Denk aan de eerste Toyota Prius. In zo een ‘golfkarretje’ wilde je echt niet gezien worden. Dat gold ook een fiets met een elektrisch motortje. Als Nederlander moest je er niet aan denken. Dat was iets voor je oma. Die kon het wel gebruiken. Maar zelfs die wilde er niet mee gezien worden: “ze was toch nog helemaal niet oud?”. Terugkijkend stond die eerste generatie Prius model voor een grote revolutie in autoland. Nu willen we graag gezien worden in een volledig elektrisch aangedreven Tesla. En dromen we van een Ferrari LaFerrari waar de hybride aandrijving voor een deel van de ultieme prestaties verantwoordelijk is.
Aandeel e-bikes groter
Inmiddels maken e-bikes bijna 52% van alle aankopen van nieuwe fietsen uit. Dat gaat dus volgens cijfers van de BOVAG om ongeveer 478.000 e-bikes per jaar in 2021. En zijn dat lang niet meer die saaie, grijze fietsen met een schaapvacht dekje over het zadel. E-bikes zijn hip geworden. En belangrijker nog, een heel goed alternatief voor de auto in bepaalde omstandigheden. Want of we het leuk vinden of niet, je verplaatsen met de auto wordt steeds moeilijker gemaakt en het wordt er zeker ook niet goedkoper op. Binnensteden van Amsterdam en Utrecht zijn al verboden terrein voor oudere auto’s. Parkeren in veel binnensteden is al bijna onmogelijk en anders wel onbetaalbaar. De files nemen weer toe en op dat parkeerterrein naast de supermarkt is vorig jaar een nieuw kantoor neergezet.
Grotere afstanden
Met een e-bike overbrug je weer met beperkte inspanning afstanden van 20 kilometer of zelfs meer. De nieuwste generatie e-bike, de zogenaamde speed pedelecs, halen door middels van de elektrische ondersteuning snelheden tot wel 45 km/h. Rijd je dan binnendoor, dan kun je op zo een fiets sneller op je werk zijn dan met de auto. En anders parkeer je de auto aan de rand van de stad, bijvoorbeeld op een P+R locatie, haal je de e-bike van de drager of uit de kofferbak en fiets je de laatste paar kilometers. Zonder zweten, want het motortje zorgt dat je altijd wind mee hebt.
E-bikes met imago’s als auto’s
Je mag je dus vertonen op een e-bike. Maar de keuze is inmiddels enorm en daarom een selectie van mogelijkheden waarop je gezien wilt worden. Waarbij ieder merk of type fiets een eigen imago heeft. Eigenlijk net zoals dat bij auto’s is. De prijzen op deze pagina zijn een indicatie en ‘vanaf’. Net als bij auto’s kun je ook bij deze fietsen vaak vele opties aankruisen. Met gevolgen voor het prijskaartje uiteraard!
Speed pedelec: Stromer ST2 S
De Stromer is de Tesla onder de e-bikes. En dan wel de Plaid. Met Ludicrous Mode. Ga maar na. Het uiterlijk is stoer, niet te afwijkend om toch de massa aan te spreken en volledig als e-bike ontwikkeld. De Stromer kan geleverd worden met een eigen 983Wh accu, wat een bijna 2x grotere capaciteit is dan de gemiddelde accu van een e-bike. Daarmee kom je enorm ver, tot 180 kilometer ‘range’ is geen probleem. En de Stromer ST2 is een speed-pedelec. Zonder overmatige inspanning rijd je zo 45 km/h en kun je wielrenners gaan plagen. Zoals je met je Tesla Ferrari’s kunt vernederen.
En net als bij een moderne auto kun je met je smartphone contact hebben met de Stromer. Via een app kun je zelf de mate van ondersteuning afstellen, houd je je ritten bij, kan de software geupdated worden en kun je het gebruik van de motor blokkeren als diefstal beveiliging. Is het enige verschil met de Tesla dat je hier beter wel een helm op kunt zetten?
- Highlight: mega accu (tegen meerpijs)
- Prijs: € 6.308
- Info: www.stromerbike.com
Mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR Expert 6Fattie
Een mountainbike met een motortje? Dat is net zoiets als een terreinwagen voor op de straat. Maar ook de SUV is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en er zijn meer parallellen te trekken. Want net als bij een Range Rover Sport vervagen met een Specialized Turbo Levo FSR de grenzen in het terrein. De krachtige middenmotor met veel trekkracht van onderuit brengt je moeiteloos iedere berg op. En daar gaat de lol met deze fiets pas echt beginnen. Met het lage zwaartepunt met motor en accu op het laagste punt, de brede banden en de hoogwaardige voor- en achtervering is geen afdaling in het terrein meer te ruig. Je zweeft majestueus over het terrein, als zit je in een luxe Range Rover. En de uitgekiende constructie met lange wielbasis zorgt dat je precies kunt bepalen waar je heen stuurt. En net als bij een Range Rover zijn alle onderdelen van de hoogste kwaliteit, waarmee schakelen en remmen zeer soepel en precies gaat.
- Highlight: geen grenzen meer in het terrein
- Prijs: € 6.499
- Info: www.specialized.com
Vrachtwagen onder de fietsen: Urban Arrow Family
Het is met pijn in mijn hart dat ik dit zeg, maar vergeet de Volvo Estate. De tijd dat je de kids met de auto naar school brengt is voorbij. En ook die hippe kast bij IKEA haal je niet meer met een Zweeds ruimtemonster. De Urban Arrow is de nieuwe Estate. En dan geen Volvo 240, maar een heuse V90. Want met het frame van oversized aluminium buizen heeft deze bakfiets een modern uiterlijk. Met een luxe uitstraling die zorgt dat je er mee voor de dag kunt komen op kantoor nadat je de kids hebt weggebracht.
De sterke Bosch-motor zorgt dat het verplaatsen van al dat extra gewicht een fluitje van een cent is, alsof je de 320pk van de T6 tot je beschikking hebt. En ook aan de veiligheid is natuurlijk gedacht. Op de standaard staat de Urban Arrow zo stabiel dat de kinderen er zelf in kunnen klauteren. De robuuste en stootvaste EPP-bak zorgt voor een stukje bescherming als ze er eenmaal in zitten.
- Highlight: enorme laadcapaciteit
- Prijs: € 5.290
- Info: www.urbanarrow.com
Citybike: Vanmoof S5/A5
Je zou de Vanmoof kunnen vergelijken met een Smart Fortwo. Enorm praktisch voor in de stad en in alle opzichten ook zo ontwikkeld. De S5/A5 heeft een motortje in het voorwiel en de accu zit geheel in het frame weggewerkt. Je kunt tussen 60 en 150 km ver komen, afhankelijk van het power niveau. Je moet wel een grote kenner zijn wil je deze Vanmoof als een duurdere, elektrische uitvoering herkennen. Maar weet een dief toch toe te slaan (als je vergeten bent het geïntegreerde slot te gebruiken), dan heeft Vanmoof een tracker systeem ingebouwd. Daarmee kun je met je smartphone je fiets weer terug vinden. Trouw aan het eerste Vanmoof ontwerp zit ook de verlichting in het frame ingebouwd om de kans op beschadigen zo klein mogelijk te houden. En omdat je in de stad nauwelijks meer nodig hebt, heeft de bike een automatische versnelling. En een leuke gimmick is de overboost knop, waarmee je kortstondig wat meer ondersteuning krijgt. En om ongelukken te voorkomen heeft deze bike zeer krachtige schijfremmen.
- Highlight: het perfecte vervoersmiddel in de stad
- Prijs: € 2.498
- Info: www.vanmoof.com
De nozem-fiets: Puch E-Maxi Belt Active Plus 500
Veel AutoWeek lezers van 50 jaar of ouder droomden eerst van een Puch Maxi voordat de auto’s in beeld kwamen. Dan wel de 2-takt uitvoering uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Maar het moderne Puch heeft zijn best gedaan een nieuwe Puch Maxi met een flinke knipoog naar het verleden te creëren. De motor lijkt net als vroeger onder het hoofdframe uit een stuk te hangen. Op de plek van de tank zit nu de geïntegreerde accu. Hang je over het hippe, verhoogde stuur van de geëlektrificeerde Maxi, dan voel je je weer helemaal de nozem.
Gebruiksmatig moet je eerder aan een Renault Twizy denken. Ideaal voor korte afstanden en vooral voor in de stad bedoeld. De riemaandrijving zorgt ervoor dat je nog minder zorgen hebt over het onderhoud.
- Highlight: fantastisch retro design
- Prijs: € 3.399
- Info: www.puch-fietsen.nl
Allrounder: Cannondale Tesoro Neo X
Cannondale is een fietsmerk dat regelmatig de grenzen verlegt met zelf ontwikkelde verbeteringen aan fietsonderdelen en passingen van die onderdelen. Verbeteringen die dan op den duur ook beschikbaar komen voor andere merken. Je kunt het merk dan ook wel de Audi onder de fietsen noemen. En net als de Duitse autofabrikant is ook Cannondale gespecialiseerd in hoogwaardige, luxe producten met een hoge imago-factor.
De Tesoro Neo X is eerder de RS uitvoering en combineert die luxe met een sportieve insteek. Het frame licht en voorzien van comfortabele vering. Samen met de dikke banden zorgt dit voor een comfortbeleving van hoge klasse. Vlot tijden is mogelijk door met gemak van de krachtige Bosch motor, die laag zit gemonteerd. Blijf je in de stad, gebruik je de Cannondale voor woon-werkverkeer of ga je ermee op een lang fietsavontuur: het is je maatje.
- Highlight: enorm veelzijdig
- Prijs: € 3.599
- Info: www.cannondale.com
Comfort met hoofdletters: Koga E-Nova Nuvinci
Wil je je in ultieme luxe en stijl verplaatsen, dan zijn er zowel voor de auto als voor de fiets de voor de hand liggende antwoorden. Op vier wielen laat je de Rolls-Royce voorrijden. En op twee wielen neem je de Koga. Zonder chauffeur, want zelf rijden is veel leuker. De zitpositie is als in een fauteuil: heerlijk comfortabel rechtop om lange afstanden in alle gemak af te leggen. De elektromotor komt van Bosch, inderdaad de zeer bekende toeleverancier van elektronica en diverse hardware in de auto-industrie. Net als in de Rolls is die motor wat geluid betreft slechts op de achtergrond aanwezig en beschik je onder alle omstandigheden over voldoende power. Verder heeft de Koga E-Nova comfortabele vering in de zadelpen en de voorvork. Het meest luxe item is echter de automatische versnellingsbak, de Nuvinci naaf die als een soort CVT elektrisch het ideale traptoerental voor je vasthoudt. Schakelen doe je dus zelf niet meer. En ja, ook de Koga wordt met de hand gebouwd.
- Highlight: van alle gemakken voorzien
- Prijs: € 3.699
- Info: www.koga.nl
Compact en handig: Qwic C-FN7
De e-bike als verlengstuk van je auto. Voor als je niet meer verder kunt omdat er verderop geen parkeerplek meer is. Of omdat je in je klassieker gewoon niet verder de stad in mag. Daar komt deze Qwic om de hoek kijken. De typenaam ‘C-FN7’ doet een Chinese achtergrond met onwetende marketingmanagers vermoeden. Maar Qwic is een Amsterdams merk met een duidelijke visie. Een beetje de Skoda onder de fietsen. Geen gekke dingen, wel een duidelijk eigen, modern gezicht, heel veel waar voor je geld. En praktische bruikbaarheid. Zoals de beschikbaarheid van diverse accupakketten om de range te bepalen. En dus een vouwfiets in het programma, eentje die netjes achterin een Mii past. Ideaal om het laatste stuk naar de eindbestemming mee te overbruggen. Maar met het comfortabele zadel, de leren handvatten (zonder meerprijs!) en de ondersteuning kun je er ook best grotere afstanden mee afleggen. Misschien kun je de auto de volgende keer nog wel iets verder weg parkeren.
- Highlight: praktisch mee te nemen in de auto
- Prijs: € 1.949
- Info: www.qwic.nl
Elegante snelheid: Gazelle No1
Sinds Gazelle een aantal jaar geleden door het Pon-concern over is genomen ontpoppen ze zich als de specialist op het terrein van e-bikes. Pon kennen we natuurlijk als importeur van onder andere Volkswagen en Audi. Daarmee lijken de invloeden vanuit de autowereld op Gazelle verklaard. Want een prototype aan de wereld voor te stellen wat niet zo snel in die vorm op dat markt zal komen, is vrij ongebruikelijk in de fietsindustrie.
De No1 heeft een uiterlijk van de hand van de Italiaanse designstudio Giugiaro, inderdaad eigendom van Audi, voor de volgende link dus. Het carbon hoofdframe is modulair en komt in drie maten, maar het gedeelte met de motor en het achterwiel is in alle gevallen gelijk. In de toekomst kan hierdoor goedkoper geproduceerd worden. Daarnaast heb je natuurlijk de integratie met de smartphone als deel van de speed-pedelec vormen, net zo als dat nu al bij luxe limousines het geval is. Als Gazelle het Volkswagen van de Pon-groep is, dan is deze fiets wel de ID.3 240 pk Pro-edition. In sportoutfit.
- Highlight: Sportief design
- Prijs: € 6.299
- Info: www.gazelle.nl/no1
Elegant: Giant Entour E+ 0
De Giant Elegance is zoals de naam al doet vermoeden net wat eleganter dan de gemiddelde fiets. Het is op een manier gedaan waarop in de auto-industrie de Fransen patent lijken te hebben. Zoals Citroën, of eigenlijk eerder DS. Want ook Giant is tegenwoordig veel meer een luxemerk met hoogwaardige afwerking en slimme details. Ook de Entour E+ 0 is voorzien van heerlijk comfortabel vering waarmee afstanden afleggen een genot wordt. Met de gesloten kettingkast en de stevige drager is deze Giant e-bike ook een fiets die intensief gebruik niet uit de weg gaat.
Zoals in de autowereld maakt Yamaha ook motoren voor fietsen! Weliswaar geen compacte V8 zoals voor Volvo, maar wel een van de kleinste en lichtste middenmotoren op de markt. En efficiënt en krachtig, want deze motoren kunnen met de allerbeste mee. Yamaha bouwt dan ook al meer dan 20 jaar motoren voor e-bikes. En dat stukje ervaring vind je dus terug in deze laatste generatie.
- Highlight: praktisch en elegant design
- Prijs: € 2.399
- Info: www.giant-bicycles.com
Sportief maatpak: Santos Travel Lite E-bike
Ook in de fietswereld zijn er naast de grote spelers voor massaproducten de kleine fabrikanten die zich specialiseren. Santos is zo een merk wat de niches opzoekt en daar een topproduct leveren. Zo bouwen ze bijvoorbeeld zeer degelijke en onderhoudsarme fietsen voor de diverse politiekorpsen. In het wit met rode en blauwe strepen. Maar de specialiteit van Santos is de toerfiets, de Grand Tourer, de GT dus. Ze zijn daarin de Aston Martin van de fietsindustrie. Maar dan wel zoals de Q afdeling zoals Aston die heeft: alles is naar persoonlijke wens aan te passen. Of eigenlijk gaat Santos nog verder dan Aston Martin, want iedere fiets krijgt de persoonlijke behandeling. De kleur kan gekozen worden en het zadel, stuur en zithouding worden in overleg met de rijder aangepast. De Travel Lite is gemaakt om op tempo lange afstanden af te leggen met bagage. Daarnaast is de krachtige motor- en accucombinatie eenvoudig te tunen mochten de prestaties nog niet helemaal naar wens zijn. Een gentleman moet zich nu eenmaal kunnen onderscheiden.
- Highlight: volledig te customizen
- Prijs: € 7.920
- Info: www.santosbikes.com
Haibike XDuro Adventr FS
Een grap over vals spelende MTB-ers is natuurlijk snel gemaakt als je deze snelle trekkingbike van Haibike ziet. Maar de XDuro Adventr FS pretendeert niet eens vals te spelen, hij komt er ronduit voor uit. Als een Nissan Juke Nismo die je door het uitbundige uiterlijk echt niet kunt verwarren met de standaard versies. De grote (630 Wh) accu en de krachtige Flyon motor schreeuwen ook hier “ik ben een hele krachtige!”. Deze Haibike gaat met de ondersteuning lekker door op afstanden. En als dat nog niet indrukwekkend genoeg is, dan zie je de vering duidelijk zitten. En net als de snelle SUV stuurt de XDuro door het aluminium-carbon frame en de lichte aluminium wielen ook superscherp. Dat geeft deze fiets een heel eigen en ruig karakter. Je moet ervan houden! Je krijgt er namelijk een hele berg plezier voor terug.
- Highlight: razendsnelle lichtgewicht
- Prijs: € 6.999
- Info: www.haibike.de
Weergaven: 99