Deze website maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. 

     

Meer belasting op je camper? Zo lossen deze eigenaren dat op

Eigenaren van een camper moeten vanaf 2026 een stuk dieper in de buidel tasten voor hun voertuig. De motorrijtuigenbelasting voor campers gaat flink omhoog, bleek eerder deze week uit de troonrede.

Op dit moment geldt voor campers een zogeheten kwarttarief. Per 1 januari 2026 wordt dat een halftarief als alle plannen doorgaan, wat betekent dat de motorrijtuigenbelasting verdubbeld wordt voor campereigenaren. „Wat als dit voor alle voertuigen zou gaan gelden”, schrijft Anodes Rinkelen. „Dan staat Nederland op z’n kop.”

Met pensioen

Veel lezers die reageren zijn met pensioen en hebben na jaren eindelijk de vrijheid om te reizen. „Met de aanvang van mijn pensioen heb ik een campertje op leeftijd aangeschaft”, deelt André de Wit. „Wegenbelasting €80,- per maand en €11,- fijnstofbelasting. En weer verandert de overheid haar beleid en kondigden doodleuk, alsof het niets is, een verdubbeling van de belasting per 1 januari 2026 aan.”

Michel Seelen en zijn vrouw zijn in 2026 nét met pensioen. „Met een AOW en een heel krap pensioen. Het zal zeer de vraag worden of de verdubbeling ‘er dan nog af kan’.” Ook voor Baptiste Pourquié wordt het lastig. „Ik heb 45 jaar gewerkt, reizen in de camper is mijn grootste hobby. Waarom moet ik alle extraatjes inleveren waarvoor ik jaren gespaard heb? Om de extra wegenbelasting te kunnen betalen zal ik ergens anders op moeten besparen, denk aan minder kleding kopen, niet meer uit eten gaan en besparen op onderhoud van de camper.”

Camper schorsen

Voor André Scholten zit er maar één ding op: schorsen. „Onze camper heeft een wegenbelasting van €92, die zal dan als alles door gaat naar €184 per maand gaan. Als oplossing daarvoor gaan we gewoon actiever schorsen”, schrijft hij. „Dat kost omdat onze camper ouder is dan 15 jaar maar €26,50, en dan hoeven we geen verzekering en belasting te betalen. Dit kunnen we dan elke maand doen dat we hem niet gebruiken.”

Ook Ad Peeters schorst zijn camper. „Jammer dat het stijgt, maar zal mijn plezier en gebruik van mijn camper niet beïnvloeden”, laat hij weten. „De maanden dat ik niet reis schors ik mijn camper. Dat drukt de kosten.”

Ander systeem

Verschillende mensen vergelijken de campers met de pleziervaart. „Wat mij verwondert, is het feit dat de eigenaren van voertuigen steeds zwaarder belast worden terwijl de pleziervaart geen stuiver bijdraagt aan het onderhoud van de vaarwegen, steigers, bruggen en sluizen alsmede de bediening daarvan”, zegt Jan Verdam.

Als oplossing wordt onder andere de kilometerheffing genoemd. „Ik vind het een vreemde maatregel die dwars staat op het perspectief om in de toekomst juist het gebruik van voertuigen te belasten. In plaats van een vast tarief voor het bezit”, zegt Hans Tonjes. „Camperbezitters hebben het ding niet om de hele dag door Nederland te rijden en hebben doorgaans niet de onbedwingbare behoefte om in de spits te rijden dus hun deelname aan het verkeer en gebruik van het wegennet is procentueel te verwaarlozen.”

Nog niet iedereen is eruit wat er met de camper moet gebeuren om niet in financiële problemen te komen. „De camper weg doen?”, besluit Batiste. „Niemand is straks meer geïnteresseerd, de camper is dus niets meer waard.” Adrie van Hees moet de camper in elk geval de camper verkopen. „Dit is het enige wat ik heb. Ik heb mezelf altijd rot gewerkt als stratenmaker. Straks ben ik alles kwijt.”

Inmiddels zijn camperbezitters en andere belangstellenden een petitie begonnen tegen de verhoging van de belasting.

LIFESTYLE | Telegraaf

Weergaven: 296

Related Posts

error: