De Europese Commissie wil richtlijnen opstellen om meer eenheid te krijgen in de diverse milieuzones in steden in de Europese Unie. Dat blijkt uit antwoorden die eurocommissaris Violeta Bulc vandaag heeft gegeven op vragen van Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik (CDA/EVP), op voorspraak van de NKC. De NKC had erop gewezen dat milieuregels vooral campers treffen, omdat deze vaak een langere levensduur hebben.
Bij de richtlijnen gaat het zowel om de voorwaarden van toegang tot de zones, als om de manier van handhaving van de regels. Ze moeten tot stand komen in samenwerking met de steden, lidstaten en belanghebbenden, aldus Bulc. Eerder al had het Europees Parlement aangekondigd een onderzoek te willen instellen naar de mogelijkheid om één sticker voor alle milieuzones in Europa te ontwikkelen.
Lange adem
Schreijer-Pierik stelde haar vragen na een gesprek met de NKC. “We zijn heel blij dat er wat beweging lijkt te komen, al zal het nog wel even duren voor er sprake is van harmonisatie van de regels”, reageert manager verenigingszaken Marretje Jelmersma, die eerder voor deze kwestie naar Brussel was afgereisd. Beantwoording van de vragen kostte eurocommissaris Bulc negen maanden. Ook vindt zij het jammer dat de eurocommissaris niet met een duidelijk antwoord kwam op de vraag of het retroroetfilter binnen de EU erkend kan worden.
Op de vraag of de gewichtsgrens voor het B-rijbewijs van 3.500 kilogram kan worden opgehoogd naar 4.250 kilogram, reageerde Bulc afwijzend. De NKC had hiervoor gepleit met het oog op de komst van elektrische campers, waarbij het met zware accu’s nog lastiger wordt om het gewicht onder de grens van de B-categorie te houden. “Ook dat wordt dus een zaak van lange adem”, zegt Jelmersma.
bron; nkc
Weergaven: 48