Camperaars betalen net als andere automobilisten vanaf 2030 geen wegenbelasting en bpm meer, maar een bedrag per kilometer, zowel in Nederland als in het buitenland. Dat blijkt uit de brief hierover die staatssecretaris Van Rij van Financiën en minister Harbers van I&W vorige week naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. De NKC is voorstander van betalen naar gebruik, maar vindt dat gezien het recreatieve karakter van het camperen bezitters in ieder geval niet meer moeten gaan betalen.
Er wordt al heel lang over gesproken, maar betalen naar het gebruik gaat er als het aan het kabinet ligt nu ook echt komen. Dit wordt ingevoerd om de lasten eerlijker te verdelen en om de uitstoot van CO2 en de drukte op de wegen tegen te gaan. Daar komt bij dat het kabinet wil dat alle nieuwe verkochte auto’s vanaf 2030 geen emissie meer hebben.
Hoe de heffing per kilometer praktisch wordt uitgevoerd staat nog lang niet vast, maar duidelijk is wel dat het kabinet kiest voor een systeem waarbij het niet uitmaakt waar en wanneer de automobilist de kilometers maakt. Daarmee gaat het kabinet ingewikkelde keuzes op het gebied van de privacy uit de weg: het moet vooral eenvoudig zijn en het mag niet meer geld kosten. Dit betekent dat automobilisten en dus ook camperaars die door Europa trekken ook een bedrag per kilometer gaan betalen. Hoe de kilometers worden geregistreerd is nog niet duidelijk: het huidige systeem van kilometerregistratie bij garagebezoek en apk acht het kabinet niet waterdicht. Bovendien geldt de apk-plicht pas als auto’s drie jaar oud zijn.
Eind aan kortingsregelingen
De nieuwe heffing maakt goeddeels een eind aan een woud van kortingsregelingen, zoals het kwarttarief voor campers. Uitsluitend voor motorrijders blijft er vooralsnog een uitzondering bestaan: zij betalen een vast bedrag per jaar. Of er in het kilometertarief onderscheid moet komen tussen soorten brandstof, milieukenmerken en gewicht van het voertuig, wil het kabinet nog nader onderzoeken.
Uiteraard staat ook de hoogte van het kilometertarief niet vast. Wel is duidelijk dat het kabinet het nieuwe systeem kostenneutraal wil invoeren: de heffing moet de schatkist net zoveel opleveren als het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting en bpm. De accijnzen op fossiele brandstoffen blijven bestaan.
Camperen moet toegankelijk blijven
De NKC volgt de ontwikkelingen rond de stelselwijziging op de voet, vindt het belangrijk dat camperen toegankelijk blijft en dat camperaars in ieder geval niet meer gaan betalen. “Dit is in de kern een eerlijke manier van het delen van de kosten, maar we pleiten wel voor een verlaagd tarief voor campers. Camperaars gebruiken immers de camper recreatief en rijden op rustige tijden in gebieden waar het doorgaans niet druk is”, zegt Niels van Haarlem, van de afdeling belangenbehartiging van de NKC. “Het is dan niet redelijk als camperaars meer gaan betalen. We gaan dit zeker bepleiten in de inspraakrondes die er nog komen.”
Weergaven: 73