Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Apk controleert dieselauto’s vanaf 1 januari 2023 op roetfilter

Geen apk-goedkeuring bij ontbreken verplicht roetfilter

Per 1 januari 2023 wordt bij apk-keuringen van dieselauto’s met een verplicht roetfilter gecontroleerd of dit roetfilter daadwerkelijk aanwezig is. Het lijkt een gekkigheidje, toch komt het regelmatig voor dat zo’n filter is verdwenen. En dat mag dus niet: je auto wordt afgekeurd en je kunt een flinke boete krijgen.

Eerder werd er bij auto’s die met roetfilter zijn geleverd alleen – letterlijk – gekeken of het roetfilter nog aanwezig was. Iets dat is niet altijd even gemakkelijk is. Reed je zonder roetfilter rond, al dan niet onwetend omdat je een filterloze occasion had gekocht, dan werd dat vaak niet geconstateerd. Maar na 1 januari 2023 wordt er gemeten. Dan is er geen ontkomen meer aan en wordt de dieselauto afgekeurd totdat het filter is hersteld. Auto’s (ook bijvoorbeeld campers) die nooit met roetfilter zijn geleverd, worden hier vanzelfsprekend niet op gekeurd. 

Verplicht sinds 2011

Dieselauto’s zijn niet voor niks voorzien van zo’n roet- of partikelfilter. Dit is in 2011 verplicht gesteld om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht. Al is een roetfilter altijd wenselijk in de strijd tegen milieuvervuiling. Roetfilters zijn volgens TNO-onderzoek namelijk zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door dieselpersonenwagens met 95 tot 99 procent.

Chip-tuning

De ANWB vermoedt dat zo’n 10 procent van de roetfilters is verwijderd. Dat kan te maken hebben met chip-tuning om meer pk’s te krijgen. Maar ook om onderhoudskosten uit te sparen. Een filter moet worden gereinigd wanneer de werking afneemt, een klusje van gemiddeld zo’n € 500. Daarnaast kan het filter ergens tijdens de levensduur defect raken. Dit probleem is meestal te herkennen doordat de motor slecht loopt en er een controlelampje oplicht. Eventuele vervanging (vaak pas rond 300.000 km of vanwege het ontbreken ervan) is echt prijzig. Dan kan wel € 1500 kosten.

Geen roetfilter, hogere wegenbelasting

Dieselauto’s zonder roetfilter betalen een hoger MRB-tarief vanwege de hogere schadelijke uitstoot. Wil je je roetfilter (laten) verwijderen, bijvoorbeeld vanwege chip-tuning, dan zul je dit moeten melden bij RDW en ga je het hogere MRB-tarief betalen. Verwijderen kan echter alleen bij diesels die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet. Meer informatie vind je op de website van RDW.  

Overigens kan het zijn dat garages stoppen met het apk-keuren van diesels. De aanschaf van een deeltjesteller, een apparaat dat de kwaliteit van de uitlaatgassen kan meten, is namelijk behoorlijk prijzig.   

Occasion? Opletten !!

Ook een tweedehands auto moet aan de wettelijke eisen voldoen. Veel garagebedrijven beschikken vanwege de hoge kosten echter niet over de meetapparatuur en kunnen daarom niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee komt de aankoop van een dieselauto met name na 1 januari 2023 met een zeker risico.

Advies ANWB

Om boetes en hoge kosten bij een toekomstige APK te voorkomen, adviseert de ANWB haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om expliciet te vragen naar het roetfilter en naar de staat en het onderhoud van dit onderdeel. Ook is het altijd verstandig om dergelijke informatie en toezeggingen van de verkoper schriftelijk vast te leggen. Heeft of geeft de verkoper geen informatie over het roetfilter, heroverweeg dan of je daar een auto wilt kopen.

bron ANWB

Weergaven: 560

Related Posts

error: