Het is chaos op de Franse snelwegen. Lange files en zaterdag wordt ’t alleen maar erger, want dan is het ook nog eens zwarte zaterdag. Wat moet je doen als je in de file belandt?
- Stel je in op het terechtkomen in urenlange files. Blijf rustig en kalm.
- Houd de verkeersinformatie in de gaten.
- Controleer voor vertrek de camper: check het koelsysteem, oliepeil, bandenspanning.
- Het kan warm worden. Zorg voor voldoende eten en drinken.
Heeft je koppeling te lijden onder files?
Onze dagelijkse ritten duren helaas nogal eens langer door verkeersopstoppingen. En zeker met een handbak zul je de koppeling ook vaak moeten aanspreken. Maar hoe zwaar heeft de koppeling te lijden onder files?
De koppeling is onmisbaar voor een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Het is een slijtage-onderdeel. De koppelingsplaat is bedekt met een materiaal dat bedoeld is om de wrijving te maximaliseren en zo het motorkoppel naar de versnellingsbak over te brengen. Het valt dus wel mee te stellen dat een koppeling te lijden heeft onder het gebruik, dat is inherent aan zijn functie. De wrijving moet ook de trillingen filteren die door de motor naar de versnellingsbak worden gestuurd en bijdragen aan het comfort bij het starten en schakelen.
Intensief gebruik van de koppeling, bijvoorbeeld in files, heeft dus invloed op de slijtage. Hier wat tips om het leven van de koppeling te verlengen.
Haal je voet van de koppeling af
Als je zo snel mogelijk van je koppeling af wilt, moet je de de voet op de koppeling houden! Zelfs als je het pedaal tijdens het rijden maar een klein beetje indrukt, veroorzaak je meer slip waardoor de koppeling te lijden heeft. De meeste auto’s hebben een voetensteun, gebruik die standaard. Laat je voet normaal genomen niet op het koppelingspedaal rusten.
Laat de koppeling niet te veel slippen
Probeer bij het wegrijden het koppelingspedaal goed aan te voelen, zodat hij niet te veel slipt. Als de auto rolt, laat de koppeling zo snel mogelijk los. Geef de voorkeur aan rustige acceleratie boven een explosieve lancering. Als je het met zorg behandelt, gaat het mechanisme lang mee! In een file kun je het beste de auto in de eerste versnelling laten staan en rustig de koppeling laten opkomen en vervolgens de koppeling weer helemaal indrukken. Dan rolt de auto zelf verder. Houd dan ook voldoende afstand tot je voorganger.
Versnellingsbak in neutraal bij stilstand
Veel automobilisten trappen bij stilstand het koppelingspedaal in. Slechte gewoonte: de koppelingsplaat slijt dan sneller. Het is daarom beter om de versnellingsbak in neutraal te zetten en het linker pedaal los te laten.
Rijd soepel
Het te plotseling loslaten van het koppelingspedaal is slecht voor het mechanisme, dat daar door meer problemen kan geven.
Andere tips voor de koppeling
We kunnen je nog steeds adviseren om niet te hard naar muziek te luisteren. Dan hoor je de motor van je auto en kun je het gas en de koppeling beter controleren. Veel huidige auto’s zijn uitgerust met een Hill Start Assist, die de remmen een paar seconden blokkeert om je te helpen de koppelingsplaat niet te veel te laten draaien.
Weergaven: 54