaar geleden ‘opeens’ afgesloten door de provincie. Het zou niet veilig zijn. Het gevolg is dat fietsers in twee richtingen over het nog enige pad bij het Kanaal moeten.
,,Ik begrijp nog steeds niet waarom dat éne pad dicht moest”, geeft Marina aan. ,,In twee richtingen rijden over hetzelfde fietspad lijkt mij juist gevaarlijker, zeker ’s avonds, als fietsers worden verblind door passerende auto’s. Bovendien, in deze coronatijd moeten we toch zo veel mogelijk anderhalve meter afstand houden.”
Nul op het rekest
Marina heeft erover aan de bel getrokken bij de provincie, maar tot nu toe kreeg ze nul op het rekest. ,,Ja, er wordt gezegd ‘er komt een snelfietspad tussen Terneuzen en Zelzate’, dan wordt het beter. Maar wanneer gaat dit gebeuren? Ik hoor er weinig over.”
Zo signaleert de Fietsersbond-activiste meer knelpunten. Vrachtwagenchauffeurs op weg naar bedrijventerrein Axelse Vlakte die met de verkeerde navigatie Westdorpe inrijden, en het ook fietsers moeilijk maken. Het gebrek aan fietskruisingen op de Langeweg tussen Axel en Hulst. ,,Kilometers moet je daar omrijden.” Het fietspad van Axel richting Zuiddorpe dat te smal is en er slecht bij ligt, waar al vele jaren over wordt gesproken.
Marina laat zich er niet door ontmoedigen. ,,Ik hou heel veel van fietsen, daarom zet ik me in. En je weet: Op den duur holt een druppel zelfs een steen uit.”
Weergaven: 142